sterilon......open = weg

Auteur Topic: sterilon......open = weg  (gelezen 10111 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 7 mei 2005, 09:04:14
Sterilon



Ik was laats voor het RK bij een andere afdeling voor ehv. bij een evenement. In hun paraattassen zat geen sterilon omdat ze beweerde dat als je een dergelijk flesje openmaakt dat je de rest van de inhoud dan kan weggooien aan het eind van je dienst.

Nu is mijn vraag is de houdbaarheidsdatum op een flesje  Sterilon alleen maar geldig als hij dicht is. Moet je inderdaad een dergelijk flesje weggooien?

Wie legt het mij allemaal uit

Greetz

max ;??? ??? ???




Paul SEH

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2005, 09:36:29
Welke stoffen zitten er in Sterilon. Ik dacht alcohol en chloorhexedine. En dat is na openen gewoon houdbaar tot de aangegeven datum.


passant

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2005, 14:14:14
Onzin, is gewoon houdbaar.

betadine droogt uit sterilon niet. ;)


harold

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2005, 14:46:28
Maar een flesjechloorhexidine is wel 24 uur houdbaar na openen. Dus als sterilon ook die stof bevat, hoe zit dat dan?


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2005, 18:49:59
harold,

bedoel je dat het niet langer dan 24 uur houdbaar is.

dat zou de stelling bevestigen dat je sterilon na openen na 24 moet weggooien?

graag je reactie

max


bjorn

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2005, 20:29:48
in het lab gebruikten we altijd chloorhexidine
deze vulden we iedere vrijdag aan, uit flessen die misschien ook al langer open waren.

naar mijn idee is het spul dus allemaal langer houdbaar,

bij onze rk afdeling gooien we hem jaarlijks weg, nadat hij geopend is.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2005, 20:29:54
Tja het klinkt een beetje ongeloofwaardit dat je een anti bacterieel middel maar zo kort kan bewaren, ik kan me nauwelijks voorstellen dat er binnen 48 uur of zo bacterien zich in de (antbacteriele) oplossing gaan vermenigvuldigen, maar wie weet .... ik ben zeer benieuwd naar de onderbouwing
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 7 mei 2005, 21:56:49
Tja het klinkt een beetje ongeloofwaardit dat je een anti bacterieel middel maar zo kort kan bewaren, ik kan me nauwelijks voorstellen dat er binnen 48 uur of zo bacterien zich in de (antbacteriele) oplossing gaan vermenigvuldigen, maar wie weet .... ik ben zeer benieuwd naar de onderbouwing

Wordt het niet evrward met waterstofperoxyde 3% ? dat vervliegt immers wel als t langdurig in contact is met d ebuitenlucht (open potje waterstofperoxide is na een tijdje openstaan idd leeg
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 7 mei 2005, 22:33:28
Off-topic: ik weet dat waterstof peroxide in o.a. belgie nog gebruikt wordt om wonden schoon "te bruisen", is dat in Nederland ook nog zo ?

Ik weet dat de kaakchirurgen het nog wel eens voorschrijven na een operatie in de mond, maar in de eerste hulp situatie ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


harold

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 7 mei 2005, 23:01:00
harold,

bedoel je dat het niet langer dan 24 uur houdbaar is.

dat zou de stelling bevestigen dat je sterilon na openen na 24 moet weggooien?

graag je reactie

max


Max,

Bij het Haagse Rode Kruis moesten we altijd aangebroken flesjes chloorhexidine na 24 uur weggooien. Daar was over nagedacht, al is het me nooit duidelijk geworden hoe dat precies in mekaar steekt.
Ik ben dus eigenlijk ook heel benieuwd...want als chloorhexidine na 24 uur niet meer veilig is, hoe zit het dan met sterilon?
Maakt het verder uit in wat voor fles dat spul komt? Want sterilon komt in een druppelflesje, terwijl chloorhexidine in kleine flessen komt met een grote open mond.