Zeg ik iets vreemds als het in hiėrarchische verbanden overal zo geregeld is?
Commandanten worden van hoog tot laag opgeleid om op hun eigen niveau te acteren, en het naasthogere niveau te begrijpen. Je mag van een willekeurig welke commandant (of dat nu een bevelvoerder, pelotonscommandant of compagniescommandant is) niet verwachten dat hij de kennis en ervaring heeft om op twee of meer niveaus hoger zaken te kunnen doen. Dat heeft niets te maken met de rang, stand of intelligentie van deze persoon, maar simpelweg met de kennis en ervaring die hij binnen de organisatie kan en mag opdoen en de taken die hij krijgt toebedeeld.
Je kunt naar mijn mening dus niet van een bevelvoerder verwachten dat hij opschaalt naar compagniesbrand, juist omdat daarmee extra processen gaan lopen die hij als bevelvoerder niet meer kan beheren. Hij zal naast de extra processen immers ook nog zijn eigen mannen aan het werk moeten houden. Je mag naar mijn mening wel van een bevelvoerder verwachten dat hij in de geest van een pelotonscommandant kan handelen, en zo nodig voor korte tijd beslissingen kan nemen en taken kan uitvoeren die normaal gesproken bij de pelotonscommandant horen. En als hij op basis van inzicht en ervaring inschat dat ook de pelotonscommandant een zware dobber eraan krijgt, dit hem duidelijk meedelen.