Hoogwater Rijn en Waal verwacht - Lobith 02-06-2013 e.v.

Auteur Topic: Hoogwater Rijn en Waal verwacht - Lobith 02-06-2013 e.v.  (gelezen 8408 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #22 Gepost op: 6 juni 2013, 14:34:13
Enige tijd geleden tijdens de hoogwaterdreiging in Friesland had men een nmm prachtig systeem voor lange afstanden en daar waar men kon rijden. Geen zandzakken. Men legt een folie neer,daarlangs rijdt een vulwagen zoals in gebruik bij aannmers etc. met zand die een dijkje op het folie stort,vervolgens wordt het folie omgeslagen over het dijkje en aan de binnenkant wordt wederom zand gestort. Heel veel gemechaniseerd.
Een behoorlijk stevige dijk en minder lekkage dan zandzakken.


Waarschuwing extreem weer: windstoten tot 110 km


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 6 juni 2013, 15:18:05
Het filmpje toont een kleinschalige toepassing. Het grote voordeel van deze methode is dat zowel de aanvoer als het storten kan middels betonmixers,die kunnen in grote getale en in diverse varianten beschikbaar worden gemaakt,dus geen extra overslag ter plekke etc. Het aanbrengen van het folie kan middels een terreinkraan waarin de folie op rol kan worden opgehangen en al achteruitrijdend worden afgerold. Dus minder arbeidsintensief dan de zandzakkenmethoden.
Ik meen dat de standaard breedte gaat tot 10 meter,dus je kunt snel een behoorlijke dijk opbouwen op deze wijze.

Het nadeel is dat je afhankelijk bent van een redelijk verhard pad. Je moet dus vooraf gaan bedenken waar je op deze manier een dijk zou kunnen aanleggen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #24 Gepost op: 6 juni 2013, 15:39:21
Dat ziet er uit als een knappe oplossing als de kade goed bereikbaar is. Net als bij een grote betonstort laat je de wagens achter elkaar aanrijden en heb je zo een knappe dijk klaar..


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #25 Gepost op: 6 juni 2013, 15:47:46
En het opruimen deden ze daar toen gewoon met die grote veegmachines bekend uit de wegbouw, na het schrapen van het asfalt etc.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 6 juni 2013, 16:23:54
Hoogwater aan de Rijnkade
Hoogwater aan de Rijnkade
 TelevisieArnhem·  
Gepubliceerd op 6 jun 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #27 Gepost op: 6 juni 2013, 22:07:03
Nou, ik schijn nogal wat losgemaakt te hebben hier.  ;D

Ik ben verbaasd over de aantallen mogelijkheden, alleen jammer dat je ze moet aanschaffen terwijl je niet weet wanneer je ze nodig hebt. Je zou aan een oplossing kunnen denken dat de overheid op strategische plaatsen een aantal van deze machines beschikbaar heeft en die dan ingezet kunnen worden waar nodig.

Kun je zoiets niet achter op een zoutstrooier maken? (even wat aanpassingen en hoppa, de automatische nood-dijken-bouwer)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #28 Gepost op: 6 juni 2013, 22:12:24
Koeien verdrinken door hoogwater in Tiel

In Tiel zijn donderdagavond enkele koeien verdronken. Dat liet een woordvoerder van de politie weten. Om hoeveel koeien het precies gaat, is nog niet bekend.

...

bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3454125/2013/06/06/Koeien-verdrinken-door-hoogwater-in-Tiel.dhtml


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #29 Gepost op: 6 juni 2013, 22:29:46
Citaat van: skippy02 link=msg=1170804 date=1370549223
Nou, ik schijn nogal wat losgemaakt te hebben hier.  ;D

Ik ben verbaasd over de aantallen mogelijkheden, alleen jammer dat je ze moet aanschaffen terwijl je niet weet wanneer je ze nodig hebt. Je zou aan een oplossing kunnen denken dat de overheid op strategische plaatsen een aantal van deze machines beschikbaar heeft en die dan ingezet kunnen worden waar nodig.

Kun je zoiets niet achter op een zoutstrooier maken? (even wat aanpassingen en hoppa, de automatische nood-dijken-bouwer)

Bij de mechanische systemen ben je in hoge mate afhankelijk van de toegankelijheid zowel qua ruimte als ondergrond. Op het filmpje Rijnkade had je snel zoiets als in Friesland kunnen doen ipv. zandzakken zoals nu.
Ik denk dat de snelste en minst dure en minst arbeidsintensieve manier de Friese is.
Een terreinkraan met spreader die de rol folie afrolt en betonmixers die het zand opvullen,de rollen folie zeg breed 6 m kunnen makkelijk worden aangevoerd met vrachtwagens,maar dat gaat allemaal niet als de boel helemaal doorweekt is en op instorten staat. (Ook niet die Bigbags want die vereisen een kraan of heftruk en een heftruk gaat nauurlijk helemaal niet op een slappe ondergrond.)
Sommige grotere zandhandelaren hebben in samenwerking met een waterschap big bags klaar staan voor het geval dat.......