DB's wijze les: proberen jullie het nog eens. Niet om mijn gelijk (zal mij aan mijn rectum oxideren) maar om het stillen van de nieuwsgierigheid van andries en om invulling te geven waar dit forum voor is - informatie uitwisselen naar mekaar toe.
Sorry hoor maar arroganter kán het niet.
vraag is: als er een TS of HW of wat voor brw voertuig TP bij wat voor brand dan ook, en ze staan stil en zijn het hun werkzaamheden bezig, waarom laten ze dan de zwaailampen draaien, is daar een protocol voor, of werken der anders bepaalde functies niet.
De zwaailichten en sirene zijn voor gebruik op de weg, zodat het overige verkeer de voorrangsvoertuigen op tijd doorheeft. Bij nieuwe voertuigen is het soms geregeld dat men met zwaailicht en sirene harder kan dan zonder (dan is het voertuig begrensd op 70 km/h of 90 km/h, de begrenzing gaat er dan bij gebruik van OGS af).
Dat na aankomst de optische- en geluidssignalen niet altijd uitgaan heeft geen verdere technische functie. Wel kunnen de zwaailichten bijdragen aan de alertheid van de bewoners en de spoedeisende taak op dat moment benadrukken.
Bij incidenten met aanrijd gevaar (b.v.: snelweg) zorgt men ervoor dat één voertuig (meestal politie of rijkswaterstaat) het incident afschermt en dat is dat het enige voertuig wat optische signalen voert. De andere voertuigen dienen de lichten dan uit te zetten in verband de hinder die slachtoffers van de lichten ondervinden.
Er is voor zover ik weet geen landelijk protocol die het gebruik van de optische signalen ter plaatse regelt. Als je de literatuur strikt aanhoud moeten alle signalen uitgaan wanneer je ter plaatse bent.