Flauwvallen mogelijk minder onschuldig dan gedacht

Auteur Topic: Flauwvallen mogelijk minder onschuldig dan gedacht  (gelezen 22626 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #20 Gepost op: 27 juni 2013, 07:53:12
Ja absoluut, dat is mij ook al opgevallen  :D

Maar ja, je moet het hier toch op de één of andere manier opschrijven. Alle fases tussenin zijn wat vaag maar moeten wel voldoende reden zijn voor leken en EHBO-ers om hulp in te roepen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

pe1rdw

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #21 Gepost op: 27 juni 2013, 19:10:37
Om even weer terug te komen op het simpele flauwvallen, ik ben er zelf ook gevoelig voor, voorheen als ik een paar uur in de warme zon sta of een warme ruimte maar sinds ik medicatie heb voor hoge bloeddruk merk ik dat het sneller op treed, mogelijk iets voor hulpverleners in het algemeen om mee te nemen bij hulpverlening bij flauwtes immers als iemand door medicatie gevoelig is voor flauwtes is de kans groter dat het vaker achter elkaar voorkomt en is het misschien verstandig om een extra oogje in het zeil te houden.

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 27 juni 2013, 19:16:52
Citaat van: pe1rdw link=msg=1178383 date=1372353037
Om even weer terug te komen op het simpele flauwvallen, ik ben er zelf ook gevoelig voor, voorheen als ik een paar uur in de warme zon sta of een warme ruimte maar sinds ik medicatie heb voor hoge bloeddruk merk ik dat het sneller op treed, mogelijk iets voor hulpverleners in het algemeen om mee te nemen bij hulpverlening bij flauwtes immers als iemand door medicatie gevoelig is voor flauwtes is de kans groter dat het vaker achter elkaar voorkomt en is het misschien verstandig om een extra oogje in het zeil te houden.

Dit verschijnsel is niets nieuw. Hulpverleners nemen altijd het medicatiegebruik van de patiënt mee in hun beoordeling. Er zijn groepen hoge bloeddrukpillen die berucht zijn op het veroorzaken van flauwvallen. Vervolgens wordt de dosering van de hoge bloeddruk pil aangepast. Voor jou geldt dat je je huisarts moet melden last te hebben van een toename van flauwvallen sinds gebruik van bloeddrukpillen.

Groet EM Physician

oma

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 27 juni 2013, 19:24:32
... en dat er behalve sprake van medicatiegebruik uiteraard ook sprake is van een onderliggend medisch probleem. Iemand die deze pillen slikt of digoxine, plaspillen, beta-blokkers of medicatie om het hartritme een beetje fatsoenlijk te houden moet je per definitie extra in de gaten houden als ze flauw vallen (bij al dan niet extremere warmte). Bij twijfel altijd een arts raadplegen of 112 bellen.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #24 Gepost op: 27 juni 2013, 20:25:14
Bij een collaps eci (flauwvallen zonder duidelijke oorzaak of slechts een vermoeden van de oorzaak) wordt een patient mee genomen naar het ziekenhuis. Dus ook bij risicomedicatie.

Enkel bij een vasovagale collaps (flauwvallen met een duidelijke, meestal onschuldige oorzaak) wordt iemand nog wel eens achter gelaten.

Er is dus vanuit de hulpverlening veel aandacht voor wat er achter een collaps kan zitten. Medicatie is één van onze belangrijkste vragen in deze situaties.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 27 juni 2013, 20:35:19
Citaat van: hoefhaan link=msg=1178443 date=1372357514
Bij een collaps eci (flauwvallen zonder duidelijke oorzaak of slechts een vermoeden van de oorzaak) wordt een patient mee genomen naar het ziekenhuis. Dus ook bij risicomedicatie.

Enkel bij een vasovagale collaps (flauwvallen met een duidelijke, meestal onschuldige oorzaak) wordt iemand nog wel eens achter gelaten.

Er is dus vanuit de hulpverlening veel aandacht voor wat er achter een collaps kan zitten. Medicatie is één van onze belangrijkste vragen in deze situaties.

Het mooiste is als ze het ziekenhuis binnenkomen met een plastic tasje met al hun medicatie en de dokter mag uitzoeken door welke van de 32 pillen iemand flauw is gevallen.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #26 Gepost op: 27 juni 2013, 21:25:52
Haha, ja, hoe herkenbaar.

"En oh ja. Dat roze pilletje gebruik ik niet meer, en die witte ook niet, je weet wel, die grote, en ik gebruik nog wel eens een andere maar die zit er niet bij hoor..."

pe1rdw

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #27 Gepost op: 27 juni 2013, 21:39:33
Dan vraag ik me toch af waarom ik toen ik een jaar of 10 terug flauw viel in de gang bij de huisarts en door de asistente in stabiele zijligging ben gelegd er helemaal geen actie ondernomen was, zoiezo al vreemd dat ik in stabiele zijligging ben gelegd terwijl mij op de ehbo lessen is geleerd dat je dat niet doet voor een flauwte, maar goed dat was een warme dag en iedereen liep te zweten dus kan zijn dat daar een verwarring door was ontstaan.
Wel moet dan gezegt worden dat de assistente snel handelde aangezien je doorgaans bij een flauwte binnen een minuut weer bij kennis bent. (anders heet het bewustzijnsverlies volgens de lessen)

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #28 Gepost op: 28 juni 2013, 09:28:13
Het is erg lastig om te bepalen of een collaps onschuldig is of niet. Het is een aanname dat het wel door het warme weer zal komen en misschien wat spanning voor een bezoek aan een arts. Maar ik neem aan dat de arts verdere vragen heeft gesteld?
Anderzijds ben ik blij dat niet voor elke flauwte een ambulance wordt gebeld  ;)

Op zich is stabiele zijligging voor een flauwte helemaal niet zo gek. Je doet er niets mis mee. Het advies is soms ook wel om de bene  wat hoger te leggen echter zal dit bij een vasovagale collaps geen heel groot effect hebben. Door de collaps is de oorzaak vaak al weggenomen, (mooi he, je lost je eigen probleem op!) dat is ook de reden dat je binnen een minuut weer bij komt.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 28 juni 2013, 09:52:56
Citaat van: hoefhaan link=msg=1178616 date=1372404493
Anderzijds ben ik blij dat niet voor elke flauwte een ambulance wordt gebeld  ;)

Als ik de topictitel lees, die niet door de topicstarter is bedacht maar een citaat is van de dokters van het LUMC, is het wel verstandig een ambulance te bellen. Echter kan iedereen weer rustig ademhalen na het lezen van de laatste alinea.

Citaat
Flatulentie mogelijk minder onschuldig dan gedacht

Mensen die herhaaldelijk scheten laten hebben meer afwijkingen in de darmen. Dat schrijft 024.

Scheten laten komt veel voor: 100 procent van de bevolking laat dagelijks minstens eenmaal een scheet. Bij de meeste mensen is dit een onopvallende gebeurtenis, maar sommigen tracteren de omgeving op een onwelriekend, luidruchtig anaalconcert. Flatulentie komt door gassen in de darmen.

CT colon

Tot nu toe werd gedacht dat flatulentie geen gevolgen had voor de darmen. 024 ging in een groot bevolkingsonderzoek met darmscans na of scheten laten toch gevolgen had. Bij mensen die minstens 35 scheten per dag laten vertoonden de darmen meer afwijkingen dan bij mensen die zelden meer dan 20 scheten per dag laten

Flatulentie voorkomen

De gevolgen van deze veranderingen in de darmen zijn nog onduidelijk maar 024 vermoedt dat de afwijkingen geen wezenlijke gevolgen hebben voor het functioneren van de darmen. Voorzichtigheidshalve stelt zij in het artikel dat het aan te bevelen is om veelvuldig scheten laten te voorkomen. Hiervoor is deskundig onderzoek en behandeling aangewezen.

Voor het verdere deskundige onderzoek heeft 024 geld nodig, geld storten kan via de link in het onderschrift van mijn profiel op dit forum. Bij voorbaat dank!