Wilt de wijkagent het doen zoals hij het zegt. Dan zal hij een aangifte moeten opnemen van de burger, dan mag de burger de foto wel degelijk als bewijs aanleveren. Het is dan ook rechtmatig verkregen bewijs. De burger komt er zelf mee en de politie hoeft er niet naar te vragen. Vervolgens zal de wijkagent de tenaamgestelde als getuige moeten horen om te kijken of deze het voertuig uitleent en als het nodig is vorderen van gegevens van de bestuurder. Vervolgens de verdachte ontbieden aan het bureau voor verhoor.
Helaas, ook deze werkwijze is niet mogelijk..
Fout parkeren wordt, zoals je zelf al aangeeft, via de wahv afgehandeld, zonder uitzondering. Men kan, door de gewijzigde redactie van de wahv kiezen voor het strafrecht, maar daar moet beleid op ontwikkeld zijn en dat is er (nog) niet voor dit feit. Daarnaast moet het eea op kenteken afgehandeld worden en mag er nimmer onderzoek naar de bestuurder worden gedaan.
Oftewel, alle bevoegdheden worden uit de Algemene Wet Bestuursrecht gehaald en deze wet kent het woord 'aangifte' of 'proces-verbaal' niet. Sterker nog; er mag niet eens sprake zijn van 'opsporing', dat is namelijk een bevoegdheid die ook aan strafvordering wordt ontleend. Alles dat maar aan 'opsporing' riekt is derhalve verboden (art 1:6 AWB).
Dus geen aangifte, geen verhoor, geen onderzoek naar de tenaamgestelde, niets van dat alles..
Daarnaast is 't zo dat de gedraging inderdaad door de 'aangewezen ambtenaar' (geen opsporingsambtenaar) zelf moet worden geconstateerd. Dit kán via een foto. Waarom? Omdat het bewijs in Mulderzaken 'vrij' is. Strafvordering kent eisen aan bewijs, de AWB niet. Al neem je de buurvrouw mee, de papegaai van de overburen en de Labrador van je vriendin; als ze tot bewijs kunnen dienen, dan mag het eea ingebracht worden op de zitting. Het probleem bij foto's is echter wel dat art 3 van de wahv niet zozeer spreekt over een 'foto' maar over 'op geautomatiseerde wijze vastgestelde gedragingen' en daar worden volgens mij geen foto's van burgers mee bedoeld; uitsluitend flitspalen ed.
Tot zoverre zie ik dus weinig mogelijkheden; de ambtenaar constateert wel zelf, maar dat is aan de hand van een foto van een burger en dat wordt, in mijn ogen, niet beoogt met de wet. De grote vraag is ook hoe betrouwbaar de foto is. Een dag/datum/tijd is vrij simpel te manipuleren op een fototoestel. Op het zaaien van dergelijke twijfel zou ik me ook richten als ik bekeurd was. De eisen aan een flitspaal zijn bijna onbegrensd, maar een simpele foto van een burger zou geen probleem zijn?
Daarnaast zou ik hetzelfde grapje uithalen bij de buurman zelf. Ook die gaat niet foutloos door 't leven; niet zozeer om de beste man te ratten, maar om de wijkagent te dwingen tot handhaven conform de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur. Als bekeuren op basis van een foto van een burger de norm wordt in dat dorp, dan zal 'ie tot over z'n oren in 't werk komen te zitten en zou ik 'm overladen met foto's. Zeker tot aan de dag van de zitting en wee z'n gebeente als hij weigert om anderen te bekeuren..
Dan is 't gauw over met dit soort onzin, want dat vind ik 't. We zitten hier op een grens die je niet eens moet willen opzoeken.. Ik hoop maar dat de rechter een wijs man is en dit niet toestaat..
Ps: Deze opmerking sterkt me al in mijn vermoeden dat de wijkagent het eea niet goed kan scheiden:
Iedere burger mag een 'verzoek tot vervolging' doen en ik heb hier gehoor aan gegeven omdat het om een ernstige overtreding gaat.
Ook dit is een term/optie uit strafvordering/strafrecht en is absoluut niet van toepassing op de AWB..