whale-yelp sirene

Auteur Topic: whale-yelp sirene  (gelezen 4866 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

miv

• Gast
Gepost op: 8 mei 2005, 19:14:14
ik heb de zoekfunctie van dit forum ook doorgezocht, maar kon er niet goed uitkomen of een ambulance, of spoedartsen wagen (zoals in barcelona, belgie etc, ) de whale-yelp sirene mag gebruiken ,

er staat ergens in een forum een filmpje van een spoedartsen auto in belgie, bij nacht, die heeft ook een zon sirene, kan nu niet vinden,.

ik weet, dat hier al forums over zijn geweest, maar mag het nu wel of NIET?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2005, 21:30:46
Ik denk dat het strikt formeel gezien niet mag omdat het geen officieel toegelaten geluid is zoals beschreven in het RVV en het besluit optische en acoustische signalen (ben de officiele naam even kwijt)

Tevens heb je alleen met een 2 of 3 tonige hoorn in combinatie met optische signalen recht op voorang zie art 29 hieronder.

Art 1(definities) lid 1 onder am RVV 1990

Voorrangsvoertuig: Motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29

Art 29 Lid 1 RVV 1990

Bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, ziekenauto's en motorvoertuigen van andere door onze minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai- of knipperlicht en een twee of drietonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen

Art 50 RVV 1990

Weggebruikers moeten bestuurders van een voorangsvoertuig voor laten gaan

(met dank aan een artikel van JVO)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

harold

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2005, 21:37:04
Weet iemand hoe het dan kan dat de terreinwagens van de strandpolitie op Kijkduin en Scheveningen (korps Haaglanden) wel wail en yelp-sirenes gebruiken?

Ricardo B

• Senior gebruiker
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2005, 21:38:22
Volgens mij gebruiken ze deze om extra attentie te krijgen op het strand. Het is daar natuurlijk vaak heel erg druk en dan valt zo'n sirene meer op

Gr. ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen

miv

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2005, 21:39:34
daar ben ik dan ook wel benieuwd na, want 2 maand geleden was ik in barcelona en wij sliepen tegen de berg aan, met uitzicht op stad, en hoorde je door de hele stad die sirenes galmen van de ambulances, whail en yelp, en die zijn echt wel veel mooier en duidelijker (hun gebruiken ook oranje witte zwaailichten) veel duidelijker overdag als de zon schijnt dan blauw, dat zie je bijna niet

en als dat daar op het strand mag, mag het toch ook op een andere wagen?????

Ambuman

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2005, 21:54:36
De strandjeeps op het Haagsche strand zijn inderdaad van zo'n sirene voorzien.
Echter wordt in het geval van een spoedrit de normale 2-toon gebruikt.
De extra sirene is ervoor om badgasten die te ver in zee zijn en badgasten die te dicht op de strekdammen zwemmen te kunnen waarschuwen.

Een en ander in samenwerking met de reddingsbrigade aldaar die voornamelijk het "natte" werk doet en de politie voornamelijk de openbare orde.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2005, 22:00:19
Ik kan me ook voorstellendat het strand geen openbare weg is en dat het RVV dus daar niet geldt
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

harold

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2005, 22:03:27
De strandjeeps op het Haagsche strand zijn inderdaad van zo'n sirene voorzien.
Echter wordt in het geval van een spoedrit de normale 2-toon gebruikt.

Ik heb ze anders toch vaker dan 1x zien/horen wegrijden met de yelp/wil-sirene, aangezien ik drie seizoenen ehbo-diensten heb gedraaid, pal naast de politiepost op Scheveningen.

Karim

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2005, 22:52:05
Er bestaat een of andere regel die 't toestaat dat belgische hulpverleningsvoertuigen (ambulance/mug) hun (wail, yelp en pier) sirene gebruiken als zij de Nederlandse grens overgaan.

Ik ken de regel niet precies maar d'r stond zoiets in van dat de voertuigen toch wel duidelijk herkenbaar zijn als ambulance en dat mensen, ondanks het andere geluid, toch wel begrijpen dat dat voertuig een dringende taak moet uitvoeren.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2005, 23:26:54
Weet iemand hoe het dan kan dat de terreinwagens van de strandpolitie op Kijkduin en Scheveningen (korps Haaglanden) wel wail en yelp-sirenes gebruiken?

da's simpel, ze hebben in de toeters en bellen winkel een leuk setje gekocht. Dat hebben ze, al dan niet met officiele toestemming, op de auto geschroefd, de draadjes aangesloten en toeteren maar.

Als mensen er op reageren dan is het tof en als ze dat niet doen, dan mag je ze niet omrijden.

Jaren geleden waren wij aktief op boerenmarkten. We reden daarbij in een ford transit. De beste manier om hordes mensen opzij te laten gaan was bellen met een doodgewone huisbel. En voor de verstokte hadden we ook nog een losse telefoonhoorn in de auto. Na een paar keer ghebeld te hebben namen wie die op, draaide het raampje open (als dat nog moest) en vertelde hem dat we telefoon voor hem hadden.

Meestal een positieve reactie en zelden een negatieve.

Werkte zeker zo goed als blauw en tatu