Zoals je al noemt het duurt wel even voordat een crashtender ter plaatse is.
De crashtender heeft een voorraad water van ca 10.000 liter,het kanon verbruikt ca 5000 liter per minuut dus binnen ca twee minuten is de tank leeg. Bij de inzet van een crashtender moet je zorgen voor voldoende wateraanvoer dus of twee autospuiten of een GWT. Voldoende wateraanvoer van bij voorkeur open water is de hoogste prioriteit.
Voor het snel en tijdig afschermen van panden die gevaar lopen kun je nmm veel sneller meerdere straatwaterkanonen of aanhangers met een waterkanon erop, inzetten.De meeste autospuiten hebben in de regel een straatwaterkanon aan boord.
Het voordeel van de crashtender is de grote worplengte van ca 70 meter, de crashtender heeft ook schuim aan boord 750 liter,het voordeel van meerdere straatwaterkanonen etc. is de spreiding over de lengte van het te beschermen object.
Het nadeel van de crashtender is de mogelijke lange mobilisatietijd. Het nadeel van de straatwaterkanonen is de minder worplengte.
Als je deze crashtender inzet voor schuimblussing kan hij toch veel meer betekenen ?
om 750 Liter SVM ( schuimvormendmiddel ) te gebruiken heeft hij bij een verhouding van 5% een hoeveelheid van 14.250 Liter water nodig. ( Dat heeft hij zelf aan boord ) . De hoeveelheid ( liter ) schuim die dat geeft heb ik niet paraat, maar zou ( 0ne-seven systeem ) het 7-voudige kunnen zijn , dus (750+14.250) x 7 = 105.000 Liter Schuim.
Dan is hij met een 5000L per minuut nog 21 minuten bezig.
Ik vroeg mij af of dit schuim ook preventief in een deel van de palletvoorraad kan werken als buffer.
WWEMV?