GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013  (gelezen 74551 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Citaat van: Thor link=msg=1172327 date=1370940420
N.B. Gelet op de huidige nodige mobilisatietijd van een blushelikopter is het niet waarschijnlijk dat een blushelikopter bij dit soort branden zal worden ingezet.

Mss wat offtopic, maar wat is de mobilisatietijd? De bemanning is toch aanwezig op de basis en kan binnen afzienbare tijd airborne zijn lijkt mij. Of ligt het aan de bureaucratie die er aan vast zit?
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Gast

  • Gast
Helicopter-bemanningen bij de Luchtmacht hebben voor zover ik weet geen 24 uurs diensten, of bijstands-piket diensten. Zelfs de SAR op Leeuwarden heeft een bepaalde opkomst-tijd.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Natuurbranden leren dat er de nodige tijd overheen gaat totdat er een helikopter wordt ingezet.


Betuwe

  • MVK, HVK en bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Geniet van elke dag.
Citaat van: Diamondback link=msg=1172113 date=1370877663
Aha....

Wie hangt er de vuile was eens buiten? Wie heeft er ooit een douw gekregen voor het onnodig te snel opschalen?

Als dit inderdaad de cultuur is binnen de brandweer, dan is er iets mis.
Of met de opleiding of met de psyche waarmee we elkaar benaderen.

De motivatie om op te schalen moet in mijn ogen ter grondslag liggen aan de opschaling.
Dat die motivatie achteraf niet juist blijkt te zijn, daar kun je over praten, maar zolang die motivatie op het moment van opschalen er maar is.

Jij zeg dat je hbt bent geweest. Dan weet je vast ook wel dat dit nog steeds speelt binnen de brandweer


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: Betuwe link=msg=1172442 date=1370957606
Jij zeg dat je hbt bent geweest. Dan weet je vast ook wel dat dit nog steeds speelt binnen de brandweer

Tuurlijk speelt dit nog binnen de brandweer! Vandaar ook mijn eerdere opmerking.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dan weet je ook dat ik als HBT nooit een opschaling heb gedaan en dus daar nog nooit voor ter verantwoording ben geroepen.

Kennelijk is er dus "something rotten".


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Diamondback link=msg=1172454 date=1370960128
Dan weet je ook dat ik als HBT nooit een opschaling heb gedaan en dus daar nog nooit voor ter verantwoording ben geroepen.

Kennelijk is er dus "something rotten".
Er is weinig rotten, maar bevelvoerders wordt wel verteld dat ze zich 3x achter de oren moeten krabben voor ze verder opschalen dan grote brand. Als je veel hoger wilt opschalen dan doe je dat in de vorm van een dringend advies naar de OVD. Je laat de hele organisatie dan lekker over aan de OVD.

Uit ervaring durf ik te zeggen dat bij opschaling de OVD pas na 10-15 minuten ter plaatse is, en de eerste 3 TS'en ook zo ongeveer, en dan heb je als 1e bv wel heel veel te regelen, want iedereen wil info, iedereen wil meteen ter zake komen en je zit echt niet te wachten op nog meer aan je hoofd. Als je een tweede peloton zou opvragen dan wil de 2e OVD ook al weten wat hij tegen gaat komen en wat jij van hem verwacht want dan is jouw OVD nog niet ter plaatse.
De vraag is ook of de snelheid van opschaling heel erg van belang is bij meer dan middelbrand...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: GLZ link=msg=1172469 date=1370961807
Er is weinig rotten, maar bevelvoerders wordt wel verteld dat ze zich 3x achter de oren moeten krabben voor ze verder opschalen dan grote brand. Als je veel hoger wilt opschalen dan doe je dat in de vorm van een dringend advies naar de OVD. Je laat de hele organisatie dan lekker over aan de OVD.

Uit ervaring durf ik te zeggen dat bij opschaling de OVD pas na 10-15 minuten ter plaatse is, en de eerste 3 TS'en ook zo ongeveer, en dan heb je als 1e bv wel heel veel te regelen, want iedereen wil info, iedereen wil meteen ter zake komen en je zit echt niet te wachten op nog meer aan je hoofd. Als je een tweede peloton zou opvragen dan wil de 2e OVD ook al weten wat hij tegen gaat komen en wat jij van hem verwacht want dan is jouw OVD nog niet ter plaatse.
De vraag is ook of de snelheid van opschaling heel erg van belang is bij meer dan middelbrand...
Ik geloof dat ik dit verhaal ook al diverse malen heb lopen vertellen, tot nog toe vergeefs. ::)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Het is mij duidelijk.

Een bevelvoerder kan en mag het niet.

Ook als de situatie daarom vraagt zijn er nu eenmaal protocollen, ervaringen en andere ongeschreven wetten waaraan een bevelvoerder moet voldoen. Want och hemel... hij zou eens... vooral niet doen dus.

Duidelijk.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Zeg ik iets vreemds als het in hiėrarchische verbanden overal zo geregeld is?

Commandanten worden van hoog tot laag opgeleid om op hun eigen niveau te acteren, en het naasthogere niveau te begrijpen. Je mag van een willekeurig welke commandant (of dat nu een bevelvoerder, pelotonscommandant of compagniescommandant is) niet verwachten dat hij de kennis en ervaring heeft om op twee of meer niveaus hoger zaken te kunnen doen. Dat heeft niets te maken met de rang, stand of intelligentie van deze persoon, maar simpelweg met de kennis en ervaring die hij binnen de organisatie kan en mag opdoen en de taken die hij krijgt toebedeeld.

Je kunt naar mijn mening dus niet van een bevelvoerder verwachten dat hij opschaalt naar compagniesbrand, juist omdat daarmee extra processen gaan lopen die hij als bevelvoerder niet meer kan beheren. Hij zal naast de extra processen immers ook nog zijn eigen mannen aan het werk moeten houden. Je mag naar mijn mening wel van een bevelvoerder verwachten dat hij in de geest van een pelotonscommandant kan handelen, en zo nodig voor korte tijd beslissingen kan nemen en taken kan uitvoeren die normaal gesproken bij de pelotonscommandant horen. En als hij op basis van inzicht en ervaring inschat dat ook de pelotonscommandant een zware dobber eraan krijgt, dit hem duidelijk meedelen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill