Voor de duidelijkheid: het is logisch dat deze discussie is afgesplitst. Maar het gaat mij niet per definitie om de Identificatie plicht op zich.
Wel om de benadering van "solo demonstranten".
@Zwelgje, ik snap waar je heen wilt. Maar nu is het zaak om dingen te gaan scheiden, de ID kaart wordt niet gevorderd omdat hij daar aan het demonstreren is maar omdat er een ruzie heeft plaatsgevonden en de agenten niet willen dat e.e.a. gaat escaleren.
Je kan het een niet van het ander scheiden, dat is juist het punt.
Het aanhouden voor niet voldoen aan vordering ID, betekend ook direct het beeindigen van het demonstreren door die persoon. Dat zouden politie agenten in zulke situatie in hun overweging mee moeten nemen. Het lijkt er op dat het OM hier ook op aanstuurt. En ik beweer dus zeker niet dat die beslissing altijd de ene of de andere kant op valt. Daarom hebben we politie agenten toch ook een discretionaire bevoegdheid gegeven?
Alleen lijkt het soms dat de Politie automatisch kiest voor aanhouden, zonder die afweging gemaakt te hebben.
Wat er nu gebeurt is dat jij mensen die demonstreren een vrijbrief geeft om zich niet aan de overige regels te houden.
Nu leg je me woorden in het toestenbord, want dit heb ik nergens gepost. Sterker nog, volgens mij zeg ik dat het juist geen vrijbrief is:
Natuurlijk is er altijd een grijs gebied, en dan begrijp ik best dat agenten de Identiteit van betrokkenen willen vaststellen. En er zijn natuurlijk ook genoeg voorbeelden van individuen die demonstreren,waarbij optreden en aanhouding zonder meer te rechtvaardigen is.
Nogmaals, een demonstratie is prima maar je moet je wel aan de randvoorwaarden houden.
(Laat ik maar even aan de discussie over "randvoorwaarden" voorbij gaan. Daar gaat het nu niet om
)
En juist als je je aan die randvoorwaarden houdt, zou de politie terughoudend moeten zijn in het beeindigen van de "solo demonstratie". Sterker nog, ik zou verwachten dat de Politie juist optreed tegen omstanders die proberen een solo demonstratie te verstoren.
Kortom, wat we nu gaan krijgen is dat bij iedere demonstratie de politie bang is om door te pakken.
Het is dat ik uit al je reacties op dit forum besef dat je het waarschijnlijk niet zo bedoeld. Maar ik zou hierin kunnen lezen dat je het dus belangrijker vind dat de Politie zich op zijn gemak voelt om "door te pakken", dan dat burgers zich vrij voelen om te demonstreren....
Maar los daarvan, is elk Politie optreden niet een afweging van belangen, waarna besloten wordt hoe op te treden. Zowel bij leidinggevenden als bij de acties van individuele agenten?
Het belang van individueel demonstreren moet daar gewoon zwaar in mee wegen, en het lijkt erop dat dit niet altijd gebeurd.
(En nogmaals: Ik heb het bewust niet over Demonstraties of Demonstreren in het algemeen. Ik begrijp ook wel dat 20 mensen met helmen en bivak mutsen, niet uit zijn op vredelievend demonstreren. En dat er dus zeker een rechtvaardiging is om daarvan de identiteit vast te stellen, ookal zien zij dat anders..)