LPA versie 8

Auteur Topic: LPA versie 8  (gelezen 11816 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Gepost op: 3 juni 2013, 13:00:21
Citaat
Landelijk Protocol Ambulancezorg versie 8

Ambulancezorg Nederland (AZN) is volop bezig met de ontwikkeling van het Landelijk Protocol Ambulancezorg versie 8 (LPA 8). Het LPA wordt op basis van zo veel mogelijk wetenschappelijke gegevens en consensus door 10 expertgroepen -bestaande uit ambulanceverpleegkundigen en medisch managers- ontwikkeld. Op www.ambulancezorg.nl staat een overzicht van de expertgroepen.

De huidige protocollen zijn op actuele waarde (welke moeten worden gewijzigd en welke kunnen vervallen) getoetst. Inmiddels zijn de eerste concepten aangeleverd aan de protocollencommissie. Op 8 april jl. zijn tijdens een landelijke bijeenkomst verschillende discussiepunten op basis van de concepten met het veld besproken.

Rol wetenschappelijke beroepsorganisaties
De eerste LPA8 concept protocollen worden binnenkort afgestemd met wetenschappelijke beroepsorganisaties. AZN zal aan meer dan 50 wetenschappelijke beroepsorganisaties, zoals de Nederlandse Vereniging Spoedeisende Hulp Artsen, het Nederlands Huisartsen Genootschap, maar bijv. ook de Nederlandse Vereniging voor Traumatologie en Cardiologie advies vragen. Dit is van belang van het bereiken van landelijke consensus en draagvlak in de keten van de acute zorg.

Besluitvorming
De LPA8 concepten worden in het najaar 2013 ter inzage op www.ambulancezorg.nl (landelijke protocollen) geplaatst. Commentaren van ambulanceprofessionals worden meegenomen in de eindconcepten. De eindconcepten worden vervolgens voor advies voorgelegd aan de besturen van V&VN AZ en NVMMA. Het bestuur van AZN stelt LPA 8 eind 2013 definitief vast.

APP voor LPA
Een werkgroep, bestaande uit ambulanceverpleegkundigen, medisch managers en ICT deskundigen uit de sector, heeft inmiddels een inventarisatie gemaakt van alle eisen waaraan de LPA APP moet voldoen. Naar verwachting zal de APP eveneens eind 2013 beschikbaar zijn.
bron: AZN

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #1 Gepost op: 3 juni 2013, 13:52:42
Ben benieuwd. Een app kan handig zijn. Neem aan dat de boekversie wel blijft?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2013, 14:35:42
Citaat van: hoefhaan link=msg=1169191 date=1370260362
Ben benieuwd. Een app kan handig zijn. Neem aan dat de boekversie wel blijft?
Nee we krijgen allemaal een ipad van de baas :P
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

nOne

• Forum gebruiker
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2013, 19:45:41
Citaat van: jvo link=msg=1169206 date=1370262942
Nee we krijgen allemaal een ipad van de baas :P
Zo gek is het niet, het farmacotherapeutisch kompas 2013 is al niet meer in boekvorm te krijgen helaas.

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2014, 08:35:10
Op de website van AmbulanceZorg.nl staat inmiddels het eindconcept gepubliceerd:
http://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/3908/lpa-8-.html

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2014, 23:58:13
Hoorcollege van Ambulance Amsterdam over het nieuwe LPA. Andere informatieve video's op het kanaal (bijv. de reeks over neonatologie) zijn ook aan te bevelen.

http://www.youtube.com/watch?v=aIg9T9MdfB4

Bart v Wijk

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2014, 14:56:27
Met de huisartsenpost komen wij dikwijls bij oudere patiënten met een distributieve shock (vaak uro- of pneumo-sepsis). Er wordt dan vaak door ons alvast gestart met NaCl 0,9% 500ml. Ik zie in het nieuwe LPA dat daar eigenlijk geen plaats meer voor is en er voor ringerlactaat gekozen wordt.
Wat zou een aanbeveling voor de HAP zijn aangezien wij alleen de beschikking hebben over NaCl 0,9%? Moeten wij bij voorkeur wachten met het geven? of toch alvast starten?

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2014, 15:13:35
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1300647 date=1412686587
Met de huisartsenpost komen wij dikwijls bij oudere patiënten met een distributieve shock (vaak uro- of pneumo-sepsis). Er wordt dan vaak door ons alvast gestart met NaCl 0,9% 500ml. Ik zie in het nieuwe LPA dat daar eigenlijk geen plaats meer voor is en er voor ringerlactaat gekozen wordt.
Wat zou een aanbeveling voor de HAP zijn aangezien wij alleen de beschikking hebben over NaCl 0,9%? Moeten wij bij voorkeur wachten met het geven? of toch alvast starten?

Bij een septische shock moet je vullen. Organen worden onvoldoende geperfundeerd op het moment dat jullie daar naast de patiënt staan en patiënten worden metabool zuur door vorming van lactaat bij onvoldoende zuurstof in organen. Totdat de ambulance ter plaatse is (die er bij shockverschijnselen binnen een kwartier hoort te zijn) kan je prima een kolf NaCl geven. Dan kunnen zij weer overgaan op RL. Bij diep septische patienten zul je overigens merken dat je wel meer moet vullen dan 500mL om een goede bloeddruk, dus een goede perfusie van organen te behalen.

Anderzijds, met NaCl vullen (waar een hoge concentratie natrium en chloride zit) veroorzaak je een hyperchloremisch acidose. Dit zal echter niet optreden bij vulling van 500mL.

Bart v Wijk

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 7 oktober 2014, 21:16:24
Dank voor de snelle reactie!
Nav mijn vraag ben ik zelf natuurlijk ook nog eens gaan zoeken in de literatuur om te kijken wat er geschreven wordt.
De noodzaak tot vullen begrijp ik zelf natuurlijk ook, is was alleen benieuwd 1 of NaCl gecontraindiceerd was en 2 wat de reden tot overstap op ringer lactaat zou kunnen zijn.

Een leuk overzicht artikel uit het NTvG van vorig jaar "Volume resuscitatie; wat is de oplossing?" (09-10-2013) heeft mijn inzichten wel sterk verbeterd.
het artikel gaat met name over het uit de gratie raken van colloïde vloeistoffen maar heeft ook een stuk waarin onder andere NaCl met ringer/lactaat en Plasma-Lyte wordt vergeleken.
Het klopt inderdaad dat bij grote hoeveelheden NaCl in vergelijking tot Ringer/lactaat of Plasma Lyte (ook chloride beperkt), vaker een hyperchloremische acidose kan optreden, maar daarnaast worden ook frequenter nierfunctie stoornissen gezien.

Het artikel beschrijft tevens dat NaCl 0,9% nog altijd de meest gebruikte kristalloide vloeistof is, maar dat meer gebalanceerdere vloeistoffen zoals Ringer/lactaat wel aan terrein winnen om bovengenoemde redenen.

Hieruit kan ik denk ik concluderen dat reeds starten met NaCl 0,9% niet ge-contraindiceerd is voor de HAP in een casus zoals ik die beschreef.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2014, 22:45:11
NaCl of Ringer is ook een beetje aan de mode onderhevig. Beide zijn niet echt fantastische vulmiddelen (na 1 uur is ca 30-50% uit de bloedbaan verdwenen), maar beter dan glucose-oplossingen (dat vult helemaal niet) of Voluven/lyt oplossingen (daar gaan de nieren van een septische patient van naar de ***).

Ringer's stamt af van de Hartmann oplossing, waar men ooit een kikkerhart mee aan het kloppen hield, terwijl het hart was verwijderd uit de kikken. Conclusie: Dit is vast een goede oplossing voor mensen. Inmiddels is er als afgeleide Ringer's, Ringer's Lactaat en Ringer's Acetaat (weinig in gebruik in NL). Ringer's bevat wat andere electrolyten dan Na en Cl, waardoor je bij grote volumina wat minder hyperNa en hyperCl ziet, maar een van de electrolyten die er in zit is kalium. Bij een ontregelde dialysepatient zou dat dan weer ongewenst kunnen zijn. Daarbij is Ringer's ongeveer 2,5x zo duur als zout.
Een ander 'vulmiddel' bij sepsis, minstens zo omstreden, is bijvoorbeeld albumine. Vult fantastisch, mooie bloeddrukken mee te behalen, maar het is duur en het maakt in sterfte weinig tot niets uit. Het was dan ook een tijd uit de mode, zeker toen Voluven de intrede deed, maar nu we weten hoe schadelijk Voluven is komt het toch langzaam her en der weer terug.

Lang verhaal, conclusie: Bloed en plasma zijn de beste vulmiddelen, in afwezigheid van deze producten en zonder labresultaten is NaCl een prima eerste resuscitatiemiddel, en zeker bij sepsis niet terughoudend zijn met starten met vullen.
Arts  www.alphalog.nl