verpleegkundige in een sigma team

Auteur Topic: verpleegkundige in een sigma team  (gelezen 6414 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #10 Gepost op: 8 mei 2005, 20:39:16
dat bedoel ik delta en jacques als het geregeld is ben ik ook zeker een voorstander. tuurlijk moet je die extra's gebruiken als je ze kent en daar zit denk ik bij de meeste combinaties de bottleneck. teveel ambuteammensen en teveel sigma's en (gelukkig) te weinig daadwerkelijke inzetten om goed op elkaar ingespeeld te raken. en dat brandweerteam wat je noemt is waarschijnlijk een stuk beter op elkaar ingespeeld.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 8 mei 2005, 21:55:38
Hmm, ieder lid heeft toch zijn eigen kleding? Een label met "VERPLEEGKUNDIGE" of "ARTS" is daar snel opgenaaid... Regel nog even wat die verpleegkundige en arts extra mogen, en je benut de mensen met een extra opleiding, wat nu niet gebeurt...

Dat is nou precies wat we niet moeten hebben.
Wat Jacques ook zij, als de nood aan de man is, dan kan de meerwaarde benut worden. Niet door allerlei naamplaatjes, maar door houding en goede communicatie moet blijken wat je meerwaarde kan zijn.

Ik denk dat artsen niet bij de SIGMA moeten gaan, want dat leidt alleen maar tot verspilling van hulpcapaciteit of tot frustatie in de keten.

Als je voor arts leert, maar nog niet bevoegd bent, dan heb je zeker vaardigheden die in geval van nood bijzonder welkom kunnen zijn. Biedt ze aan en respecteer het als de AVK er geen gebruik van wil maken.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2005, 10:29:54
Je moet mensen laten doen waar ze goed in zijn, en waar de slachtoffers het beste gediend zijn.
Het maakt niet uit of je met een vreemd team werkt.
Als je aangeeft dat je bepaalde bevoegdheden hebt, dan is het aan de leidinggevende om daar wel of geen gebruik van te willen maken.
Helemaal mee eens.

Even off topic...
tuurlijk is het belang van de patient nummer1 maar ik heb toch mijn bedenkingen. ik weet niet hoe groot de sigma groepen zoal zijn maar ik dacht toch een man of 20 globaal. daar heb ik een bepaald verwachtingspatroon van, niet negatief bedoeld overigens. maar dat geeft dat ik als ik een echte niet geplande inzet heb ik tijdens het aanrijden al taken verdeel en mijn kop vol heb met zaken die geregeld moeten worden. als ik dan ook nog moet gaan inventariseren welke zaken ik wel en niet kan uitbesteden aan de sigma mensen die dit keer mee zijn lijkt mij dat niet optimaal.
mijn menig je komt als sigmalid, wees dan een sigmalid.
misschien dat we op termijn vanuit het nrk wel aangerijkt krijgen dat er een soort taakverdeling daar binnen is maar dan moet er ook een behoorlijke herkenbaarheid zijn.
Met alle respect voor Rick, maar het is toch onbegrijpelijk dat een ambupleeg dit schrijft. Hij heeft slechts een globale indruk van wat sigma-leden kunnen.
Niet het NRK maar het GHOR-bureau in die regio heeft nog een beetje huiswerk te doen.
Rick nogmaals niet tegen jou persoonlijk bedoeld. Maar als er vanmiddag kan er een calamiteit is waar jij en ik samen moeten werken in de 'tent'. Dan moeten we toch meer dan een globale indruk hebben...
 ;)


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #13 Gepost op: 9 mei 2005, 13:05:59
Dat is nou precies wat we niet moeten hebben.
Wat Jacques ook zij, als de nood aan de man is, dan kan de meerwaarde benut worden. Niet door allerlei naamplaatjes, maar door houding en goede communicatie moet blijken wat je meerwaarde kan zijn.

Ik denk dat artsen niet bij de SIGMA moeten gaan, want dat leidt alleen maar tot verspilling van hulpcapaciteit of tot frustatie in de keten.

Als je voor arts leert, maar nog niet bevoegd bent, dan heb je zeker vaardigheden die in geval van nood bijzonder welkom kunnen zijn. Biedt ze aan en respecteer het als de AVK er geen gebruik van wil maken.

Dat is waar ik me geheel bij aan kan sluiten.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #14 Gepost op: 9 mei 2005, 13:19:51
radar ik denk dat je mijn tekst een beetje uit z'n verband rukt. ik schreef dat het sigmateam uit globaal 20 mensen bestaat en die ken ik niet allemaal persoonlijk genoeg om hun capaciteiten helemaal te kennen. Ik weet wel exact wat ik van een sigmalid zoals het sigmalidmaatschap is opgezet mag en kan verwachten en daar zal ik ze ook optimaal voor gebruiken. maar de indeling is zo gemaakt en je weet hopelijk zelf dat dit aantal sigma's al bijna tekort is, dat een ieder zijn of haar taak heeft. als ik nu hieruit mensen ga wegtrekken omdat  hij ook nog andere zaken kent dun ik het sigmaTEAM nog verder uit.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #15 Gepost op: 9 mei 2005, 13:41:01
OK een miscommunicatie dus.
Komt wel vaker voor bij grootschalige inzetten.  ;D


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2005, 09:27:04
Hier ligt natuurlijk ook een belangrijke taak voor de SIGMA-leider. Hij kent zijn mensen! En dan is het niet slim om b.v. een SIGMA verpleegkundige in de haakarmbak te zetten om koffers te vullen en de "gewone" SIGMA mensen in de tent om slachtoffers te behandelen.
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 11 mei 2005, 00:57:25
Hier ligt natuurlijk ook een belangrijke taak voor de SIGMA-leider. Hij kent zijn mensen! En dan is het niet slim om b.v. een SIGMA verpleegkundige in de haakarmbak te zetten om koffers te vullen en de "gewone" SIGMA mensen in de tent om slachtoffers te behandelen.

Als we allemaal mee blijven meedenken, dan komt het allemaal goed


pot013

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2005, 19:37:47
Ik denk dat het zelf bevordelijk is voor het Sigma team en voor de verpleeg..


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2005, 19:50:36
pot013 waarom?

met die kreet alleen kunnen we niet veel, onderbouw je stelling ???