GRIP 2 Zeer grote brand (broodbakkerij Pré Pain) Kleibultweg - Oldenzaal 04-06-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (broodbakkerij Pré Pain) Kleibultweg - Oldenzaal 04-06-2013  (gelezen 40044 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dat is echt een heel duidelijk antwoord op een eerlijke vraag... NOT!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1170224 date=1370444961
Dat is echt een heel duidelijk antwoord op een eerlijke vraag... NOT!
Wat wil je duidelijker hebben? Is het zo belangrijk dat er een paar zwaailichten een poos aan blijven staan? Op het moment dat je als brandweer bezig bent met zo,n brand heb je wel iets anders aan het hoofd dan een paar zwaailichten die aan zijn blijven staan. Die dingen gaan vanzelf wel uit als er minder druk op de ketel komt te staan, en de ergste prioriteiten weg zijn gewerkt.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Diamondback link=msg=1170224 date=1370444961
Dat is echt een heel duidelijk antwoord op een eerlijke vraag... NOT!


Hoezo niet? Peter71 kan het niet beter beschrijven en het is echt de waarheid hoor. Als je bij zo'n brand aankomst wordt in de "emotie van het moment" nog wel eens vergeten om de zwaailampen uit te doen. Op de snelweg wordt eigenlijk verlangd dat alle voertuigen, behalve het buffervoertuig, de zwaailampen uitdoen, maar ook dat lukt niet altijd. De chauffeur heeft genoeg belangrijkere dingen te doen en heeft er ook niet altijd erg in.

En natuurlijk is het een klusje van een halve seconde, maar laat die lampen maar lekker draaien hoor. Dat komt wel een keer...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Nee.

Dit is gewoon geen antwoord op de vraag. En dat vind ik erg jammer.

Citaat van: andries link=msg=1170190 date=1370440895

vraag is: als er een TS of HW of wat voor brw voertuig TP bij wat voor brand dan ook, en ze staan stil en zijn het hun werkzaamheden bezig, waarom laten ze dan de zwaailampen draaien, is daar een protocol voor, of werken der anders bepaalde functies niet.

Met vr groet

De antwoorden die gegeven worden hebben alleen maar betrekking op de gedraging, waarom de lampen blijven draaien.
Maar niemand van jullie heeft het over het protocol of over de mogelijke andere functies aan een voertuig die hier wel of niet mee samenhangt.

En daarom is dit geen goed antwoord op deze vraag.

DB's wijze les: proberen jullie het nog eens. Niet om mijn gelijk (zal mij aan mijn rectum oxideren) maar om het stillen van de nieuwsgierigheid van andries en om invulling te geven waar dit forum voor is - informatie uitwisselen naar mekaar toe.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Citaat van: Diamondback link=msg=1170248 date=1370447714
DB's wijze les: proberen jullie het nog eens. Niet om mijn gelijk (zal mij aan mijn rectum oxideren) maar om het stillen van de nieuwsgierigheid van andries en om invulling te geven waar dit forum voor is - informatie uitwisselen naar mekaar toe.
Sorry hoor maar arroganter kán het niet.  98uiye

Citaat van: andries link=msg=1170190 date=1370440895
vraag is: als er een TS of HW of wat voor brw voertuig TP bij wat voor brand dan ook, en ze staan stil en zijn het hun werkzaamheden bezig, waarom laten ze dan de zwaailampen draaien, is daar een protocol voor, of werken der anders bepaalde functies niet.

De zwaailichten en sirene zijn voor gebruik op de weg, zodat het overige verkeer de voorrangsvoertuigen op tijd doorheeft. Bij nieuwe voertuigen is het soms geregeld dat men met zwaailicht en sirene harder kan dan zonder (dan is het voertuig begrensd op 70 km/h of 90 km/h, de begrenzing gaat er dan bij gebruik van OGS af).

Dat na aankomst de optische- en geluidssignalen niet altijd uitgaan heeft geen verdere technische functie. Wel kunnen de zwaailichten bijdragen aan de alertheid van de bewoners en de spoedeisende taak op dat moment benadrukken.

Bij incidenten met aanrijd gevaar (b.v.: snelweg) zorgt men ervoor dat één voertuig (meestal politie of rijkswaterstaat) het incident afschermt en dat is dat het enige voertuig wat optische signalen voert. De andere voertuigen dienen de lichten dan uit te zetten in verband de hinder die slachtoffers van de lichten ondervinden.

Er is voor zover ik weet geen landelijk protocol die het gebruik van de optische signalen ter plaatse regelt. Als je de literatuur strikt aanhoud moeten alle signalen uitgaan wanneer je ter plaatse bent.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1170248 date=1370447714
Nee.

Dit is gewoon geen antwoord op de vraag. En dat vind ik erg jammer.

De antwoorden die gegeven worden hebben alleen maar betrekking op de gedraging, waarom de lampen blijven draaien.
Maar niemand van jullie heeft het over het protocol of over de mogelijke andere functies aan een voertuig die hier wel of niet mee samenhangt.

En daarom is dit geen goed antwoord op deze vraag.

DB's wijze les: proberen jullie het nog eens. Niet om mijn gelijk (zal mij aan mijn rectum oxideren) maar om het stillen van de nieuwsgierigheid van andries en om invulling te geven waar dit forum voor is - informatie uitwisselen naar mekaar toe.
Wat wil je nu? Er is niks meer en niks minder te vertellen over dit soort zaken. Die zwaailampen worden gewoon vergeten, niks meer niks minder. Er zijn gevallen dat zelfs de sirene wat langer door blijft gaan dan nodig is. Alleen dat valt op, en das hinderlijk en dus worden die dingen wel uitgezet. Er zijn geen protocollen punt. Die zooi moet gewoon uit, maarja zoals uitgelegt dat word wel eens vergeten in de hectiek van de strijd. Zaken die hogere prio's hebben, zoals gemeld. Spannender kan ik het niet maken, dus nee de wijze lessen van DB heb ik niet nodig.


andries

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
de reactie's vond ik ook overtrokken,

gezien het feit dat ik eens in een ts heb gezeten waar de schakelaars van de zwaailampen en sirene naast elkaar zaten. Dus zodoende dat ik over een protcol begon. Afgebekt worden vroeg ik niet om. Overdag lijkt het mij niet hinderlijk, maar meer als je 's nachts staat te blussen,OOK BINNEN AFGEZET TERREIN WAAR DUS GEEN VERKEER OF WAT DAN OOK LANGSKOMT) lijkt mij dat geflikker van die lampen zeer hinderlijk. Ben zelf werkzaam in landbouw en weg werkzaamheden, en in het donker heb ik der zelfs hekel aan, dus zodra ik van de openbare weg af ben(landbouw) of achter de barrier sta(wegwerkzaamheden) dan gaat dat ding uit. En het is zelfs verplicht om hem achter de barrier niet meer aan te hebben als noodzaak, dit ivm hinderen van collega's of medeweggebruikers.

Dus kunnen er ook nog fatsoenlijke reacties gegeven worden???????????


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: andries link=msg=1170300 date=1370454686
de reactie's vond ik ook overtrokken,

gezien het feit dat ik eens in een ts heb gezeten waar de schakelaars van de zwaailampen en sirene naast elkaar zaten. Dus zodoende dat ik over een protcol begon. Afgebekt worden vroeg ik niet om. Overdag lijkt het mij niet hinderlijk, maar meer als je 's nachts staat te blussen,OOK BINNEN AFGEZET TERREIN WAAR DUS GEEN VERKEER OF WAT DAN OOK LANGSKOMT) lijkt mij dat geflikker van die lampen zeer hinderlijk. Ben zelf werkzaam in landbouw en weg werkzaamheden, en in het donker heb ik der zelfs hekel aan, dus zodra ik van de openbare weg af ben(landbouw) of achter de barrier sta(wegwerkzaamheden) dan gaat dat ding uit. En het is zelfs verplicht om hem achter de barrier niet meer aan te hebben als noodzaak, dit ivm hinderen van collega's of medeweggebruikers.

Dus kunnen er ook nog fatsoenlijke reacties gegeven worden???????????
Ik heb niet anders dan de waarheid gesproken, en in mijn berichten ga ik het niet mooier of spannender maken dan het is. Dus hoezo overtrokken berichten? Ik heb uitgelegt wat de redenen kunnen zijn dat die zwaailampen een poosje aan blijven staan.
Ik denk dat je toch eens goed moet gaan kijken tijdens een groot incident wat er in zeer kort tijdsbestek door een bemanning van een TS moet gebeuren. En waarin in een zeer kort tijdsbestek erg veel gevraagt kan worden van een chauffeur. Zijn die lampen dan nog belangrijk? ;)


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
p2kflex
21:24:37 05-06-13GROUP-1Prio 2 BOS CONTAINER ONGELODE BENZINE 2561 Pre Pain : KLEIBULTWEG 94 7575BX : OLDENZAAL 1186
0605901BRW Twente (Hengelo Centrum) (Besturing Kazerne)
0603161BRW Twente (Hengelo Centrum) (Bevelvoerder 1)
0605339BRW Twente (Hengelo Centrum) (BOSH 1166)
0603121BRW Twente (Hengelo Centrum) (Logistiek ploeg 1)
0603211BRW Twente (Hengelo Noord) (Bevelvoerder ploeg 1)


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1169921 date=1370378919
Nee, is al een tijd geleden. Maar er staat wel een vervanger, eerst was dat de oude 2132, nu schijnt er de oude 2431 van Tubbergen te staan (kan iemand dat bevestigen?).
Maar de TS is wel total loss. Bij Ziegler staat op moment al een auto voor hun. Ziegler

oefening, jaartje terug http://112twente.nl/3615