Ik ben brandweerman, geen hypnotiseur. Als ik als brandweerman bij een ongeval kom, dan kom ik daar om hulp te verlenen, niet om een een of ander zweverig verhaal af te steken tegen het slachtoffer. Waar je nog maar van af moet vragen of het werkt.
En wat als die technieken nou bewezen zouden bijdragen tot het welzijn van de patiënt achteraf? Zou het dan geen plaats moeten hebben in de hulpverlening?
Je schreef zelf eerder al dat een goed gesprek wonderen kan doen. Wel, ik kende vroeger een (oudere) brandweerman die steevast zei dat hij niet wordt betaald "om verhalen te vertellen" maar enkel om te blussen en te knippen. Net zoals ik nu paramedici ken die liever een geagiteerd persoon (laten) platspuiten dan er een gesprek mee te hebben want dat is allemaal maar "eieren onder iemand leggen". Het is maar hoe je zelf je taak als hulpverlener wil invullen en hoe
openminded je bent om nieuwe zaken uit te proberen.
Zoals gezegt, je slachtoffer zal daar ook open voor moeten staan. Anders heeft dat hele gedoe geen nut, dan ben je tijd aan het verdoen. Kostbare tijd!!
Ik zie echt niet waar er tijdverlies zou zijn? Het is bij mijn weten niet de bedoeling om de bevrijding pas op gang te brengen als het slachtoffer gekalmeerd is of er mee instemt of zo. Het is niet dat er op iets moet worden gewacht. De technische werkzaamheden gaan gewoon voort. En baat het niet, schaadt het blijkbaar ook niet.
Ik weet niet in hoeverre je op de hoogte bent van de hulpverlening in nederland. Als gewondeverzorger van de brandweer prik je geen lijntjes en sluit je je slachtoffer niet aan op een monitor. Je treed dan enkel levensreddend op, voor alle andere medische zaken is de ambulancedienst daarvoor het juiste adres. Wij als brandweer staan dan alleen het slachtoffer bij door met het slachtoffer te praten en alles te vertellen wat er gebeurt. Maar op medisch gebied doen wij helemaal niets, enkel levensreddend optreden als het nodig is.
Ja, dat weet ik maar mijn voorbeeld was nu niet per se Nederland-gebonden. Ik denk dat men gewoon eens goed dat document moet lezen. Ik heb de indruk dat sommigen denken dat je met een soort pendule voor iemand zijn ogen moeten gaan hangen en dan eens met je vingers moet knippen of zo. De methode lijkt mij vooral het professionaliseren van de communicatie naar de patiënt toe, met een duidelijk doel in het voordeel van de patiënt en op een geijkte, onderbouwde wijze. Helaas ervaren veel HV'ers zoiets nieuws nog altijd als een bedreiging voor hun positie/capaciteiten/goede naam?
Desalniettemin ben ik blij hier reacties te lezen van mensen die niet meteen pro zijn. Ik kan er maar iets van opsteken, daarom dat ik graag zo een discussies voer.