GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013  (gelezen 73814 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Dimeg link=msg=1171788 date=1370790666
Ik twijfel of je de schuimlaag lang genoeg in stand kunt houden, omdat de hitte erg groot is, maar het is zeker het proberen waard.

Schuim had in mijn beleving totaal geen effect gehad. De hitte is zo intens dat het schuim gewoon verbrandt. Anders dan bij een plasbrand kan je de brandende pallets ook niet afdekken met een laag schuim. Daarbij breidt de brand zich razendsnel uit door de enorme vuurbelasting en kan je inderdaad te maken krijgen met een soort kleine vuurstorm, doordat de brand dermate veel zuurstof nodig heeft dat er een 'trek' ontstaat.

Conclusie: ik denk niet dat je wat anders had kunnen doen dan de panden afschermen en de brand z'n gang laten gaan in de stapels pallets....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Danny722 link=msg=1171960 date=1370847983
Schuim had in mijn beleving totaal geen effect gehad. De hitte is zo intens dat het schuim gewoon verbrandt. Anders dan bij een plasbrand kan je de brandende pallets ook niet afdekken met een laag schuim. Daarbij breidt de brand zich razendsnel uit door de enorme vuurbelasting en kan je inderdaad te maken krijgen met een soort kleine vuurstorm, doordat de brand dermate veel zuurstof nodig heeft dat er een 'trek' ontstaat.

Conclusie: ik denk niet dat je wat anders had kunnen doen dan de panden afschermen en de brand z'n gang laten gaan in de stapels pallets....

Eens.
De brandweer stond vanaf het eerste moment voor een hopeloze strijd om ook maar iets van die palletopslag te behouden,wat je ook maar liet aanrukken en inzette,en dan ook nog eens met de nodige tijdvertraging door mobilisatietijden etc.

Ik zou vanaf het eerste begin alles hebben ingezet op het opbouwen van een deugdelijk watergordijn tussen de immense brand en de voorspelbare ontwikkeling van de brand,gelet op de windrichting en de hoeveelheden makkelijk brandbaar materiaal in de richting van Asia Foods.
Zoveel mogelijk straatwaterkanonnen er tussen en zoveel mogelijk water aanvoeren in die richting.
Ik zou ook de hoogwerkers hebben ingezet voor het dak van Asia Foods,want de dakbedekking is ook makkelijk brandbaar als de temperturen gaan oplopen,dus zoveel mogelijk water erop.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Voor de beeldvorming: kan je zo'n brand überhaupt uit krijgen? Wat heb je, gezien de omstandigheden bij dit incident, dan nodig idealiter?
Bijdragen op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Als eerste zou ik zeggen: Andere terreinindeling/van die betonblok scheidingen er tussen. Pallets minder hoog stapelen. Meer afstand ertussen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Thor link=msg=1171962 date=1370849226
Ik zou vanaf het eerste begin alles hebben ingezet op het opbouwen van een deugdelijk watergordijn tussen de immense brand en de voorspelbare ontwikkeling van de brand,gelet op de windrichting en de hoeveelheden makkelijk brandbaar materiaal in de richting van Asia Foods.
Zoveel mogelijk straatwaterkanonnen er tussen en zoveel mogelijk water aanvoeren in die richting.
Ik zou ook de hoogwerkers hebben ingezet voor het dak van Asia Foods,want de dakbedekking is ook makkelijk brandbaar als de temperturen gaan oplopen,dus zoveel mogelijk water erop.

Het hangt ervan af hoe groot de brand bij aankomst was. Als je het idee hebt dat je 'm nog kan houden zou je daar primair op in moeten zetten. Als eenmaal blijkt dat er geen redden meer aan is is het devies inderdaad om zoveel mogelijk waterkanonnen in te zetten. Voorkomt hittestuwing bij brandweercollega's en is niet (meer) arbeidsintensief.

Citaat van: Highfield link=msg=1171963 date=1370849288
Voor de beeldvorming: kan je zo'n brand überhaupt uit krijgen? Wat heb je, gezien de omstandigheden bij dit incident, dan nodig idealiter?

Ja hoor: naastgelegen panden of objecten afschermen en de pallets gecontroleerd uit laten branden. De pallets blussen is onbegonnen werk, zulke immense stapels zijn niet te blussen en nauwelijks af te schermen tegen de hittestraling van de brand ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Danny722 link=msg=1171967 date=1370850251
Ja hoor: naastgelegen panden of objecten afschermen en de pallets gecontroleerd uit laten branden. De pallets blussen is onbegonnen werk, zulke immense stapels zijn niet te blussen en nauwelijks af te schermen tegen de hittestraling van de brand ;)
Voor dit soort situaties een BBQ verzorgingshaakarmbak ontwikkelen. Zo'n berg gloeiende houtskool waar niks mee gedaan wordt heb ik als carnivoor wel moeilijk mee. Iets met een lange mast waar een heel varken aan kan. 0098


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: Highfield link=msg=1171963 date=1370849288
Voor de beeldvorming: kan je zo'n brand überhaupt uit krijgen? Wat heb je, gezien de omstandigheden bij dit incident, dan nodig idealiter?

een paar heftrucks misschien.. en anders is het inderdaad kansloos verloren


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Highfield link=msg=1171963 date=1370849288
Voor de beeldvorming: kan je zo'n brand überhaupt uit krijgen? Wat heb je, gezien de omstandigheden bij dit incident, dan nodig idealiter?

Idealiter : een blushelikopter op zeer korte termijn gelet op de omvang van het terrein, de aanwezige hoeveelheid brandbaar materiaal en de directe aanwezigheid van open water, er vlak naast. Maar het mobiliseren neemt nu eenmaal de nodige kostbare tijd.

In feite moet je in theorie iedere brand uit kunnen krijgen.

Als je vanaf het eerste moment voldoende materieel en personeel hebt kun je een poging wagen. Dan moet je wel goed doordachte aanvalsplannen hebben uitgaande van wind. kracht en richting en de gevaren voor omliggende/aanliggende bouwsels en de omvang en locatie op het terrein van de brand zoals je die aantreft als je ter plaatse komt.
Die aanvalsplannen moeten niet beperkt zijn tot de inzet van het eigen onmiddellijk beschikbare materieel en personeel maar ook rekening houden met de mobilisatie van materieel en personeel, van verder afgelegen en minder bekend met de situatie ter plaatse.

Dit was duidelijk na een kwartier uitgegroeid een volledig onhoudbare situatie voor het op dat moment beschikbare materieel en personeel en je kan toch wel inschatten hoe lang het duurt totdat versterkingen ter plaatse zijn een dan ook nog eens effectief (kunnen) worden ingezet.

Ja en dan moet je helaas bekennen dat het onbegonnen werk is en dan inzetten op zo optimaal mogelijke bescherming van aanliggende bouwsels.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Danny722 link=msg=1171967 date=1370850251
Het hangt ervan af hoe groot de brand bij aankomst was. Als je het idee hebt dat je 'm nog kan houden zou je daar primair op in moeten zetten. Als eenmaal blijkt dat er geen redden meer aan is is het devies inderdaad om zoveel mogelijk waterkanonnen in te zetten. Voorkomt hittestuwing bij brandweercollega's en is niet (meer) arbeidsintensief.

Ja hoor: naastgelegen panden of objecten afschermen en de pallets gecontroleerd uit laten branden. De pallets blussen is onbegonnen werk, zulke immense stapels zijn niet te blussen en nauwelijks af te schermen tegen de hittestraling van de brand ;)

Naar mijn indruk moet die brand bij aankomst al behoorlijk zijn geweest en ook nog ergens aan een kant waar je niet zo snel en makkelijk bij kon komen en gelet op de windrichting ook nog eens niet al te gunstig.
Toen ik na ongeveer 15-20 minuten ter plaatse kwam was het voor mij duidelijk, geen houden aan. De hittestraling boven de wind en op ca 100 meter was toen al behoorlijk intens aan het worden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Wat zal er in de komende tijd van deze brand worden geleerd (In Kampen e.o. en landelijk) mbt dit soort grote (hout)opslagen op het gebied van preventie en repressie ? En hoe zal dat in de praktijk worden gebracht en door wie ?