GPS trackers voor NRK inzetten

Auteur Topic: GPS trackers voor NRK inzetten  (gelezen 4218 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pe1rdw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Gepost op: 7 juni 2013, 21:18:52
Voor grootschalige inzetten wordt soms om gps trackers gevraagd.

Nu kun je wel een systeem inhuren dat via internet werkt maar als je een beperkte internet verbinding hebt is dat niet zo handig.
Echter kreeg ik laats van een regio verbindings coördinator te horen dat we niet beperkt zijn tot spraak voor onze frequenties.
Dus de combinatie van mijn achtergrond als radio amateur en het feit dat de L kanalen vlak boven de 2 meterband zitten kwam al snel op APRS, het packer reporting systeem dat op de amateur banden wordt gebruikt en prima zonder internet kan werken.
Voor 220 usd heb ja al een tracker compleet met gps en antenne voor in de auto en voor 260 usd een alles in een versie voor bv op een fiets of rugzak, daar komt natuurlijk wel nog 48 usd verzend kosten bij.
voordeel is wel dat het ook gebruikt kan worden om andere zaken op een kaart te plotten en door te sturen naar andere posten langs de route.

uiteraard kan het ook goedkoper, als er een computer beschikbaar is kan het voor een paar euro al en voor 107 usd zonder computer maar met gps, deze 2 opties werken dan via een bestaande (extra) mobilofoon.

Hoe wordt hier elders tegen aan gekeken?




Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2013, 22:11:17
ik begrijp niet helemaal wat je zoekt of wat je wilt.


pe1rdw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2013, 22:13:41
Citaat van: Rood123 link=msg=1171126 date=1370635877
ik begrijp niet helemaal wat je zoekt of wat je wilt.
simpel gezegd, meningen over dit idee


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2013, 22:19:33
Alles wat je beschrijft bestaat en heb ik werkend gezien zowel APRS als gewone simpele trackertjes.
Het ligt er dus helemaal aan wat je doel is met het "tracken" van objecten, regelmatig een positie doorgeven, en laten weten wat je gaat doen doet volgens mij hetzelfde.


pe1rdw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2013, 22:34:54
Citaat van: Rood123 link=msg=1171129 date=1370636373
Alles wat je beschrijft bestaat en heb ik werkend gezien zowel APRS als gewone simpele trackertjes.
Het ligt er dus helemaal aan wat je doel is met het "tracken" van objecten, regelmatig een positie doorgeven, en laten weten wat je gaat doen doet volgens mij hetzelfde.
Doet inderdaad het zelfde maar werkt in de praktijk niet, een voorbeeld uit de praktijk xx-45 vraagt aan xx-00 wanneer de pendel bus komt omdat de wachtende uitvallers ongeduldig worden, antwoord geen idee omdat alleen vertrek en aankomst doorgegeven wordt, ook bij andere inzetten is het vaak maar raden waar iedereen is, was er bij deze inzet aprs of een ander tracking systeem gebruikt dan het de 00 even op de kaart kunnen kijken en kunnen zeggen waar ie is of nog beter als de 45 ook een aprs station had gehad was de vraag niet eens nodig geweest.

De vraag voor gps trackers komt bij tenminste een inzet per jaar, in het geval van onze afdeling, van de organisatie dus de noodzaak er voor is duidelijk alleen wat is dan beter, via internet of via eigen frequenties?


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2013, 22:52:32
Ik denk dat het prima kan met een NRK frequentie die laag in de 2m band zit. De meeste APRS achtige apparatuur kan ingesteld worden op een frequentie en dan stoor je 144.800 er niet mee ;)

Echter zal het LB in Den Haag moeten aangeven of de uitgegeven vergunning een AX25 of vergelijkbaar protocol toestaat.


pe1rdw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #6 Gepost op: 8 juni 2013, 11:53:17
Citaat van: Arno-BN link=msg=1171136 date=1370638352
Echter zal het LB in Den Haag moeten aangeven of de uitgegeven vergunning een AX25 of vergelijkbaar protocol toestaat.
De regio coördinator verbindingen gaf aan dat de vergunning geen beperking in die richting had en aangezien de L kanalen in de regio nauwelijks voor inzetten gebruikt worden zullen er ook geen conflicten in gebruik zijn, hooguit L2 wordt als reserve repeater ingang gebruikt.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 8 juni 2013, 20:45:29
Momenteel zijn er inderdaad meerdere organisaties bezig om dit soort GPR trackers in te zetten. Niet alleen voor het NRK, maar zeker ook voor reddingsbrigades, medisch ondersteunende diensten, vaartuigen etc etc. Het grootste probleem is de combinatie om de verschikkende systemen aan elkaar te koppelen en dus zichtbaar te maken. Het liefst dan zichtbaar te maken in City-GIS, want dat is het systeem waar bijvoorbeeld een OOV meldkamer mee werkt.
Enige tijd geleden gewerkt met Barracuda, waar Sherpa, City_GIS, AIS (scheepvaart) en GPRS locators in één map zichtbaar werden gemaakt.

Kortweg, het maakt niet uit wat voor soort tracker je gebruikt, vast in een voertuig of los op een persoon. Alles is te volgen als men wil, in wat voor combinatie dan ook.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #8 Gepost op: 8 juni 2013, 23:20:57
Citaat van: pe1rdw link=msg=1171214 date=1370685197
De regio coördinator verbindingen gaf aan dat de vergunning geen beperking in die richting had en aangezien de L kanalen in de regio nauwelijks voor inzetten gebruikt worden zullen er ook geen conflicten in gebruik zijn, hooguit L2 wordt als reserve repeater ingang gebruikt.
Als de vergunning packet toestaat, dan zou ik eens gaat testen op Lima 1, deze komt qua frequentie het dichtste bij de bestaande APRS frequentie en QRP zal dit weinig problemen veroorzaken voor de elektronica. Wel zul je zelf op 146.190 MHz een APRS receiver moeten opzetten met bijbehorende plotkaart.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2013, 16:10:44
Citaat van: Arno-BN link=msg=1171547 date=1370726457
Als de vergunning packet toestaat, dan zou ik eens gaat testen op Lima 1, deze komt qua frequentie het dichtste bij de bestaande APRS frequentie en QRP zal dit weinig problemen veroorzaken voor de elektronica. Wel zul je zelf op 146.190 MHz een APRS receiver moeten opzetten met bijbehorende plotkaart.
Dit staat het vergunningenpakket niet toe, en de apparatuur zal ook in beslag genomen worden bij betrapping. Dit is het Rode Kruis al eens gebeurd...
Arts  www.alphalog.nl