Controlerende taak van media / pers op de overheid

Auteur Topic: Controlerende taak van media / pers op de overheid  (gelezen 24943 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #110 Gepost op: 18 mei 2013, 10:50:02
Een punt waar de pers (vind ik) het enorm laat liggen is dat in het voetbal geen enkel dopinggeval wordt aangetroffen. Als je dan realiseerd dat er in Volendam, Amsterdam etc gevoetbald wordt, soft en harddrugs op de dopinglijst staan....

De kans dat een voetballer op prof en amateur niveau worden gecontroleerd is door het grote aantal sporters nihil. Ik heb het nog niet zeker boven water kunnen halen maar volgens mij worden amateurs niet gecontroleerd.

Wel vind ik de onderzoeks journalistiek en andere pers enorm blangrijk om mistanden boven water te halen. 112 pers is ook vaak kritisch. Maar ik ben benieuwd hoeveel vragen er zijn gesteld door de pers naar aanleiding van het wel doen van een NL-alert maar niet meteen een sirene af te laten gaan bij de recente brand in een kerk. Controlerende pers zou ook eens na moeten gaan hoeveel mensen er daar met de NL-alert zijn bereikt.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #111 Gepost op: 18 mei 2013, 11:17:49
Mee eens maar als je anno 2013 op het politie persbericht moet wachten. Voorbeeld wat ik heb meegemaakt is dat er vrijdagmiddag een ongeval gebeurt en pas maandagmiddag word er een tekstje aangemaakt door de politie. Ik denk dat er geen enkele media mee wacht om foto's te publiceren tot maandag.


Waarom zou de politie/woordvoerder elke keer een berichtje moeten plaatsen van een incident(je)? Ik vind dat men ook niet alles hoeft te weten.

Afgelopen donderdag liep ik naar de supermarkt. Er reed mij een onopvallende surveillancewagen voorbij en ze waren duidelijk naar iets op zoek. Vlak bij de supermarkt kwam ik weer 2 wagens tegen, ook overduidelijk op zoek naar iets/iemand. Op de terugweg kwam ik nog eens 3 wagens en een motorrijder tegen en zij hadden de ogen ook niet dicht.
Eenmaal bij huis aangekomen zag ik verderop een politiewagen bij een woning staan. Een x-aantal minuten later kwam er een bergingsbedrijf ter plaatse. Deze voerde een auto af die daar stond. Deze had flinke schade aan de voorkant. Hier heb ik nooit enig bericht over gezien. Zal dit dan moeten vraag ik mij af? Van mij hoeft het allemaal niet.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #112 Gepost op: 18 mei 2013, 11:51:26
Dat is inderdaad ook een afweging: moet je alles (willen) weten wat de politie aan op zich routinematige werkzaamheden verricht?

Heeft iets nieuwswaarde omdat de media er vanaf weten of omdat het voorval op zich nieuwswaarde heeft? Ik bedoel: als de auto in het voorbeeld van Kolkkie 'slechts' als gestolen te boek stond, is het dan interessant voor de goegemeente om terug te kunnen lezen dat een gestolen auto teruggevonden is? Of is het pas interessant als de auto gebruikt is bij een ramkraak, of als er iemand mee is doodgereden en de bestuurder is doorgereden?

Je moet er maar van uit gaan dat de politievoorlichter alle 'interessante' zaken vanzelf wel ophoest. Daarentegen is het natuurlijk wel mooi als jij via-via (tips etc.) de 'scoop' hebt daar waar de politie dat pas veel later wereldkundig zou hebben gemaakt. Kan je als 'kritische buitenstaander' wel wat van vinden, maar zo werkt het nu eenmaal. Media ontlenen hun bestaansrecht aan het aantal kijkers/lezers. Alleen maar braaf napapegaaien wat de voorlichting (pas dagen later vaak) allemaal roept, dat zal krant A echt niet van krant B gaan onderscheiden. Maar dat principe is nu eenmaal zo oud als de weg naar Rome, daar hoef je niet verbaasd over te zijn.

Bij 112-sites, die inderdaad veelal gerund worden door hobbyisten (veelal in de goede zin van het woord), zal de nadruk in elk geval niet liggen bij researchwerk en achtergrondreportages. Verreweg de meesten van deze sites komen niet verder dan af en toe naar een incidentje, andere sites en persberichten napraten op Twitter, een voertuigenoverzichtje van de plaatselijke brandweer etc. De 'controlerende taak' zal hier minder relevant zijn. Toch trekken dit soort sites vaak best wel veel bezoekers, omdat de factor snelheid hier vaak een rol speelt. De 'normale media' leggen het qua snelheid doorgaans af tegen de 112-sites en zijn voor beelden vaak juist afhankelijk van deze sites. Dat blijkt keer op keer.

Maar ik kan mij best wat voorstellen bij de 'mindere' gevoelens bij het in de lucht komen van de zoveelste 112-site gerund door adolescenten die feitelijk niets toevoegen aan de reeds bestaande sites in de betreffende regio. En die ook weer hun plekje opeisen, interessant willen doen bij voorlichters etc.

Desondanks bestaan echt niet alle 112-sites uit cowboys zonder enig moraal. Er zijn er zat die zowel door andere media als de hulpverleningsdiensten voor vol worden aangezien en met wie het goed samenwerken is. Daarvoor moet je als 112-site wel de spelregels kennen. Als jij  bijvoorbeeld weet dat een traumaheli naar een kinderopvang onderweg is, ga je dat niet zo 1 op 1 wereldkundig maken. Of als je weet dat een bepaalde inzet van de hulpdiensten te maken heeft met een tentamen suïcide dan besteed je daar sowieso marginaal aandacht aan. Ook hier geldt: niet alle nieuws is ook nieuwswaardig.

Je kan het echter niet iedereen naar de zin maken: de een walgt van nieuws over ongelukken en van degenen die dat soort nieuws brengen. En de ander ziet in deze sites een welkome aanvulling op de 'gevestigde media'. Niets is zwart-wit. Veel hulpverleners zijn bijzonder sceptisch over de 'ongelukkensites'. Maar een flink deel van de hulpverleners kijkt er wel dagelijks op en vraagt zelfs om de foto's waar men op te zien is. Het zijn ook af en toe net mensen.  ^-^
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #113 Gepost op: 18 mei 2013, 12:19:28
Maar wat voor informatie vraag je dan op als burger?

Een paar voorbeelden, door de jaren heen, sommigen zijn nu niet meer relevant.
- Wat er met mijn gegevens gebeurd is (na aanleiding van door mij gebrachte gevonden voorwerpen). Hoelang die bewaard blijven, wanneer verwijderd, etc.
- In buurtoverleg heeft de politie aangegeven meer handhavend op te treden tegen bepaalde verkeers overtredingen in de buurt. Ik was benieuwd wat er dan gedaan is.
- Informatie over waar en hoe cameratoezicht is toegepast in de plaats waar ik woon(de).
- Informatie over beslissingen rond voetbal wedstrijden, zoals opleggen van beperkingen op aangeven van de politie.
- Toelichting op jaarverslagen.

Ik vind het wel degelijk uitmaken aan wie een persvoorlichter tijd besteed. Natuurlijk hebben burgers recht op informatie maar laat ze die gewoon via de betrouwbare media halen.
Dat is juist erg gevaarlijk. Je hebt het zelf al over verkeerde verslaggeving in de media. De controlerende taak van de media is een verlengde van de controlerende taak van elke burger in een democratie. Niet andersom.

Ik ben er van overtuigd dat de overheid de pers moet beheersen. Niet over de inhoud maar wel over wie zich wel en wie zich niet pers mag noemen en wat men dan wel en mag.
Als een overheid een bepaalde macht krijgt, zal die overheid die ook gebruiken. Kijk naar het optreden van diverse overheidsinstanties ten op zichte van "erkende" journalisten die, naar oordeel van die instanties, ongunstig berichten. Bijvoorbeeld de houding van de RVD rond de Koninklijke Familie. Of journalisten die berichten over Demmink.
Indien de overheid reguleert wat de pers, wel en niet mag, zal dit voor alle gebieden gelden, niet alleen rond hulpverlening. Daarom ben ik ook tegen regulering op dit nivo. Dat er regulering is rond incidenten is prima, dat is ook precies het nivo waar het geregeld moet worden. Door en met alle betrokkenen.
Dit is een voortgaande discussie, die niet alleen binnen de hulpverlening speelt. Daar komen wij op dit forum zeker niet uit. (De andere kant van het spectrum is bijvoorbeeld de richtlijnen voor politie en justitie over bron bescherming voor journalisten.  Denk aan afluisteren of internettaps. Ook daar speelt de vraag wie zijn journalist, wie niet.)

Anders kunnen we nooit wat beginnen tegen maffe hobby-112 projecten die zichzelf overal tussen wurmen en overlast cq gevaar veroorzaken of compleet foutieve informatie verspreiden.
Dat noem ik Calimero gedrag. De politie mag gewoon een afzetting maken. Moet dan wel terughoudend optreden met het weigeren van pers. Maar mag ook zeker optreden als de veiligheid in gevaar komt. Dus gevaar veroorzaken kan je zeker wat aan doen. Dat is ook erkent door de Nationale Ombudsman, en in jurisprudentie.
Foutieve informatie kan je nooit uitbannen. Je kan er alleen voor zorgen dat je zelf goede informatie geeft, en dat die zoveel mogelijk mensen bereikt. Bepalen wie wel of niet pers zijn, veranderd hier helemaal niks aan.

Het knelpunt is niet alleen de informatievoorziening maar ook de verwerking van de informatie. Ik heb al vele persberichten gelezen die vervolgens compleet verbogen in de media komen. Alleen wijzen naar de voorlichter is volgens mij niet reëel. Maar nogmaals: daar is óók veel te verbeteren.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat de voorlichter "de schuld" heeft. Alleen dat het effectiever is om eerst te kijken naar dingen die hulpverlening instanties zelf kunnen verbeteren.
Persoonlijk ben ik net zo kritisch naar de pers, als naar de overheid. Maar dat is iets voor een ander topic. ;)

Wel ben ik van mening, dat veel gegeven voorbeelden niet direct betrekking hebben op de controlerende taak. Zoals de voorbeelden van verkeerde voorlichting, dat zijn gewoon fouten die hersteld worden. Ook is niet elk nieuwsbericht direct toepasselijk. Dat neemt niet weg dat die taak wel essentieel is voor het functioneren van een Democratie.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten