Negen gewonden bij explosie en brand Anspachlaan - Brussel 01-06-2013

Auteur Topic: Negen gewonden bij explosie en brand Anspachlaan - Brussel 01-06-2013  (gelezen 8975 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Citaat van: Wouter link=msg=1169011 date=1370187651
En het deur intrappen waar puin naar beneden komt dan?

Ze zullen toch moeten proberen om binnen te geraken he anders gaan die mensen nooit buiten geraken.
Go home we got it !!!  We finish what others can't

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Citaat van: pompbediende link=msg=1169014 date=1370188924
Er is bij een optreden van de brandweer ( en bij opleiding ) geen enkel verschil tussen een 'vrijwilligers' korps en een beroeps korps, maar dat even ter zijde.  98uiye

Nee maar in werkwijze wél! Niet altijd - je hebt zeker heel wat professioneel werkende vrijwilligers -maar het kwaliteitsverschil bestaat al even zeker wél op andere plaatsen, niet in het minst wanneer het gaat over het dragen van ademluchtbescherming. Het volstaat om de rapporten van de brandweerinspectie hierover te lezen.

Citaat van: Peter71 link=msg=1169015 date=1370189239
Het werk als brandweerman bestaat niet uit het rookloos kunnen werken. Zoals zij nu werken, werken zij in de vrije buitenlucht. Die twee keren dat er een rookwolk over hun heen trekt is maar eventjes, de tijd die ze in de frisse buitenlucht werken is beduidend langer. Ik denk dat wij als brandweermensen toch echt onze eigen risico's goed kunnen inschatten. ;)

"Eventjes" is nog altijd te lang als het niet hoeft omdat je PBM's ter beschikking hebt. Als je op het einde van de carrière alle "eventjes" optelt, kom je misschien op iets groots uit  ;) Ik vraag mij trouwens af hoe een hulpverlener zo een risico kan inschatten? Hoe kan hij nu op zicht weten welke stoffen en partikels hem rond de oren vliegen? Denk maar aan - bijvoorbeeld - asbest of andere schadelijke maar onzichtbare stoffen. Ik kan dat zelf als hulpverlener niet.

Citaat van: Peter71 link=msg=1169017 date=1370189609
(...)maar een bevelvoerder mag er ook vanuit gaan dat zijn mensen professioneel genoeg zijn om zelf in te kunnen schatten of de PBM's nodig zijn. We benne toch volwassen genoeg. 8) ;)

Ik ben beroepshalve en als vrijwilliger actief (geweest) bij alle non-politionele hulpdiensten en overschatting van de eigen capaciteiten blijft een kwaal in alle disciplines, te samen met het minimaliseren van de gevaren. Velen denken Superman te zijn. Iedereen praat daarenboven graag over "Eigen veiligheid eerst" maar helaas blijkt dit nog vaak praat voor de vaak. Men blijft maar risico's nemen die fors kunnen worden verkleind mocht men consequent en verantwoordelijk met PBM's omgaan en nadenken vooraleer men in actie schiet.

Citaat van: ffemt19 link=msg=1169025 date=1370191118
De mannen in de korf van de ladder zijn een sergeant en een korporaal, ze hebben hun masker opstaan als ze in de rook staan en anders masker binnen handbereik.

Waar zie jij dat? Op 0:21 heeft de rechtse geen bescherming aan en ook nadien zie ik hem geen enkele handeling stellen die anders doet vermoeden  :)

Wouter

• Senior gebruiker
Citaat van: ffemt19 link=msg=1169027 date=1370191191
Ze zullen toch moeten proberen om binnen te geraken he anders gaan die mensen nooit buiten geraken.

Dat snap ik. Het was eigenlijk meer bedoeld tegen Asterix die zich druk maakte om het gebruik van het ademlucht gebruik van de 2 brandweerlieden in de korf, terwijl ik de situatie bij de deur toch iets gevaarlijker vond.

Ik had het bericht misschien even moeten quoten ;)

7131

• Senior gebruiker
Pfffffffffffffffffffffffffff. Het gaat weer helemaal nergens over. Het zijn allemaal volwassen kerels die, zo te zien, aardig wat ervaring hebben in/met wat ze aan het doen zijn.
Die ene die voor de deur staat draagt keurig zijn helm. En ja, ik weet dat die lang niet tegen alles beschermt, maar zoals reeds is gezegd, hij zal toch ergens naar binnen moeten. En aangezien het ZEER aannemelijk is dat er nog mensen in het perceel aanwezig zijn is de kortste weg naar binnen in deze denk ik de meest logische keuze, toch ?

En voor wat betreft die adembescherming van die twee in de korf: volgens mij hangen ze niet echt in de rook. En krijgen ze die wel binnen, dan helaas. Het feit dat een bevelvoerder eind-verantwoordelijk is voor het welzijn van zijn/haar bezetting wil nog niet zeggen dat deze geheel gevrijwaard zijn van eigen verantwoordelijkheid. Wat wil je, dat die bevelvoerder ze naar beneden haalt, ze op hun flikker geeft en ze gemaskerd weer naar boven stuurt ?

Theorie is leuk, praktijk is anders.

Dus, nu maar weer lekker ophouden met dat gezever over wie er iets fout/verkeerd/niet goed doet.

Ik zeg: lekker gewerkt door de collega's van Brussel.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Ik heb vele malen samen mogen werken en instructie gegeven aan de Brusselse collega's (stagedienst staat nog open..) en het zijn gewoon goede brandweermannen.
Vergeet even niet dat wannneer je in de korf van de autoladder stapt met je ademlucht je niet snel even een fles kunt wisselen. Daarbij is er een gas explosie geweest, ( gebouw instabiel?) zijn er bijna 100% zeker nog mensen in het gebouw(waar zijn die burgers van de bovenste etage in het eerste video fragment gebleven?)en zou het dus zo maar kunnen dat je plots een persoon voor een raam ziet die gered moet worden of de bovenste etage op moet vanuit de ladder om een persoon te redden en je dan wel moet maskeren van wege de rook. Dus in dit geval, ladder goed opgesteld, zoveel mogelijk bovenwinds gebleven en de vlammen terug gedrongen. Lucht in de fles bewaard voor het geval dat het echt nodig is.
De LD-slang niet op het ladderpakket geeft wel een extra belasting aan de korf, maar over het ladder pakket is de ladder minder flexibel bij het in-en uitschuiven, dus ook hier een terechte keuze.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Asterix 900

• Senior gebruiker
Citaat van: 7131 link=msg=1169148 date=1370246294
En voor wat betreft die adembescherming van die twee in de korf: volgens mij hangen ze niet echt in de rook.

Toch wel, kijk nou maar gewoon eens naar de fragmenten die ik citeer. Dat is toch overduidelijk? :)

Citaat van: 7131 link=msg=1169148 date=1370246294
Dus, nu maar weer lekker ophouden met dat gezever over wie er iets fout/verkeerd/niet goed doet

Dit is het laatste wat ik erover schrijf want ik wil inderdaad niet blijven 'zeuren' over zo één 'incident'. Anderzijds vind ik wél dat zo een zaken mogen/moeten worden besproken. Ook dat blijkt immers nog te veel taboe te zijn: We zijn hulpverleners, we helpen andere mensen dus we zijn supermannen en niemand moet te veel zeuren over hoe we dat doen. Wel, aan taboes doe ik niet meer maar ik heb mijn visie gegeven dus ik ga het hierbij laten  :)

7131

• Senior gebruiker
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1169211 date=1370264801
Toch wel, kijk nou maar gewoon eens naar de fragmenten die ik citeer. Dat is toch overduidelijk? :)

Dit is het laatste wat ik erover schrijf want ik wil inderdaad niet blijven 'zeuren' over zo één 'incident'. Anderzijds vind ik wél dat zo een zaken mogen/moeten worden besproken. Ook dat blijkt immers nog te veel taboe te zijn: We zijn hulpverleners, we helpen andere mensen dus we zijn supermannen en niemand moet te veel zeuren over hoe we dat doen. Wel, aan taboes doe ik niet meer maar ik heb mijn visie gegeven dus ik ga het hierbij laten  :)

Wat moet is dat de brand wordt geblust en de mensen worden gered, dat moet.

Asterix 900

• Senior gebruiker
Citaat van: 7131 link=msg=1169259 date=1370273885
Wat moet is dat de brand wordt geblust en de mensen worden gered, dat moet.

Het gebruik van PBM's sluit dit absoluut niet uit, integendeel. En dat men dan alsjeblief meteen ook stopt met die grijsgedraaide plaat van "Eigen veiligheid eerst" af te spelen want dat is dus al te vaak inhoudsloze praat die vooral graag tegen burgers wordt geproclameerd. Men zou hier nochtans als hulpverlener zelf het goede voorbeeld moeten geven.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1169299 date=1370279354
Het gebruik van PBM's sluit dit absoluut niet uit, integendeel. En dat men dan alsjeblief meteen ook stopt met die grijsgedraaide plaat van "Eigen veiligheid eerst" af te spelen want dat is dus al te vaak inhoudsloze praat die vooral graag tegen burgers wordt geproclameerd. Men zou hier nochtans als hulpverlener zelf het goede voorbeeld moeten geven.
Ik geloof dat het onderhand erg goed uitgelegt is hoe het een en ander tot stand kan komen. En men kan alles wel netjes volgens de regeltjes willen hebben, maar als we dat zouden doen kunnen we geheel niets meer. Hier geld gezond boeren verstand. Theorie en praktijk liggen soms mijlenver uit elkaar. ::)

7131

• Senior gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1169303 date=1370279575
Ik geloof dat het onderhand erg goed uitgelegt is hoe het een en ander tot stand kan komen. En men kan alles wel netjes volgens de regeltjes willen hebben, maar als we dat zouden doen kunnen we geheel niets meer. Hier geld gezond boeren verstand. Theorie en praktijk liggen soms mijlenver uit elkaar. ::)

Amen.