Negen gewonden bij explosie en brand Anspachlaan - Brussel 01-06-2013

Auteur Topic: Negen gewonden bij explosie en brand Anspachlaan - Brussel 01-06-2013  (gelezen 8569 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1168994 date=1370183015
Op 1:33 op vergroot scherm zie je zijn aangezicht dat nog een tijdje ervoor bij de benadering in de rook heeft gehangen.

Het is haast zeker de rechtse brandweerman op de foto:

http://marroy.me/autres/photos/incendie/DSC_1549.JPG

Hier ook geen bevestigingsbeugels voor het masker te zien:

http://marroy.me/autres/photos/incendie/DSC_1571.JPG
Maar, wat is nu het probleem?


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Echt in de rook staat 'ie nu toch niet zo te zien.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Peter71 link=msg=1169001 date=1370185008
Maar, wat is nu het probleem?

Er is niet echt een "probleem" wat mij betreft, ik vind het gewoon anno 2013 verbijsterend dat een aanval op een uitslaande brand (zeker door een beroepskorps) nog steeds wordt uitgevoerd zonder masker met ademlucht. Weet men nu echt niet beter?

Citaat van: StijnC link=msg=1169002 date=1370185138
Echt in de rook staat 'ie nu toch niet zo te zien.

Nee? Kijk maar eens vanaf 01:00 op de video 'Anspach 3'.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
En het deur intrappen waar puin naar beneden komt dan?


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1169006 date=1370185955
Er is niet echt een "probleem" wat mij betreft, ik vind het gewoon anno 2013 verbijsterend dat een aanval op een uitslaande brand (zeker door een beroepskorps) nog steeds wordt uitgevoerd zonder masker met ademlucht. Weet men nu echt niet beter?

Nee? Kijk maar eens vanaf 01:00 op de video 'Anspach 3'.
Er is bij een optreden van de brandweer ( en bij opleiding ) geen enkel verschil tussen een 'vrijwilligers' korps en een beroeps korps, maar dat even ter zijde.  98uiye
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1169006 date=1370185955
Er is niet echt een "probleem" wat mij betreft, ik vind het gewoon anno 2013 verbijsterend dat een aanval op een uitslaande brand (zeker door een beroepskorps) nog steeds wordt uitgevoerd zonder masker met ademlucht. Weet men nu echt niet beter?

Het werk als brandweerman bestaat niet uit het rookloos kunnen werken. Zoals zij nu werken, werken zij in de vrije buitenlucht. Die twee keren dat er een rookwolk over hun heen trekt is maar eventjes, de tijd die ze in de frisse buitenlucht werken is beduidend langer. Ik denk dat wij als brandweermensen toch echt onze eigen risico's goed kunnen inschatten. ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Peter71 link=msg=1169015 date=1370189239
Het werk als brandweerman bestaat niet uit het rookloos kunnen werken. Zoals zij nu werken, werken zij in de vrije buitenlucht. Die twee keren dat er een rookwolk over hun heen trekt is maar eventjes, de tijd die ze in de frisse buitenlucht werken is beduidend langer. Ik denk dat wij als brandweermensen toch echt onze eigen risico's goed kunnen inschatten. ;)
Dat is zeker waar!  Toch moet je er als bevelvoerder wel op toezien dat je mensen juist omgaan met hun PBM's, hij is er tenslotte toch verantwoordelijk voor.  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: pompbediende link=msg=1169016 date=1370189425
Dat is zeker waar!  Toch moet je er als bevelvoerder wel op toezien dat je mensen juist omgaan met hun PBM's, hij is er tenslotte toch verantwoordelijk voor.  O0
Uiteraard waar, maar een bevelvoerder mag er ook vanuit gaan dat zijn mensen professioneel genoeg zijn om zelf in te kunnen schatten of de PBM's nodig zijn. We benne toch volwassen genoeg. 8) ;)


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Citaat van: bart007 link=msg=1168997 date=1370184515
Dat laat niets onduidelijks over Asterix, duidelijk gezicht(en) zichtbaar. Alleen na het bekijken van een aantal foto's kom ik er niet meer op. Het lastige van het uiteen houden van de brandweerlieden is dat er meerderen een helm met nr.44 op hebben. Ik was er net achter dat de geel en grijze strepen op het pak verschillend zijn en 1 of 2 strepen op de helm. Ik zag er wel degelijk met masker maar weet dus nog niet of dat dezelfde waren.

@ Bart,

 De nummer op de helm duidt op de compagnie, de strepen op de helm, dat zijn de graden bij de brandweer in België, 1 zwarte streep = korporaal, 2 zwarte strepen = sergeant, eerste sergeant of sergeant-majoor, dikke zwarte streep is adjudant, 1 rode streep is onderluitenant of luitenant, 2 rode strepen = kapitein of commandant en dikke rode streep is majoor of luitenant-kolonel of kolonel.
In Brussel heeft iedereen een oranje pak met uitzondering van de officieren, die hebben een zwarte pak met oranje schouderstukken. In de rest van België is het voor de helmen het zelfde, enkel de pakken verschillen omdat de meeste posten, de richtlijn van het ministerie volgen en dat is, zwart pak voor de manschappen tot korporaal, de onderofficieren (bevelvoerders) zwart pak met oranje schouders (dit zijn dus alle sergeanten en adjudanten en de officieren een oranje pak dus alles boven adjudant. Alhoewel men voor de adjudanten ook al wel een oranje jas wil gebruiken op sommige plaatsen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1169006 date=1370185955
Er is niet echt een "probleem" wat mij betreft, ik vind het gewoon anno 2013 verbijsterend dat een aanval op een uitslaande brand (zeker door een beroepskorps) nog steeds wordt uitgevoerd zonder masker met ademlucht. Weet men nu echt niet beter?

Nee? Kijk maar eens vanaf 01:00 op de video 'Anspach 3'.

De mannen in de korf van de ladder zijn een sergeant en een korporaal, ze hebben hun masker opstaan als ze in de rook staan en anders masker binnen handbereik. Zo doen de meesten het hier hoor, en is in mijn ogen niets mis mee. Je moet zelf ook een beetje op jezelf passen als brandweerman. Men zal er wel op wijzen om het te dragen als het echt nodig is.
Go home we got it !!!  We finish what others can't