Ik zei al, ik ben er nog niet over uit of het wel of geen explosie is geweest. Feit is wel dat je een ontstekingsbron moet hebben voor een explosie, en die ontstekingsbron kan ik nu even niet plaatsen. Het enige wat een oorzaak zou kunnen zijn is dat tijdens het lossen van de trailer statische elektriciteit is opgetreden waardoor er een explosie is opgetreden. Zover ik weet moet je tijdens het lossen van dit soort trailers de boel aarden.
Er zijn chemische en fysische explosies.
Bij een chemische explosie vindt een chemische reactie plaats. De stoffen voor de explosie zijn anders dan de stoffen na de explosie.
Een stofexplosie is een snelle verbranding (chemische reactie) van een fijn verdeelde brandbare stof. Van een stofexplosie kan in dit geval geen sprake van zijn geweest. want cementstof is onbrandbaar. Een stofexplosie van cement is dus onmogelijk. Dat er toevallig veel stof vrijkomt, maakt een klap nog geen stofexplosie, hoogstens een explosie met veel stof.
Wat wel kan, is dat er een fysische explosie plaatsvindt. Zoals het doorprikken van een ballon. Dat is hier ook gebeurd, t.g.v. overdruk. Hoe dat heeft kunnen gebeuren, hebben diverse anderen al uitgelegd