LPA versie 8

Auteur Topic: LPA versie 8  (gelezen 11817 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 1 december 2014, 10:08:33
1 januari?

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #21 Gepost op: 3 december 2014, 10:24:32
Tsja, bij ons ook de datum op 1 januari, gewoon om voldoende tijd te hebben om e.e.a. voor te bereiden.
Maar waarom zou je er niet eerder mee beginnen wanneer je er klaar voor bent? Het is een verbetering van de kwalitatieve zorg, dus waarom uitstellen? Je wilt je patient niet tekort doen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 3 december 2014, 10:32:10
Er zijn binnen Nederland al meer regio's die al (gedeeltelijk) volgens LPA 8 werken...

TMD13

• Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #23 Gepost op: 3 december 2014, 11:10:42
Toch vind ik het persoonlijk vreemd dat er in sommige regio's al wel LPA 8 wordt gewerkt en sommige regio's niet... Het is toch niet voor niets een Landelijk protocol? Ik zou dan verwachten dat er wel afstemming zou zijn tussen de regio's wanneer het ingaat. Want stel er vindt een groot ongeval plaats op het grensgebied van een regio dat wel en een regio dat niet met LPA 8 werkt... lijkt mij best lastig. Aangezien er best veel veranderd is, bijvoorbeeld m.b.t. immobilisatie van de patiënt.

Ambubroeder

• Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • Be the change you want to see
Reactie #24 Gepost op: 3 december 2014, 22:36:28
Vandaag bij ons op de SEH in hoofdlijn wat veranderingen gehoord in de nieuwe versie van de LPA, waaronder het vervangen van primperen en kytril naar zofran.

Kan iemand mij uitleggen waarom er 2 verschillende middelen waren (en op basis waarvan er voor de een of de ander gekozen werd) en waarom er nu wordt overgestapt op 1 middel? Heeft dat te maken met een bredere effectiviteit of met half waarde tijden? Ik kon het niet bedenken en heb het vergeten te vragen aan diegene die er verstand van heeft vandaag

arte

• AVP, PHTLS, voorheen PICU-verpleegkundige, RSD-defensie
  • Junior gebruiker
  • **
  • An Apple a day keeps the doctor away 😉
Reactie #25 Gepost op: 4 december 2014, 06:39:51
In LPA 7.2 was geen medicatie opgenomen tegen misselijkheid. Primperan en kytril is dus toegevoegd als regionaal protocol. In LPA 8 is er wel een protocol misselijkheid en wordt dus zofran gegeven.

Overigens gaan wij pas vanaf 1 april van start met LPA 8.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 5 december 2014, 10:54:02
Citaat van: robin89 link=msg=1312264 date=1417642588

Vandaag bij ons op de SEH in hoofdlijn wat veranderingen gehoord in de nieuwe versie van de LPA, waaronder het vervangen van primperen en kytril naar zofran.

Kan iemand mij uitleggen waarom er 2 verschillende middelen waren (en op basis waarvan er voor de een of de ander gekozen werd) en waarom er nu wordt overgestapt op 1 middel? Heeft dat te maken met een bredere effectiviteit of met half waarde tijden? Ik kon het niet bedenken en heb het vergeten te vragen aan diegene die er verstand van heeft vandaag

Er is een waslijst aan middelen ter onderdrukking van misselijkheid. De verschillende middelen grijpen aan op verschillende receptoren in verschillende gebieden, zowel binnen als buiten het brein, zowel binnen als buiten de bloedhersenbarrière. Misselijkheid en braken is een complexe reactie. Het kan worden uitgelokt door zintuigelijke prikkels, door toxinen, medicatie of bijvoorbeeld bepaalde hormonen in het lichaam, maar ook door prikkeling van bepaalde structuren. Zowel de cortex, het vestibulaire centrum en het braakcentrum spelen een rol en zijn onderling verbonden.

Primperan is nauwelijks effectief tegen misselijkheid. Ondanseteron heeft een veel breder toepassingsbereik en grijpt aan in het centraal zenuw zenuwstelsel. Het middel is ontwikkeld vanuit de oncologie om de misselijkheid als bijwerkingen van chemotherapie effectief te onderdrukken.

Belangrijk adagium; misselijkheid voorkomen is makkelijker dan misselijkheid behandelen.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #27 Gepost op: 20 december 2014, 08:31:13
Zekers!
Het lijstje contra-indicaties bij metoclopramide was nogal lang waardoor inderdaad het toepassingsbereik beperkt was. Juist in die gevallen waar je hed nodig had mocht je het niet geven...

Citaat van: arte link=msg=1312275 date=1417671591
...
Overigens gaan wij pas vanaf 1 april van start met LPA 8.
Vreemd!?
Er valt ip niets op aan te merken want er staat geen geldigheidsperiode in een LPA maar volgens mij is er toch in de beroepsgroep afgesproken dat de implementatie uiterlijk 1 januari rond is.
Wat is de reden dat dit bij jullie (welke regio?) wordt uitgesteld naar april?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.