Schuim wordt nogal eens gezien als (al dan niet gedeeltelijke) vervanger van water bij watergebrek.
Voordat je schuim gaat inzetten moet je de (aanliggende) boel wel heel goed hebben afgekoeld anders is een schuimaanval weinig zinvol en tot mislukking gedoemd.
Althans dat is de algemene ervaring/opinie/beleidslijn mbt zeer grote tankerbranden, eerst lange tijd heel goed koelen en gekoeld houden met een overmaat aan water en vervolgens een schuiminzet, water/schuim erop.
Het is mij niet bekend of dit bij "kleinere" branden ook de gang van zaken is.
Dit gaat niet op bij een uitstroom van brandbaar produkt.
Dat je eerst wil gaan koelen om het verbranden van je schuim dat is minder snel nodig als je gebruik maakt van "zwaar" schuim, dit betekend dat er veel water (koeling) in zit en weinig lucht. Hier kan je dan ook een grote worplengte mee krijgen.
Het gevaar van koelen met water bij een brand met produktuitstroom is dat je deze over een grote oppervlakte gaat verspreiden en dan is het niet meer onder controle te krijgen.
Dus een overmaat aan water zou ik niet doen, voor je het weet loop je achter de feiten aan en breng je jezelf in gevaar.
http://www.youtube.com/watch?v=y3pvEtva40QDit is een mooi voorbeeld van bluswater en produkt dat erop drijft, is niet meer in de hand te houden..