GRIP 1 Zeer grote brand (5 vrachtwagens) Saturnus - Heerenveen 09-06-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (5 vrachtwagens) Saturnus - Heerenveen 09-06-2013  (gelezen 11686 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EricSeugling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Kan natuurlijk zijn dat na de afgelopen dagen droogte de putten droog zijn komen te staan en dan heb je vrij toegang tot een riool als brandbare vloeistof. Maar dit is een aanname  ;)


EricSeugling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52

en daarom blijven we ook tegen ze roepen dat het fout is wat ze zeggen, ze creeeren een schijnzekerheid.

Citaat van: Peter71 link=msg=1171664 date=1370770362
Ik vrees dat we dit nooit zullen kunnen uitbannen. :-\

Lekkere felle discussie gevoerd via Twtter met ze  ;)


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Peter71 link=msg=1171613 date=1370765496
Ik weet niet of je een straatkolk van binnen hebt bekeken. Maar daar staat altijd water in, net zoals in de WC en gootsteen staat ook in straatkolken altijd water. Dat is bv om stank vanuit het riool te voorkomen. Dus nogmaals, hoe kunnen brandende vloeistoffen in het riool komen, als de vloeistoffen lichter zijn dan water?
Peter het is wel degelijk mogelijk. Wat je schrijft klopt wel, in een kolk zit normaal een zgn 'stankscherm'. Dit scherm sluit het riool normaal gesproken af doormiddel van een zgn 'waterslot' hierdoor staat het water net wat hoger in de kolk als dat de rioolaansluiting zit en voorkom je hiermee dus rioolstank ( lucht ).

Wat met grote regelmaat voorkomt is dat de schermpjes er uit zijn ( na werkzaamheden in de straat en riolering niet terug geplaatst, of bij het onderhoud, het leegzuigen dus.. de schermpjes niet meer voor de rioolaansluiting zitten. Een open verbinding is dus het gevolg.  Wat ook kan gebeuren is een wat grotere hoeveelheid brandbare vloeistoffen die de kolk in stromen, hiermee bouwt de brandstof de druk wat op in de kolk en als er voldoende aanvoer is van de vloeistof stroomt deze dus gewoon ook het riool in ( ook met stankscherm in de kolk )

Kortom, het is zeker niet ondenkbaar en uit te sluiten dat situaties als beschreven staan gewoon echt kunnen gebeuren. Kolken en afvoeren van riool verdienen zeker een dosis aandacht bij inzetten met vloeistofbranden of bluswater.  :|
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: pompbediende link=msg=1171691 date=1370773715
Peter het is wel degelijk mogelijk. Wat je schrijft klopt wel, in een kolk zit normaal een zgn 'stankscherm'. Dit scherm sluit het riool normaal gesproken af doormiddel van een zgn 'waterslot' hierdoor staat het water net wat hoger in de kolk als dat de rioolaansluiting zit en voorkom je hiermee dus rioolstank ( lucht ).

Wat met grote regelmaat voorkomt is dat de schermpjes er uit zijn ( na werkzaamheden in de straat en riolering niet terug geplaatst, of bij het onderhoud, het leegzuigen dus.. de schermpjes niet meer voor de rioolaansluiting zitten. Een open verbinding is dus het gevolg.  Wat ook kan gebeuren is een wat grotere hoeveelheid brandbare vloeistoffen die de kolk in stromen, hiermee bouwt de brandstof de druk wat op in de kolk en als er voldoende aanvoer is van de vloeistof stroomt deze dus gewoon ook het riool in ( ook met stankscherm in de kolk )

Kortom, het is zeker niet ondenkbaar en uit te sluiten dat situaties als beschreven staan gewoon echt kunnen gebeuren. Kolken en afvoeren van riool verdienen zeker een dosis aandacht bij inzetten met vloeistofbranden of bluswater.  :|
Tja, het blijkt dat het weldegelijk kan gebeuren e050
Ook ik leer hier weer van, en is dit zeker een punt van aandacht, want je krijgt op deze manier situaties die je niet zo even verwacht maar wel voor vervelende neve effecten kan zorgen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: EricSeugling link=msg=1171662 date=1370770222
En daar is tie weer: Nu.nl: In de vrachtwagens waren geen giftige stoffen aanwezig, benadrukt de politie.
Ach dan kunnen we ze ook wel weer inzetten als blauwe meetbuizen als rook niet giftig is. Het is onbegrijpelijk dat de woordvoerders van de politie en journalisten dit blijven zeggen.
Citaat van: EricSeugling link=msg=1171667 date=1370770483
en daarom blijven we ook tegen ze roepen dat het fout is wat ze zeggen, ze creeeren een schijnzekerheid.

Lekkere felle discussie gevoerd via Twtter met ze  ;)

Los van het feit dat je gelijk hebt, had ik van jou toch wel een wat constructievere houding verwacht Eric. Maar kennelijk is het leuk scoren om de blauwe meetbuizen weer boven tafel te halen? Iets met We - Ze, herstel: Wij - Zij gedachte? Ik dacht toch dat jij daar anders in stak :)

Uit dat (zoals altijd zeer beperkte) berichtje van Nu.nl is moeilijk af te leiden wat die woordvoerder nu feitelijk heeft gezegd. Bij de politie noemen ze dat hoor en wederhoor, bij de brandweer wellicht ook ;) Uit je twitterconversatie heb ik dat ook niet kunnen afleiden, behalve dat de politiewoordvoering het (feitelijk niet onjuiste maar wel verwarrende) stukje communicatie verdedigt.

De uitdaging voor de woorvoerders is om het zo te melden dat media het niet kunnen 'versimpelen' naar onjuiste of verwarrende berichtgeving. De media moeten het vervolgens ook niet willen versimpelen. Wat dat betreft wordt ik blijer van de woordvoering bij de ZGB in Rotterdam van afgelopen week (op ongeveer 1 minuut) http://www.zideo.nl/player/?playzideo=6c6f4b5a6d6c3578&zideo=6c6f71556d6c6b3d
Zowel qua inhoud als qua Rotterdam tongval ;)

Organisatorisch zit m.i. de uitdaging erin om de juiste mensen de woordvoering te laten doen bij GRIP incidenten. Mensen die gevoel hebben bij dat type incident en die de multi-setting begrijpen. Ongeacht welke kleur pak ze aan hebben. Crisiscommunicatie is nu eenmaal een vak apart.

Vr. groet,
Maarten (die op z'n tijd ook wel van een felle discussie houdt O0)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


info530

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Citaat van: EricSeugling link=msg=1171662 date=1370770222
En daar is tie weer: Nu.nl: In de vrachtwagens waren geen giftige stoffen aanwezig, benadrukt de politie.
Ach dan kunnen we ze ook wel weer inzetten als blauwe meetbuizen als rook niet giftig is. Het is onbegrijpelijk dat de woordvoerders van de politie en journalisten dit blijven zeggen.

Ik lees/las dit al zijnde: de lading van de vrachtwagens bevat geen gevaarlijke stoffen, staat nergens dat de rook niet giftig was...
Maar dat was mijn interpretatie van het stukje  :)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: noordernieuws link=msg=1171729 date=1370780762
http://www.youtube.com/watch?v=FopN0brM7fc

Op 2:46 hoor ik een claxon overgaan (3x ?), was dit een teken van de brandweer (misschien "brandmeester")?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,334
mogelijk mobilofoon-oproep (vgl beltoon van een telefoon).?