Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?

Auteur Topic: Waarom heeft het RK ambulancevoertuigen en OGS?  (gelezen 76955 keer)

0 gebruikers (en 67 gasten bekijken dit topic.

zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #260 Gepost op: 21 juli 2013, 20:33:59
Je geeft 't al aan, de 'star of life' cq 'esculaap' geeft aan dat ze in dienst van een andere organisatie rijden en derhalve niet als 'normale taxi' dienst doen..

Misschien niet 100% duidelijk, maar ze volgen wel, slordig of niet, de bedoeling van de wetgever..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #261 Gepost op: 21 juli 2013, 20:38:46
Dus iedereen met een star of Life op de auto (zoals zo veel er rondrijden) mag dus met blauw blauw rondrijden omdat ze aangeven aangesloten te zijn bij een bepaald bedrijf?


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #262 Gepost op: 21 juli 2013, 20:55:22
Ik heb van alles al voorbij zien komen; van gele motoren (voorzien van koelboxen) met 'blauw blauw' tot en met taxi's idd.

Ik zie geen problemen. De opdrachtgever zal scherp moeten zijn; die besteedt het vervoer uit en wordt daar verantwoordelijk voor gehouden..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #263 Gepost op: 21 juli 2013, 21:21:34
Maar jij zou als agent dus niet controleren waarom iemand blauw voert zodra er een star of Life op geplakt zit?

Als ze dat nou allemaal doen, maak ik een mooie sticker en weg zijn de files enzo  :P


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #264 Gepost op: 22 juli 2013, 08:11:05
Gok eens ;)

Ik heb er zat aan de kant gezet maar, eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit enige vorm van misbruik kunnen constateren.

Het ergste dat ik ooit in hulpverleningsland ben tegengekomen is een ambulance die werkelijk nog nooit, ook niet specifiek als ambulance, was gekeurd.

Ik maak me dus niet zo'n zorgen om het noodhulpwereldje. Dat regelt zichzelf wel..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #265 Gepost op: 22 juli 2013, 10:25:11
Even zonder discussie: Elk voertuig aangewezen door de bedoelde partijen uit art. 29 mag OGS voeren, of ze nu op naam staan van de dienst of niet dat maakt niet uit.


Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1184987 date=1374430374
Stapel & De Koning vindt er dit van:

Citaat
4.13.2 Artikel 29 RVV 1990
In tegenstelling tot de algemene wettelijke terughoudendheid voor bestuurders tot het geven van signalen, zoals omschreven in artikel 28, heeft de wetgever in artikel 29 aan een beperkt aantal bestuurders de bevoegdheid gegeven om daarvan af te wijken. Zo mogen de volgende genoemde bestuurders / diensten bijzondere signalen voeren, bestaande uit een blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn, teneinde kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

Motorvoertuigen in gebruik bij politie, brandweer en ambulances en aangewezen hulpverleningsdiensten
Ingevolge de Regeling optische en geluidssignalen 2009 mogen motorvoertuigen die in gebruik zijn bij de politie en brandweer (dit kunnen derhalve ook onopvallende voertuigen zijn), ambulances en aangewezen hulpverleningsdiensten, optische- en geluidssignalen voeren. Deze signalen bestaan uit een blauw zwaai-, flits of knipperlicht en een tweetonige hoorn. In deze is van belang dat op grond van de Politiewet 1993, de Koninklijke Marechaussee bij de uitoefening van de haar opgedragen taken, gelijkgesteld is met de politie.

In artikel 1 van de Regeling optische en geluidssignalen 2009 worden de hulpverleningsdiensten aangewezen, die onder omstandigheden bevoegd zijn om optische en geluidssignalen te voeren. Tevens wordt in art. 2 van deze Regeling aangegeven onder welke omstandigheden personen of groepen van personen die in dienst zijn van deze hulpverleningsdiensten, gebruik mogen maken van deze signalen.

Door de wetgever is bewust gekozen voor de beperking van ‘het in gebruik zijn’ bij de genoemde diensten. Hiermee wordt door de wetgever bewust uitgesloten dat anderen, zowel profit- als non-profitorganisaties, zelfstandig werkzaamheden ten behoeve van deze diensten gaan verrichten en daarmee dan bevoegd zouden zijn om optische en geluidssignalen te voeren.
Als voorbeeld: taxibedrijven mogen niet zelfstandig met optische en geluidssignalen gaan rijden om bijvoorbeeld organen te gaan vervoeren. Een in artikel 1 van de Regeling optische en geluidssignalen 2009 aangewezen dienst mag wel gebruik maken van taxi’s (met optische en geluidssignalen) om bijvoorbeeld organen te gaan vervoeren. De voertuigen dienen dan wel als voertuig van die aangewezen dienst herkenbaar te zijn. De chauffeurs vallen dan ook volledig onder de betreffende brancherichtlijn. De aangewezen dienst blijft verantwoordelijk voor het transport.

Gebruik betekend niet bezit, hij kan ook als leen auto enz. in gebruik zijn.
Aangewezen betekend ook niet bezit, dat kan elk voertuig zijn die door de betreffende organisatie als juist wordt bevonden voor het werk. Dus ook een onderaannemer van het werk.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.