GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013  (gelezen 74433 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frankieboy001

• Senior gebruiker
Citaat van: Jims link=msg=1172164 date=1370884519
Mja, maar als je kijkt naar de video's uit het beginstadium, combinatie van de vele pallets, harde wind, hoge vuurbelasting enz. enz. dan is 2x TS, OvD en een TW wel erg weinig...

EDIT: Zie ook een hoogwerker in de 'middelbrand' alarmering, maar die stond het eerste kwartier geloof ik niet opgesteld?

Dat ben ik wel met je eens, maar er werd net gesuggereerd dat er niet direct is opgeschaald. Vandaar mijn opmerking.  ;)

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Even de eerste opschalingen op een rijtje.

Citaat van: Peter71 link=msg=1171229 date=1370690343
13:15:48 08-06-13   GROUP-2   PRIO 1 Buitenbrand : : Eckertstraat : Kampen 1430

13:16:52 08-06-13   GROUP-1   PRIO 1 Buitenbrand : : Eckertstraat : Kampen 1450 1490 1431 1463 (Middelbrand)

Citaat van: Peter71 link=msg=1171230 date=1370690583
13:22:01 08-06-13   05/064   GROUP-1   PRIO 1 Buitenbrand : : Eckertstraat : Kampen 1667 1682 (Middelbrand) (WTS 1000)

Citaat van: MaartenSipma link=msg=1171232 date=1370690651
13:23:59 08-06-13   GROUP-1   PRIO 1 Buitenbrand : : Eckertstraat : Kampen 1432 (WTS 1000) (Grote Brand)

En dan verschijnt deze foto op twitter.

Via @JuRRieN6

Daarna komt pas de alarmering zeer groot.

Citaat van: Zeebonk link=msg=1171236 date=1370690985
13:29:35 08-06-13   GROUP-1   PRIO 1 Buitenbrand : : Eckertstraat : Kampen 1020 1090 1092 2684 2685 1631 (Zeer grote Brand)

Zeg het maar.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1172169 date=1370884839

Via @JuRRieN6

Daarna komt pas de alarmering zeer groot.

Zeg het maar.
Prima opschaling toch? Zou er geen wind hebben gestaan is dit een brand die je makkelijk met 3 of 4 TSen aan kan. Directe inzet met lage druk kan zo kat in het bakkie zijn. Dus in eerste opzet is er goed opgeschaald. Binnen een minuut al middel, en binnen 10 minuten groot. De opschaling naar groot zal gebeurt zijn op basis van eerste verkenning bevelvoerder. De opschaling naar zeer groot zal op basis van de verdere verkenning zijn gebeurt. Opdat moment heb je al 1 peloton bij elkaar geraapt. ;)

Diamondback

• Senior gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1172165 date=1370884545
Het punt is dat een eerste bevelvoerder geen tijd heeft om allerlei zaken te gaan regelen. Het oproepen van een compagnie vraagt een hoop extra werk. Zeker met het voorstel zoals DB het aangeeft om de eerste bevelvoerder  meteen om een compagnie te laten vragen als dat nodig is, in de aller eerste opschaling.

Welk werk heeft een eerste bevelvoerder aan de opschaling compagniebrand anders dan de spreeksleutel indrukken en de melding: zeer grote brand gaarne de eerste compagnie ter plaatse! te doen?

Dat er een werkgebied moet worden ingericht etc., snap ik maar is dat ook meteen dan het werk van de eerste bevelvoerder? Dat kan toch ook worden gedaan door de OVD (die overigens al ge-alarmeerd was)?

Die compagnie heeft een aanrijtijd en opbouwtijd. Het tijdstip waarop zij operationeel is kun je inkorten door de compagnie in deze casus eerder op de weg te hebben.

redder

• Forum gebruiker
Asia Express Food grotendeels gespaard

maandag 10 juni 2013 17:27

Meer dan een miljoen euro schade, maar toch grote opluchting, zaterdagmiddag in Kampen. De felle brand in een pallethandel sloeg niet over naar het pand van Asia Express Food, eigendom van de Urker familie Brouwer. Leden van de plaatselijke ondernemersfamilie werden zaterdag aan het einde van de ochtend gealarmeerd. Er woedde brand in een pallethandel, op twintig meter van Asia Express Food. ,,Het pand gaat eraan”, voorspelde de brandweercommandant tegenover Frans Brouwer, de directeur van Brouwer Groothandelsgroep.

De pallethandel was toen al veranderd in een enorme vuurzee. Brouwer: ,,Maar de wind draaide iets. Bovendien hebben we bij de bouw van ons bedrijf gekozen voor brandwerend materiaal en ging de sprinklerinstallatie af. Ons bedrijf werd grotendeels gespaard en daar zijn we toch dankbaar voor.” Uit voorzorg werden servers uit het pand gehaald, voordat de brandweer vanwege de veiligheid het bedrijf liet ontruimen.

Rond zeven uur ’s avonds werd het pand vrijgegeven en kon het herstellen van de schade beginnen. Naast schade aan het pand, ging een deel van de voorraad verloren als gevolg van waterschade. De bedrijfsactiviteiten draaien inmiddels weer, maar het herstellen van de schade zal nog wel enige tijd in beslag nemen.

Asia Express Food is een van de bedrijven van de familie Brouwer van de Brouwer Groothandelsgroep. De importeur en exporteur van Aziatische en Afrikaanse producten wordt geleid door Jan Brouwer en Dina Brouwer

bron: http://www.opurk.nl/nieuws/algemeen/23730-asia-express-food-grotendeels-gespaard

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1172186 date=1370886004
Welk werk heeft een eerste bevelvoerder aan de opschaling compagniebrand anders dan de spreeksleutel indrukken en de melding: zeer grote brand gaarne de eerste compagnie ter plaatse! te doen?

Dat er een werkgebied moet worden ingericht etc., snap ik maar is dat ook meteen dan het werk van de eerste bevelvoerder? Dat kan toch ook worden gedaan door de OVD ( die overigens al ge-alarmeerd was)?

Die compagnie heeft een aanrijtijd en opbouwtijd. Het tijdstip waarop zij operationeel is kun je inkorten door de compagnie in deze casus eerder op de weg te hebben.
Een bevelvoerder kan best direct om een compagnie vragen, maar dan krijgt hij direct een stuk logistiek om de oren. Al die TSen zullen waterwinning willen hebben, al die TSen willen een inzetgebied hebben. Dat is allemaal werk voor een OVD, dat is ook werk wat een bevelvoerder direct wegzet bij zijn OVD. Daar gaat hij zich geen eens bemoeien, daar is die OVD voor.
Die bevelvoerder heeft in het begin zijn handen vol aan zijn verkenning, zijn ploeg inzetten enz enz.

Diamondback

• Senior gebruiker
Dan hebben we nu dus vastgesteld dat mijn beschrijving van het werk wat een eerste bevelvoerder heeft om de eerste compagnie op de weg te krijgen inderdaad niet meer is dan wat ik heb omschreven. Alle gerelateerde werkzaamheden zijn immers voor de OVD die al aanrijdend/terplaatse is.

Vraag blijft dus van mijn kant waarom dat dus niet is gebeurd. De melding middelbrand WTS1000 en melding grote brand komt bij mij wat kortzichtig over. De situatie op die foto leent zich niet voor zo'n opschaling. Pas 6 minuten daarna gaat men pas echt groot denken. Waarom heeft men dat besef niet eerder gehad?

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: Diamondback link=msg=1172186 date=1370886004

Dat er een werkgebied moet worden ingericht etc., snap ik maar is dat ook meteen dan het werk van de eerste bevelvoerder? Dat kan toch ook worden gedaan door de OVD ( die overigens al ge-alarmeerd was)?

Je wilt toch eerst je verkenning rond hebben? Kan me voorstellen dat de meeste bevelvoerders niet happig zijn om direct door te schalen naar compagnie.. Aangezien de OvD er ook binnen enkele minuten is. Op basis van de eerste foto kan ik me prima vinden in de opschaling.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Ik heb eerst de discussie een beetje doorgelezen voordat ik tot de volgende opmerking kom.

Waarom wordt social media niet gebruikt om op te schalen?
Dat kan eventueel vanuit de meldkamer gebeuren (nog voordat b.v. een OVD ter plaatse is).

Vaak zijn er al foto's te vinden op twitter of de eerste beelden op youtube.
We zijn een nieuw tijdperk ingegaan waarbij informatie sneller binnenkomt.
Is dit dan ook misschien te gebruiken voor dergelijke beslissingen?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
p2kflex
17:19:54 10-06-13GROUP-1PRIO 1 Ongeval Wegvervoer Letsel : : N50 : 252,9 Kampen 1470 1490 1430 1431 (THV Beknelling licht)
0610583BRW IJsselland (Kampen) (Bevelvoerders)
0610587BRW IJsselland (Kampen) (Blusploeg 2)
0610588BRW IJsselland (Kampen) (Blusploeg 3)
0610589BRW IJsselland (Kampen) (Blusploeg dag)
0610611BRW IJsselland (Kampen) (Infocode klein Incident)
0610612BRW IJsselland (Kampen) (Infocode middel Incident)
0610585BRW IJsselland (Kampen) (Kazernecode)
0610610BRW IJsselland (Kampen) (Lichtkrant)
0611780BRW Veiligheidsregio IJsselland (OvD Kampen)

Deze melding hoort er indirect bij. Flinke kop-staart aanrijding door kijkers naar de verbrandde resten.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo