GRIP 1 Zeer grote brand (5 vrachtwagens) Saturnus - Heerenveen 09-06-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (5 vrachtwagens) Saturnus - Heerenveen 09-06-2013  (gelezen 11690 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
90%zeker beltoon iphone.
Heb zelfde beltoon.
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: Bjorndh link=msg=1171922 date=1370817433
90%zeker beltoon iphone.
Heb zelfde beltoon.
100%  :P één van onze fotografen zijn toon voor wapp bericht.  0098
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: noordernieuws link=msg=1171925 date=1370822848
100%  :P één van onze fotografen zijn toon voor wapp bericht.  0098

Citaat van: Bjorndh link=msg=1171922 date=1370817433
90%zeker beltoon iphone.
Heb zelfde beltoon.

Ok, dan zijn we er nu uit.
Allen bedankt voor de info.

 O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


EricSeugling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Citaat van: Maarten link=msg=1171726 date=1370779975
Los van het feit dat je gelijk hebt, had ik van jou toch wel een wat constructievere houding verwacht Eric. Maar kennelijk is het leuk scoren om de blauwe meetbuizen weer boven tafel te halen? Iets met We - Ze, herstel: Wij - Zij gedachte? Ik dacht toch dat jij daar anders in stak :)

Uit dat (zoals altijd zeer beperkte) berichtje van Nu.nl is moeilijk af te leiden wat die woordvoerder nu feitelijk heeft gezegd. Bij de politie noemen ze dat hoor en wederhoor, bij de brandweer wellicht ook ;) Uit je twitterconversatie heb ik dat ook niet kunnen afleiden, behalve dat de politiewoordvoering het (feitelijk niet onjuiste maar wel verwarrende) stukje communicatie verdedigt.

De uitdaging voor de woorvoerders is om het zo te melden dat media het niet kunnen 'versimpelen' naar onjuiste of verwarrende berichtgeving. De media moeten het vervolgens ook niet willen versimpelen. Wat dat betreft wordt ik blijer van de woordvoering bij de ZGB in Rotterdam van afgelopen week (op ongeveer 1 minuut) http://www.zideo.nl/player/?playzideo=6c6f4b5a6d6c3578&zideo=6c6f71556d6c6b3d
Zowel qua inhoud als qua Rotterdam tongval ;)

Organisatorisch zit m.i. de uitdaging erin om de juiste mensen de woordvoering te laten doen bij GRIP incidenten. Mensen die gevoel hebben bij dat type incident en die de multi-setting begrijpen. Ongeacht welke kleur pak ze aan hebben. Crisiscommunicatie is nu eenmaal een vak apart.

Vr. groet,
Maarten (die op z'n tijd ook wel van een felle discussie houdt O0)

Inmiddels van de GAGS begrepen dat eea niet goed is gegaan in de communicatie tussen GAGS en woordvoerders


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Het is goed om te zien dat er direct in het begin stadium met een schuiminzet gestart is, alleen is het jammer dat deze niet geslaagd is.
Persoonlijk had ik (gezien de filmbeelden) geen hoop dat de schuiminzet succes zou hebben, koolwaterstoffen kan je er goed mee blussen maar als je met schuim goed wil blussen moet je zeker weten dat je het 360 graden in kan pakken en dat was nu niet het geval.
Doordat de vrachtwagens dicht tegen elkaar aan stonden was het benaderen en het zetten van stoplijnen erg moeilijk zoniet onmogelijk.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


guest12562

  • Gast
Ik vond het juist zinloos in mijn ogen, kijk eens naar die hitte die er van af komt, het schuim verbrand gelijk. Kan het niet goed opmaken uit de foto's en filmpjes maar ik vraag me af of ze niet te lang doorgegaan zijn met schuim?


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1172580 date=1370977616
Het is goed om te zien dat er direct in het begin stadium met een schuiminzet gestart is, alleen is het jammer dat deze niet geslaagd is.
Persoonlijk had ik (gezien de filmbeelden) geen hoop dat de schuiminzet succes zou hebben, koolwaterstoffen kan je er goed mee blussen maar als je met schuim goed wil blussen moet je zeker weten dat je het 360 graden in kan pakken en dat was nu niet het geval.
Doordat de vrachtwagens dicht tegen elkaar aan stonden was het benaderen en het zetten van stoplijnen erg moeilijk zoniet onmogelijk.

Prio eerste inzet zou mijn inziens zijn om diverse waterschermen tussen de vrachtauto's te zetten om daar een stoplijn te maken. Eventueel aangevuld met een paar waterkanonnen en eventueel torenstralen van een redvoertuig. De vrachtauto's die branden laten gaan, geen eer meer aan te behalen en de liters water die je heb gebruiken om uitbreiding tegen te gaan. Zo brand de diesel die er ligt grotendeels schoon op.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: pyroloog link=msg=1173321 date=1371201980
Prio eerste inzet zou mijn inziens zijn om diverse waterschermen tussen de vrachtauto's te zetten om daar een stoplijn te maken. Eventueel aangevuld met een paar waterkanonnen en eventueel torenstralen van een redvoertuig. De vrachtauto's die branden laten gaan, geen eer meer aan te behalen en de liters water die je heb gebruiken om uitbreiding tegen te gaan. Zo brand de diesel die er ligt grotendeels schoon op.
Maar dat houdt in dat je vanaf 1 al groot moet opschalen, en dat je meteen je waterwinning een bron van zorg is. Met het geen wat je opnoemt vraag je direct vanaf de eerste minuut erg veel water.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Peter71 link=msg=1173338 date=1371206903
Maar dat houdt in dat je vanaf 1 al groot moet opschalen, en dat je meteen je waterwinning een bron van zorg is. Met het geen wat je opnoemt vraag je direct vanaf de eerste minuut erg veel water.

Schuim wordt nogal eens gezien als (al dan niet gedeeltelijke) vervanger van water bij watergebrek.

Voordat je schuim gaat inzetten moet je de (aanliggende) boel wel heel goed hebben afgekoeld anders is een schuimaanval weinig zinvol en tot mislukking gedoemd.
Althans dat is de algemene ervaring/opinie/beleidslijn mbt zeer grote tankerbranden, eerst lange tijd heel goed koelen en gekoeld houden met een overmaat aan water en vervolgens een schuiminzet, water/schuim erop.
Het is mij niet bekend of dit bij "kleinere" branden ook de gang van zaken is.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: Thor link=msg=1173352 date=1371209506
Schuim wordt nogal eens gezien als (al dan niet gedeeltelijke) vervanger van water bij watergebrek.

Voordat je schuim gaat inzetten moet je de (aanliggende) boel wel heel goed hebben afgekoeld anders is een schuimaanval weinig zinvol en tot mislukking gedoemd.
Althans dat is de algemene ervaring/opinie/beleidslijn mbt zeer grote tankerbranden, eerst lange tijd heel goed koelen en gekoeld houden met een overmaat aan water en vervolgens een schuiminzet, water/schuim erop.
Het is mij niet bekend of dit bij "kleinere" branden ook de gang van zaken is.

Dit gaat niet op bij een uitstroom van brandbaar produkt.
Dat je eerst wil gaan koelen om het verbranden van je schuim dat is minder snel nodig als je gebruik maakt van "zwaar" schuim, dit betekend dat er veel water (koeling) in zit en weinig lucht. Hier kan je dan ook een grote worplengte mee krijgen.
Het gevaar van koelen met water bij een brand met produktuitstroom is dat je deze over een grote oppervlakte gaat verspreiden en dan is het niet meer onder controle te krijgen.

Dus een overmaat aan water zou ik niet doen, voor je het weet loop je achter de feiten aan en breng je jezelf in gevaar.

http://www.youtube.com/watch?v=y3pvEtva40Q

Dit is een mooi voorbeeld van bluswater en produkt dat erop drijft, is niet meer in de hand te houden..
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B