GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013  (gelezen 74465 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Het enorme gebouw van Asia foods heeft nu betrekkelijk weinig brandschade,voornamelijk lichte brandschade aan de gevel,wat weggebrande/gesmolten grotere reclamelichtbakken en weggesmolten TL verlichting.
Wat mij verbaast dat al niet direct is ingezet op een stevig watergordijn tussen de houthandel en Asia foods,Asai foods lag onder de wind van de houthandel.
Met de wind,de alreeds snel hoge vuurbelasting,het oppervlak,de aanwezige grote hoeveelheden gemakkelijk ontbrandbaar materiaal,pallets !  en het in de beschikbare middelen in de beginfase moet het al snel duidelijk zijn geweest dat de houthandel onhoudbaar zou zijn.
Eigenlijk onbegonnen werk voor de mensen en materieel die in eerste instantie ter plaatse waren en stevige versterking laat in de regel toch wel wat langer op zich wachten.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1171629 date=1370766817
Het enorme gebouw van Asia foods heeft nu betrekkelijk weinig brandschade,voornamelijk lichte brandschade aan de gevel,wat weggebrande/gesmolten grotere reclamelichtbakken en weggesmolten TL verlichting.
Wat mij verbaast dat al niet direct is ingezet op een stevig watergordijn tussen de houthandel en Asia foods,Asai foods lag onder de wind van de houthandel.
Met de wind,de alreeds snel hoge vuurbelasting,het oppervlak,de aanwezige grote hoeveelheden gemakkelijk ontbrandbaar materiaal,pallets !  en het in de beschikbare middelen in de beginfase moet het al snel duidelijk zijn geweest dat de houthandel onhoudbaar zou zijn.
De grap is dat je bij je eerdere bericht al iets vertelde over waterwinning op orde krijgen. Een stevig watergordijn betekend dat je een nog veel betere waterwinning zal moeten hebben. Je zult de brand aan moeten pakken, kost erg veel water en je zult de omgeving af moeten dekken. Beide kosten erg veel water, en een gedegen waterwinning. En dat kost tijd.......

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Peter71 link=msg=1171632 date=1370767255
De grap is dat je bij je eerdere bericht al iets vertelde over waterwinning op orde krijgen. Een stevig watergordijn betekend dat je een nog veel betere waterwinning zal moeten hebben. Je zult de brand aan moeten pakken, kost erg veel water en je zult de omgeving af moeten dekken. Beide kosten erg veel water, en een gedegen waterwinning. En dat kost tijd.......

De vroegste waterwinning middels de dompelpomp/slangenwagen van IJsselmuiden (200 m3/uur) vanaf open water was heel snel op orde. 2x 3" snel uitgereden vanaf de weg tussen Asia foods en de de houthandel naar de winplaats op open water was er eigenlijk vanaf het eerste moment. Daarnaast stond een van de autospuiten op een geboorde put naast het terrein van de houthandel in de buurt van de weg tussen Asia en de houthandel.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1171636 date=1370767840
De vroegste waterwinning middels de dompelpomp/slangenwagen van IJsselmuiden (200 m3/uur) vanaf open water was heel snel op orde. 2x 3" snel uitgereden vanaf de weg tussen Asia foods en de de houthandel naar de winplaats op open water was er eigenlijk vanaf het eerste moment. Daarnaast stond een van de autospuiten op een geboorde put naast het terrein van de houthandel in de buurt van de weg tussen Asia en de houthandel.
Maar dan ben je er nog niet. 1 straatwaterkanon kost 1x TS. Om een goed watergordijn te maken ga je dat niet redden met 1 TS en zul je dat of met meerdere TSen of straatwaterkanonnen moeten doen. Zoals ik al zei, om een straatwaterkanon goed te kunnen voeden ben je daar 1 TS op kwijt. Gaan dus prioriteiten gelden, en dan is de eerste poging om de brand op het terrein aan te pakken de beste wie weet hadden ze hem wel kunnen houden.
Naastgelegen percelen in pakken kost tijd en materieel, en zeker een goede stabiele waterwinning. En voor je een stabiel waterwinning hebt ben je al snel een uur verder.

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1171600 date=1370762322
Klopt, zeker voor het leveren van slagkracht is een crashtender een uitkomst. Ook om panden die gevaar lopen af te schermen met een groot waterscherm is een crashtender een welkome aanvulling. Punt is alleen dat je niet direct de beschikking hebt over een crashtender. Daar gaat wat tijd over heen met aanvraag. ;)

De 1460 van Kampen was er snel en heeft 10.000 liter water en 1.000 liter svm bij zich. Op het dak een oscillerend waterkanon.

André Welten

• Senior gebruiker
Je kunt op de foto's (zeker op die van in het beginstadium) zien dat het om een enorme hoeveelheid pallets gaat die bovendien allemaal nog eens dicht op elkaar zijn opgeslagen. Gegeven het feit dat die dinge doorgaans van naaldhout (dennen) worden gemaakt en dat daar relatief veel hars in zit (wat net als kunsthars best wil branden) kun je dus met wat pech tot dit soort inferno's komen. Ben overigens wel benieuwd naar de uiteindelijke oorzaak, zo die nog te achterhalen valt.

eengast

• Junior gebruiker
  • **
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog brandweervoertuigen schade hebben opgelopen, op diverse foto's zie ik dat ze er wel erg dichtbij staan

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Het verbaasd mij dat Asia foods niet voorzien was met sprinklers op de gevel met pallets op zo'n korte afstand. (Ook al zijn ze van de buren. Mischien dat de gevel al extra brandwerend is gebouwd?

Dimeg

• Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
Citaat van: Fireball link=msg=1171657 date=1370770030
De 1460 van Kampen was er snel en heeft 10.000 liter water en 1.000 liter svm bij zich. Op het dak een oscillerend waterkanon.

die is binnen 8 ŕ 10 minuten leeg. en aan schuim heb je niets, omdat je de gehele brand af wilt dekken bij een schuimblussing. Waterwinning is echt wel de beperkende factor zo lijkt het.

Citaat van: JJ75 link=msg=1171683 date=1370772968
Het verbaasd mij dat Asia foods niet voorzien was met sprinklers op de gevel met pallets op zo'n korte afstand. (Ook al zijn ze van de buren. Mischien dat de gevel al extra brandwerend is gebouwd?

Als je dat als preventist moet gaan uitleggen bij Asia foods, kun je denk ik beter een een praatje gaan houden bij de palletfabriek zelf  ???

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Het zou kunnen dat bij Asia foods aan de zijde van de pallethandel in de wand extra brandwerende maatregelen zijn getroffen, zoals bv isolatie. dat alleen de buitenste schil,van het bedrijf aangetast zou mogen worden, maar door de isolatie de brand tegen moet houden, en een waterscherm de rest zou moeten doen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hier niet over nagedacht is door preventie.
iedere brandweerman kent de hitte energie die vrijkomt bij 4 brandende pallets in de flash-overcontainer. Laat staan wat een hitte energie die vrijkomt van een paar 1000 van die pallets. ;)