0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.
Cees van Raak, volgens het ANP een deskundige op het gebied van de begrafenisgebruiken van het Huis van Oranje-Nassau (hij schreef twee boeken op dit onderwerp), spreekt van 'een breuk met een eeuwenoude uitvaarttraditie in het Huis van Oranje-Nassau'."Leden van het Huis van Oranje-Nassau worden al eeuwenlang gebalsemd en vinden boven de grond hun laatste rustplaats, om de eeuwigheidswaarde van hun koninklijke afkomst aan te geven", zegt een verontwaardigde Van Raak. "Nu wordt er voor het eerst een Oranje in de aarde begraven."Van Raak meende dat Friso bijgezet zou worden in de Nieuwe Kerk in Delft. "Dat lag in de rede en in de traditie besloten, maar voor het eerst in de geschiedenis is daar bij een Oranje van afgeweken", zegt hij. "Ik moet voorzichtiger zijn in mijn voorspellingen."
Politie Den Haag @PolDenHaagStafoverleg SGBO politiemaatregelen #Herdenkingsbijeenkomst #Prins #Friso. Rustig beeld. Veel pers en publiek. pic.twitter.com/mzfoXxECVv1:38pm · 2 Nov 13
Politie Den Haag @PolDenHaagPolitie kijkt terug op een waardig en ongestoord verloop van de #Herdenkingsbijeenkomst #Friso #Oudekerk #Delft.6:40pm · 2 Nov 13
Meer dan 800 mensen van over de hele wereld hebben prins Friso herdacht in de oude kerk in Delft. Tijdens de dienst spraken onder anderen vrienden en zijn twee broers, prins Constantijn en koning Willem-Alexander.Friso werd vooral herdacht als een warme gezinsman, intellectueel en bescheiden persoonlijkheid. "Help zijn herinneringen levend te houden en ten volle van het leven te genieten", zei bisschop Tutu.De koning sprak in een emotionele toespraak over het gemis van zijn broer. De eerste storm van woede was voor hem langzaam aan het overtrekken en de wond begon de eerste tekenen van genezing te vertonen, maar hoe het litteken met hem zal vergroeien, is nog maar de vraag.In de toespraak werden de aanwezigen ook herinnerd aan zijn werk voor het Prins Claus Fonds, dat hij na de dood van zijn vader voortzette; maar ook zijn geloof in onderwijs.Trijntje Oosterhuis zong 'Ken je mij' wat ze ook zong voor Koningin Beatrix in de Rode Hoed : http://www.youtube.com/watch?v=T_0fra...