GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013  (gelezen 74554 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Natuurlijk, helemaal gelijk.

Je moet natuurlijk nooit buiten je verantwoordelijkheden gaan. Buiten blijven jongens, dit mogen wij niet oplossen. We moeten wachten op overleg en degene die boven ons staat. We kunnen wel misschien iets doen, maar dan gaan we buiten het protocol om. En dat mag nu eenmaal niet.

Ik zeg het: ik snap het.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: Diamondback link=msg=1172485 date=1370963407

Je moet natuurlijk nooit buiten je verantwoordelijkheden gaan.

Nee zou ik ook zeer zeker zo veel mogelijk voorkomen!  We leven in NL nou eenmaal in een ophang en vingertje wijscultuur!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Diamondback link=msg=1172485 date=1370963407

Je moet natuurlijk nooit buiten je verantwoordelijkheden gaan. Buiten blijven jongens, dit mogen wij niet oplossen. We moeten wachten op overleg en degene die boven ons staat. We kunnen wel misschien iets doen, maar dan gaan we buiten het protocol om. En dat mag nu eenmaal niet.

volgens mij heeft het niet zozeer te maken met een protocol, maar nog meer met het feit dat de "warme" brandweer een strakke militair georganiseerde organisatie is. Een sergeant landmacht (bevelvoerder brandweer) neemt in pricipe ook geen taken over van de kapitein (OvD), laat staan dat hij een besluit neemt. Tenzij hij de hoogste in rang is... :) Dan zou het toch moeten kunnen. :D

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Onder normale omstandigheden moet de brandweerman lang de lijnen van de organisatie opereren en kunnen functioneren...................maar er zijn situaties dat eigen initiatief, improvisatievermogen, individuele daadkracht het succes van een inzet kunnen bepalen.

Het moment van overschakelen is soms moeilijk te definieren in andere gevallen juist heel makkelijk.

De brandweerman wordt nmm niet beoordeeld op initiatief,improvisatievermogen,individuele daadkracht,de toepassing en  het gebruik maken van bewezen know-how,materieel en middelen,technieken etc. van buiten de brandweerorganisatie.

Dus wordt dat ook niet bijgebracht,aangeleerd of hoe je het ook wil noemen en wordt de brandweerman daar niet zo ervaren/bedreven in als wenselijk zou zijn.

N.B.Als ik spreek over de brandweerman bedoel ik op alle niveaux.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1172480 date=1370962999
Zeg ik iets vreemds als het in hiėrarchische verbanden overal zo geregeld is?

Commandanten worden van hoog tot laag opgeleid om op hun eigen niveau te acteren, en het naasthogere niveau te begrijpen. Je mag van een willekeurig welke commandant (of dat nu een bevelvoerder, pelotonscommandant of compagniescommandant is) niet verwachten dat hij de kennis en ervaring heeft om op twee of meer niveaus hoger zaken te kunnen doen. Dat heeft niets te maken met de rang, stand of intelligentie van deze persoon, maar simpelweg met de kennis en ervaring die hij binnen de organisatie kan en mag opdoen en de taken die hij krijgt toebedeeld.

Je kunt naar mijn mening dus niet van een bevelvoerder verwachten dat hij opschaalt naar compagniesbrand, juist omdat daarmee extra processen gaan lopen die hij als bevelvoerder niet meer kan beheren. Hij zal naast de extra processen immers ook nog zijn eigen mannen aan het werk moeten houden. Je mag naar mijn mening wel van een bevelvoerder verwachten dat hij in de geest van een pelotonscommandant kan handelen, en zo nodig voor korte tijd beslissingen kan nemen en taken kan uitvoeren die normaal gesproken bij de pelotonscommandant horen. En als hij op basis van inzicht en ervaring inschat dat ook de pelotonscommandant een zware dobber eraan krijgt, dit hem duidelijk meedelen.

Mee eens. Commandovoering wordt (volgens mij) inmiddels aangeleerd volgens acteren op eigen niveau en begrip 2 niveaus hoger. Bij de KM zijn de bevelslijnen zeer kort en doe je dus onderling zaken op basis van kennis en ervaring. Ik zou als jonge wachtsofficier wel gek zijn om het advies van een zeer ervaren onderofficier in de wind te slaan, hoewel ik daar het volste recht toe heb (en er geen dwingende andere omstandigheden zijn). Idem zal een commandant ook beslissen op basis van de specifieke input van ondergeschikten tot een punt waar zijn stem slechts een formaliteit is.

Dit geld ook voor de brandweerorganisatie. Deze opschaling kan al plaatsvinden zodra een aanrijdende pelotonscommandant van de bevelvoerder TP signalen krijgt om nog verder op te schalen. Zeker in de tijd van mobiele verbindingen lijkt me dat geen issue. Dit vereist wel een en ander van verstandhouding tussen bevelvoerder en pelotonscommandant; neemt hij de inschatting van zijn ondergeschikte over of wil hij eerst zelf kijken? Hiermee volg je dus wel de lijn, maar de facto kan je veel sneller schakelen.
Bijdragen op persoonlijke titel.

Thor

• Senior gebruiker
Een vooruitziende blik !

Volgens de lokale media.Het gebouw van Asia Foods is aan de kant van de pallet fabriek Kloek voorzien van een sprinkler installatie aan de binnenzijde en een brandwerende gevel.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Citaat van: JJ75 link=msg=1172330 date=1370941185
Grote bosbranden worden toch ook met hefschroefvliegtuigen bestreden?
Zo'n pallet brand geeft een veel grotere thermiek als de heidebranden met af en toe een boom kan wel het 10 of meervoudige zijn van zo'n pallet brand.

Zo'n pallet brand geeft een veel grotere thermiek als de heidebranden met af en toe een boom kan wel het 10 of meervoudige zijn van zo'n palletbrand.

Citaat van: Thor link=msg=1172338 date=1370942873
Inderdaad, ruime ervaring daarmee vooral in het buitenland.
Bij bosbranden zie je ook duidelijk het verwaaien met de wind zodat ze er niet recht boven vliegen,ook de blusvliegtuigen.

Jaren geleden zijn ook bij een zeer grote brand in een distributiecentrum in Zaanstad aan het Noordzeekanaal helikopters ingezet, ging prima.

Was die inzet in Zaandam niet in de nablussings fase van een Cacaobrand omdat het midden van het gebouw onbereikbaar was voor conventionele blusmiddelen waardoor de thermiek minder is als bij een palletbrand.

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1172705 date=1371020389
Zo'n pallet brand geeft een veel grotere thermiek als de heidebranden met af en toe een boom kan wel het 10 of meervoudige zijn van zo'n pallet brand.

Zo'n pallet brand geeft een veel grotere thermiek als de heidebranden met af en toe een boom kan wel het 10 of meervoudige zijn van zo'n palletbrand.

Was die inzet in Zaandam niet in de nablussings fase van een Cacaobrand omdat het midden van het gebouw onbereikbaar was voor conventionele blusmiddelen waardoor de thermiek minder is als bij een palletbrand.

Het was inderdaad meer in de nablussingsfase, in ieder geval niet op het hoogtepunt van de brand.
Het was overigens geen cacaobrand maar een zeer grote brand in een heel uitgestrekt distributiecentrum.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Citaat van: Thor link=msg=1172717 date=1371024693
Het was inderdaad meer in de nablussingsfase, in ieder geval niet op het hoogtepunt van de brand.
Het was overigens geen cacaobrand maar een zeer grote brand in een heel uitgestrekt distributiecentrum.

Volgens mij begon de brand in een opslag loods van Furness Logistics, die gevuld was met (zakken) Cacao of Cacaopoeder. :)
http://www.nu.nl/algemeen/170446/cacaobrand-duurt-nog-dagen-video.html
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: zwelgje link=msg=1172745 date=1371028317
Volgens mij begon de brand in een opslag loods van Furness Logistics, die gevuld was met (zakken) Cacao of Cacaopoeder. :)
http://www.nu.nl/algemeen/170446/cacaobrand-duurt-nog-dagen-video.html

Je hebt helemaal gelijk !