GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013  (gelezen 73818 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: 3Dfog link=msg=1171892 date=1370808419
@Peter, zie rapportage van ing. J.J. Cnossen GIFireE, analyse en beschouwing brandverloop en brandbestrijding
bedrijfshal aan de Marconistraat te Harlingen 20 maart 2012. 1-7 niet geschikt voor dit doel.
Klopt, ik ken het rapport, dat was zeer zeker niet mals over 1-7. Dus ik ben dit geheel met je eens. O0
Mijn optiek was om 1-7 of schuim in eerste instantie in te zetten voor het afdekken van de wand van de buren. Maar inmiddels genoeg redenen gezien/gelezen om ook dit overboord te gooien en het gewoon bij water te houden.  ;)


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Citaat van: JJ75 link=msg=1171694 date=1370773967
Kan mij voorstellen dat ook de verzekering van Asia foods eisen heeft gesteld. Net de foto's van brandeer Kampen bekeken. Dan ziet het gebouw er redelijk ' ongeschonden'  uit.

'Het bedrijfspand van AsiaFood is door de brand ernstig aangestast. Doordat het een vrij nieuw pand betreft, heeft de brandwerende isolatie uitstekend werk gedaan. Binnen in het pand zou volgens bronnen wel flinke rook- en waterschade zijn geweest. Onbekend is nog of het bedrijf de komende werkweer weer in (volle) productie verder kan gaan.'

Lees meer: http://www.112kampen.nl/#ixzz2VlAnw6SM


Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1171919 date=1370816085
'Het bedrijfspand van AsiaFood is door de brand ernstig aangestast. Doordat het een vrij nieuw pand betreft, heeft de brandwerende isolatie uitstekend werk gedaan. Binnen in het pand zou volgens bronnen wel flinke rook- en waterschade zijn geweest. Onbekend is nog of het bedrijf de komende werkweer weer in (volle) productie verder kan gaan.'

Lees meer: http://www.112kampen.nl/#ixzz2VlAnw6SM

Die laatste zin klopt natuurlijk van geen kant. Het bedrijf is niet in productie, maar het bedrijf kan wel verder gaan met de productie.


Timoo0oo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Citaat van: Pino112 link=msg=1171924 date=1370818801
Die laatste zin klopt natuurlijk van geen kant. Het bedrijf is niet in productie, maar het bedrijf kan wel verder gaan met de productie.

Maar je neemt wel een vestiging in productie, zo klopt de zin weer wel.  O0


andries

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
gaan we nu ook al letten op de grammatica?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Diamondback link=msg=1171766 date=1370786409
2 factoren die in dit verhaal anders zijn dan het verhaal van de rietenkappen.

1. hellingsgraad van de wand en dak ten opzichte van de traditionele hellingsgraad van een rietkap. zijnde loodrecht naar beneden en plat. Plat is een voordeel - loodrecht een nadeel. Rietkap heeft bijna altijd een helling en dat kan voordelig zijn.

2. Oppervlakte van de wand. In deze casus dus glad ten opzichte van zeer ruw. Het 1 zal de schuim gemakkelijk laten afglijden, het ander biedt veel meer hechting.
En wat was het effect van de wind geweest op het schuim? Volgens mij waaide het best wel stevig.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: andries link=msg=1171940 date=1370844102
gaan we nu ook al letten op de grammatica?

Ja, een redenering valt of staat er mee!
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1171919 date=1370816085
'Het bedrijfspand van AsiaFood is door de brand ernstig aangestast. Doordat het een vrij nieuw pand betreft, heeft de brandwerende isolatie uitstekend werk gedaan. Binnen in het pand zou volgens bronnen wel flinke rook- en waterschade zijn geweest. Onbekend is nog of het bedrijf de komende werkweer weer in (volle) productie verder kan gaan.'

Lees meer: http://www.112kampen.nl/#ixzz2VlAnw6SM
Is de brandweer tijdens de brand ook binnen actief geweest met blussen/koelen? Ik had niet verwacht dat dit pand bleef staan met zo'n brand tegen de gevel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: JJ75 link=msg=1171953 date=1370845589
En wat was het effect van de wind geweest op het schuim? Volgens mij waaide het best wel stevig.

De wind was volgens opgave buienradar 3 N NNO. Ik had ter plaatse de indruk dat het iets harder woei,dus een behoorlijke wind,maar het was nmm niet echt een stevige wind.

De hoge vlammen en dus ook de hitte zaten naarmate de brand zich verder uitbreide ook dicht bij Asia Foods en dat geeft ook luchtstromen door de warmte en aanzuigende werking van het vuur.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: JJ75 link=msg=1171957 date=1370846280
Is de brandweer tijdens de brand ook binnen actief geweest met blussen/koelen? Ik had niet verwacht dat dit pand bleef staan met zo'n brand tegen de gevel.

Koelen is het meest effectief aan de buitenkant, o.a. gelet op de hittestraling en in brand raken door direct vuurcontact.
Dit soort constructies hebben veelal een laag isolatie (lage warmtegeleidingscoefficient) tussen de binnen en buitenbekleding en dan heeft koeling vanaf binnen vrijwel geen effect. Daarbij je moet er ook nog eens bij kunnen komen als je van binnenuit zou willen koelen.

Heb je te maken met bijvoorbeeld een stalen plaat dan heeft koelen vanaf de andere kant dan de brand wel effect en dus zin gelet op de hoge warmtegeleidingscoefficient van staal.