GRIP 1 Zeer grote brand (5 vrachtwagens) Saturnus - Heerenveen 09-06-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (5 vrachtwagens) Saturnus - Heerenveen 09-06-2013  (gelezen 11812 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: André Welten link=msg=1171769 date=1370786672
mogelijk mobilofoon-oproep (vgl beltoon van een telefoon).?

Aha, zoals vroeger dus de claxon-oproep via de mobilofoon.
Wist niet dat dit nog gebruikt werd.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: skippy02 link=msg=1171765 date=1370786273
Op 2:46 hoor ik een claxon overgaan (3x ?), was dit een teken van de brandweer (misschien "brandmeester")?
Ik denk vermoedelijk de beveiliging van 1 van de redvoertuigen. Als deze met het ladderpakket of hoogwerkerboom buiten de beveiligingszone dreigt te komen treed er zo,n alarm op als waarschuwing. ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: Peter71 link=msg=1171773 date=1370787319
Ik denk vermoedelijk de beveiliging van 1 van de redvoertuigen. Als deze met het ladderpakket of hoogwerkerboom buiten de beveiligingszone dreigt te komen treed er zo,n alarm op als waarschuwing. ;)

Ok, wel een duidelijke toeter....   ;)
Maar in ieder geval beiden dank voor het antwoord.

Al zijn het allebei wel aannames....  998765 98uiye ;D
(ik denk en mogelijk)  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: Maarten link=msg=1171726 date=1370779975
Los van het feit dat je gelijk hebt, had ik van jou toch wel een wat constructievere houding verwacht Eric. Maar kennelijk is het leuk scoren om de blauwe meetbuizen weer boven tafel te halen? Iets met We - Ze, herstel: Wij - Zij gedachte? Ik dacht toch dat jij daar anders in stak :)

Uit dat (zoals altijd zeer beperkte) berichtje van Nu.nl is moeilijk af te leiden wat die woordvoerder nu feitelijk heeft gezegd. Bij de politie noemen ze dat hoor en wederhoor, bij de brandweer wellicht ook ;) Uit je twitterconversatie heb ik dat ook niet kunnen afleiden, behalve dat de politiewoordvoering het (feitelijk niet onjuiste maar wel verwarrende) stukje communicatie verdedigt.

De uitdaging voor de woorvoerders is om het zo te melden dat media het niet kunnen 'versimpelen' naar onjuiste of verwarrende berichtgeving. De media moeten het vervolgens ook niet willen versimpelen. Wat dat betreft wordt ik blijer van de woordvoering bij de ZGB in Rotterdam van afgelopen week (op ongeveer 1 minuut) http://www.zideo.nl/player/?playzideo=6c6f4b5a6d6c3578&zideo=6c6f71556d6c6b3d
Zowel qua inhoud als qua Rotterdam tongval ;)


Organisatorisch zit m.i. de uitdaging erin om de juiste mensen de woordvoering te laten doen bij GRIP incidenten. Mensen die gevoel hebben bij dat type incident en die de multi-setting begrijpen. Ongeacht welke kleur pak ze aan hebben. Crisiscommunicatie is nu eenmaal een vak apart.

Vr. groet,
Maarten (die op z'n tijd ook wel van een felle discussie houdt O0)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21634169/__Brand_in_meerdere_trucks__.html Zie video word inderdaad ook hetzelfde verteld
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: pompbediende link=msg=1171691 date=1370773715
Peter het is wel degelijk mogelijk. Wat je schrijft klopt wel, in een kolk zit normaal een zgn 'stankscherm'. Dit scherm sluit het riool normaal gesproken af doormiddel van een zgn 'waterslot' hierdoor staat het water net wat hoger in de kolk als dat de rioolaansluiting zit en voorkom je hiermee dus rioolstank ( lucht ).

Wat met grote regelmaat voorkomt is dat de schermpjes er uit zijn ( na werkzaamheden in de straat en riolering niet terug geplaatst, of bij het onderhoud, het leegzuigen dus.. de schermpjes niet meer voor de rioolaansluiting zitten. Een open verbinding is dus het gevolg.  Wat ook kan gebeuren is een wat grotere hoeveelheid brandbare vloeistoffen die de kolk in stromen, hiermee bouwt de brandstof de druk wat op in de kolk en als er voldoende aanvoer is van de vloeistof stroomt deze dus gewoon ook het riool in ( ook met stankscherm in de kolk )*) Kortom, het is zeker niet ondenkbaar en uit te sluiten dat situaties als beschreven staan gewoon echt kunnen gebeuren. Kolken en afvoeren van riool verdienen zeker een dosis aandacht bij inzetten met vloeistofbranden of bluswater.  :|

*) Helmaal juist. Om het even cijfermatig toe te lichten,
Water heeft een s.g. van 1,zeg dat de andere vloeistof een s.g. van 0.8 heeft dan betekent dat 1 meter water gelijk is aan 1.25 m van die andere vloeistof.


WHVE

  • Geinteresseerd
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Hierbij een filmpje van de brand in het beginstadium
Flitsnieuws.nl- Vrachtwagen brand industrieterrein Heerenveen

Bij het zien hiervan vraag ik mij af:
1. Waarom is in het beginstadium niet gepoogd om vrachtwagen 4 (gezien vanaf rechts) naar voren te halen middels een lier of wat dan ook? Dan had het vuur geisoleerd kunnen worden? Die paar straaltjes water lijken niets uit te halen.
2. Hoe effectief is deze wijze van schuimblussing?


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: WHVE link=msg=1171897 date=1370810105
Hierbij een filmpje van de brand in het beginstadium
Flitsnieuws.nl- Vrachtwagen brand industrieterrein Heerenveen

Bij het zien hiervan vraag ik mij af:
1. Waarom is in het beginstadium niet gepoogd om vrachtwagen 4 (gezien vanaf rechts) naar voren te halen middels een lier of wat dan ook? Dan had het vuur geisoleerd kunnen worden? Die paar straaltjes water lijken niets uit te halen.
2. Hoe effectief is deze wijze van schuimblussing?

1. Ik denk niet dat je zo'n vrachtwagen zonder lucht zomaar kunt verslepen. Staan de remmen dan niet vast ?


Rewind

  • HV-geďnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Veel vrachtwagens verliezen een klein beetje lucht als ze stilstaan, vooral met een aangekoppelde oplegger. Vandaar dat vrachtwagens 's ochtends "lucht draaien". Zolang er nog niet voldoende druk in de luchtketels is, worden de remmen van de vrachtwagen niet gelost. Ook niet als de handrem los is.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Citaat van: skippy02 link=msg=1171765 date=1370786273
Op 2:46 hoor ik een claxon overgaan (3x ?), was dit een teken van de brandweer (misschien "brandmeester")?

Dat is dus de alarm beltoon tbv een iPhone van iemand die nabij de camera staat!

IPhone Alarm


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: JelZo link=msg=1171907 date=1370812517
Dat is dus de alarm beltoon tbv een iPhone van iemand die nabij de camera staat!

IPhone Alarm

Het begint aardig op het spelletje "Het Geluid" van Q-music te lijken.  ;D

Weer een optie wat het zou kunnen zijn.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.