GRIP 1 Zeer grote brand (5 vrachtwagens) Saturnus - Heerenveen 09-06-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (5 vrachtwagens) Saturnus - Heerenveen 09-06-2013  (gelezen 11809 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: pyroloog link=msg=1173321 date=1371201980
Prio eerste inzet zou mijn inziens zijn om diverse waterschermen tussen de vrachtauto's te zetten om daar een stoplijn te maken. Eventueel aangevuld met een paar waterkanonnen en eventueel torenstralen van een redvoertuig. De vrachtauto's die branden laten gaan, geen eer meer aan te behalen en de liters water die je heb gebruiken om uitbreiding tegen te gaan. Zo brand de diesel die er ligt grotendeels schoon op.

Citaat van: Peter71 link=msg=1173338 date=1371206903
Maar dat houdt in dat je vanaf 1 al groot moet opschalen, en dat je meteen je waterwinning een bron van zorg is. Met het geen wat je opnoemt vraag je direct vanaf de eerste minuut erg veel water.

Ik ben het wel met Pyroloog eens!
Je moet hierbij gaan werken met stoplijnen en proberen ergens een grens te trekken.
Dat je hiervoor direkt veel slagkracht voor nodig hebt mag duidelijk zijn, maar als dit je inzetplan wordt en hier wil je verder op doorgaan dan zal je in je besluitvorming zodanig moeten opschalen dat je kan voldoen aan je inzetplan.

Je kan dan evt een SBH of SB als plan(+) of voor grote brandstofbranden mee laten komen.

Bij deze brand waren veel koolwaterstoffen en plastics betrokken (gezien de dikke rook) maar een schuiminzet samen met een grote hoeveelheid water die je op wil gaan brengen gaan niet samen, dan moet je gaan kiezen tussen want samen gaat niet.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1173358 date=1371212127
Dit gaat niet op bij een uitstroom van brandbaar produkt.
Dat je eerst wil gaan koelen om het verbranden van je schuim dat is minder snel nodig als je gebruik maakt van "zwaar" schuim, dit betekend dat er veel water (koeling) in zit en weinig lucht. Hier kan je dan ook een grote worplengte mee krijgen.
Het gevaar van koelen met water bij een brand met produktuitstroom is dat je deze over een grote oppervlakte gaat verspreiden en dan is het niet meer onder controle te krijgen.

Dus een overmaat aan water zou ik niet doen, voor je het weet loop je achter de feiten aan en breng je jezelf in gevaar.

http://www.youtube.com/watch?v=y3pvEtva40Q

Dit is een mooi voorbeeld van bluswater en produkt dat erop drijft, is niet meer in de hand te houden..

En toen werd het ook de filmer te heet voor de deur !

Ik heb het over ladingbranden in een of meerdere tanks van tankers.

De sleepboten/supply boats etc. met fi/fi die bij dit soort calamiteiten worden ingezet hebben een eigen bescherming(self protection system) in de vorm van een watergordijn dat het hele schip middels nozzles van top tot teen zeer goed beschermt middels een overmaat aan water.
Bij tankers kun je ook met een uitstromende brandende lading te maken krijgen,zeker nadat de brand is ontstaan na een explosie of aanvaring.
De lading stroomt op zee en verwaait al brandend. Je hebt dan vaak ook het voordeel dat je de brand van boven de wind kan aanpakken,het blussende vaartuig kan zich gemakkelijk (her)positioneren als daartoe de noodzaak mocht ontstaan.
Bij tankerbranden is dan ook het advies van de kenners op dit gebied eerst zoveel mogelijk de aanliggende tanks koelen,steeds verder naar de brand toewerken en als je de indruk hebt dat de boel voldoende is afgekoeld een schuimaanval terwijl je de aanliggende tanks koel houdt middels een overmaat aan water.

Voor de bestrijding/beheersing van branden aan boord van tankers middels de eigen fi/fi sleepboten in de buurt van de terminals heb ik voor o.a. Esso(Fawley) en BP (Hoint Point) heb ik in samenspraak met de bedrijfsbrandweer en de lokale brandweer de aanpak en regelmatige oefeningen uitgebreid in handboeken omschreven.

Het filmpje geeft overigens aan de grote waarde van o.a. "aarden dijkjes" van voldoende hoogte en een bassin van voldoende capaciteit om iedere tank in tankparken,dan kan bij een brandend tanks de vloeistof in ieder geval niet over het terrein gaan lopen.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Oke, we hebben het over schepen  ::)
Ik was in de veronderstelling dat we het over tanks en tanker (vrachtauto) hadden.

Idd, bij schepen is het van belang om de wanden te koelen.
Voor de rest heb je gelijk met inzetten op een schip.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Misschien rare vraag maar:

Een blauwe vest met "HAAKARM" erop? Wat doet die? :o
Een blauwe vest in de hoogwerker?? :o

Ik dacht dat er een nota Functionele Herkenning was? Is die in Heerenveen nog niet geland? 98uiye
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1173370 date=1371214744
Oke, we hebben het over schepen  ::)
1.)Ik was in de veronderstelling dat we het over tanks en tanker (vrachtauto) hadden.

2.)Idd, bij schepen is het van belang om de wanden te koelen.
Voor de rest heb je gelijk met inzetten op een schip.

ad1:Duidelijk.

ad2:Huid en dek overmatig koelen.Je hebt ruim voldoende water en een vaak enorme bluscapaciteit,grote ingebouwde schuimtanks dat alles vanuit de stuurhut in je overhemd de bedienen door een man.

Bij dit soort calamiteiten is het de bedoeling dat twee of drie blussende sleepboten worden ingezet ieder tenminste 2400 m3/uur dus koelend vermogen 4800-7200 m3/uur.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: MJWB link=msg=1173371 date=1371215297
Misschien rare vraag maar:

Een blauwe vest met "HAAKARM" erop? Wat doet die? :o
Een blauwe vest in de hoogwerker?? :o

Ik dacht dat er een nota Functionele Herkenning was? Is die in Heerenveen nog niet geland? 98uiye
Zijn de chauffeurs
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
GPTV:Vijf vrachtwagens in brand op Heerenveens Industrieterrein
GPTV:Vijf vrachtwagens in brand op Heerenveens Industrieterrein
 GPTV  
Gepubliceerd op 10 jun 2013
Citaat
In Heerenveen brak zondagmorgen even voor 8 uur brand uit in een aan de Saturnus geparkeerde vrachtwagen. Het vuur sloeg over naar vier andere vrachtwagens en containers met geperst afval bij het distributiecentrum van Lidl.
Blusgroepen uit Tjalleberd, Heerenveen en Wolvega werden als eerste opgeroepen om de brand te bestrijden. Er werd opgeschaald naar het sein Grote Brand en later naar alarmfase Grip 1. Brandweerkorpsen uit de wijde omgeving werden opgeroepen.
Het vuur verspreidde grote zwarte rookwolken, die tot in de verre omtrek te zien waren. Er werden kort na het uitbreken van de brand 6 zware knallen gehoord. Burgers in de omgeving werd via NL-Alert gewaarschuwd om ramen en deuren gesloten te houden. Gelukkig was de windrichting zodanig, dat de rookwolken langs Heerenveen gingen.
De brandweer wist te voorkomen dat een nabijgelegen tankstation en de bedrijfspanden van Lidl en Broersma in brand vlogen. Dat was mede te danken aan snelle opschaling naar Grote Brand.
Samen sterk in de hulpverlening!