De pomp van de autospuit is ontworpen om normaal max. ca 15 bar druk te leveren en getest op een aanzienlijk horgere druk.
Als je met 5 bar binnenkomt en de pomp zou 15 bar leveren bij max. toeren wordt de totale druk in de pomp 15+5=20 Bar.
Als je GWT of een andere autospuit koppelt op de zuig(aanjaagverband) moet je in eerste instantie de zuig knijpen,zorgen dat de autospuit water levert,dan het toerental en dus de druk verder opvoeren en de zuig verder open zetten totdat de gewenste druk is bereikt.(druk af te lezen van de manometer.)
Waterslag is een van de voornaamste bronnen van problemen,zeker bij langere transportleidingen.
Daarom is het belangrijk dat de druk bij de haler voorzichtig en met enig geduld wordt opgebouwd,de transportleiding langzaam opvult en bij de ontvanger wordt geknepen totdat de hele transportleiding is opgevuld.
Een andere mogelijkheid is dat als de pomp op volle toeren draait en de ingangsdruk op de pomp zeg 10 bar is er plotseling een of meerdere grote afnemers worden dichtgezet loopt de druk ook snel zeer hoog op.
De aanvoerleiding van GWT was behoorlijk lang dus het kan zijn dat er waterslag is opgetreden bij het opbouwen naar een autospuit.