Brandbrief aan minister Opstelten om geweld tegen agenten

Auteur Topic: Brandbrief aan minister Opstelten om geweld tegen agenten  (gelezen 4342 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker

Kees van der Staaij @keesvdstaaij

SGP wil opheldering van min. Opstelten over brandbrief politie om geweld tegen agenten en te lage strafeisen. Mondelinge vragen aangemeld.
9:18am · 10 Jun 13

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2013, 10:29:01
Citaat
Politievakbond wil dringend een gesprek met Opstelten over geweld tegen agenten.
Ook dit weekend raakten twee agenten gewond. De politievakbond ACP stuurt op korte termijn een brief aan minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten om aandacht te vragen voor het geweld tegen politieagenten. Dit zegt woordvoerder Gerrit van de Kamp in reactie op meerdere geweldsincidenten tegen politieagenten afgelopen weekend. In Sneek kwam een man in het politiebureau verhalen halen met een mes, in Roosendaal reed een ander op een agent in met een scooter. In Velserbroek reed een 33-jarige dronken automobilist zaterdagavond tot twee keer toe een motoragent aan. lees verder
bron: Metro

oma

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2013, 10:39:57
Nederlandse Vereniging voor Thoraxchirurgie stuurt op korte termijn een brief aan minister van Volksgezondheid om aandacht te vragen voor bloederige situaties tijdens de werkzaamheden van thoraxchirurgen. Regelmatig komt het voor dat de chirurgen de klompen vol bloed hebben staan.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2013, 12:01:48
Niet alles wat je bij je werkzaamheden 'over je heen krijgt' kan je afspoelen met een straal water en wat zeep. Bloed gaat er wat makkelijker af dan zware verwondingen tot ziekenhuisopnames aan toe. Uiteindelijk is het zo dat een agent z'n eigen schoenen thuis moet kunnen brengen.

crosslee

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2013, 12:12:48
Citaat van: Haageneesch link=msg=1171997 date=1370858508
Niet alles wat je bij je werkzaamheden 'over je heen krijgt' kan je afspoelen met een straal water en wat zeep. Bloed gaat er wat makkelijker af dan zware verwondingen tot ziekenhuisopnames aan toe. Uiteindelijk is het zo dat een agent z'n eigen schoenen thuis moet kunnen brengen.

precies! maar ergens is het ook wel een beetje bedrijfsrisico toch?! Zwaarder straffen JA!, vakbond-verontwaardiging.. Beetje naïef.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2013, 12:26:41
Citaat van: crosslee link=msg=1172003 date=1370859168
precies! maar ergens is het ook wel een beetje bedrijfsrisico toch?! Zwaarder straffen JA!, vakbond-verontwaardiging.. Beetje naïef.
Uiteraard. Als agent weet je dat je tijdens je werkzaamheden met geweld te maken kan hebben, sterker nog, je wordt er af en toe op afgestuurd. Maar het ontbreken van politieke steun door geweldsplegers tegen overheid/politie niet hard genoeg aan te pakken is wél te veranderen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2013, 12:32:14
Citaat van: Haageneesch link=msg=1171997 date=1370858508

Politiemensen horen niet te janken over geweld wat ze wordt aangedaan door tuig. Iedereen in ons land heeft dat recht, de politie heeft dat recht niet. Zij hebben een geweldsmonopolie met alle bevoegdheden die daarbij horen, als zij niet opgewassen zijn tegen geweld dan is helemaal niemand dat.

Wat mij betreft schiet de politie het tuig dood of ze offeren zichzelf maar op door zich in elkaar laten te slaan zodat het tuig van burgers afblijft. Als ze zich niet in elkaar willen laten slaan moeten ze het maar oplossen.

Met iets oplossen bedoel ik niet een jankbrief schrijven aan de minister.

Ik heb nog nooit in mijn leven iets slechts gedaan terwijl ik iedere dag besef dat we in Nederland politie hebben. Voor ik in de auto stap controleer ik of alle lampen werken, of er genoeg profiel op de banden zit, of de lichtdoorlaatbaarheid van de ramen juist is. Voor ik wegrij controleer ik of ik de gordel goed om heb en de cruise-control goed staat ingesteld waardoor ik hoop te ontkomen aan de volgende achterlijke bekeuring.

Waarom is het in ons land zo dat ik moet ervaren dat de politie dagelijks op mijn huid zit en het tuig ongestraft haar gang kan gaan omdat ze niets te vrezen hebben van de politie.

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2013, 12:36:49
Citaat van: 024 link=msg=1172008 date=1370860334
Wat mij betreft schiet de politie het tuig dood.

Er waren en zijn niet-democratische landen waar dat inderdaad de praktijk is. De interpretatie van tuig is daar dan ook aan de politie of het regime en niet aan de bevolking. In ben blij dat ik daar niet woon.  :-X

oma

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2013, 12:40:32
Citaat van: RAdeR link=msg=1172010 date=1370860609
Er waren en zijn niet-democratische landen waar dat inderdaad de praktijk is. De interpretatie van tuig is daar dan ook aan de politie of het regime en niet aan de bevolking. In ben blij dat ik daar niet woon.  :-X

Wat heeft dat met democratie te maken? In onze democratie hebben we besloten dat helemaal niemand anders dan de politie en het leger geweld mogen gebruiken. In praktijk gebruikt tuig gewoon geweld en de politie zit op twitter te janken of schrijft een brief aan de minister.

Iedereen die het recht neemt om een ander te mishandelen is in mijn ogen tuig. Als jij dat wilt afsussen is dat je goed recht, edoch moet je niet proberen mij hier weg te zetten als "niet-democratisch" of iets van gelijke strekking.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2013, 12:53:09
Het beroep van politieman houdt in dat je met geweld te maken kan krijgen. Je bent immers voortdurend mensen aan het aanspreken op gedrag/fouten, dan wel bekeuren, aanhouden etc. Net zoals een brandweerman een groter risico loopt op verbrandingen c.q. besmetting met gevaarlijke stoffen.

Dat impliceert niet dat je als politieman dan maar alle vormen van geweld tegen jou moet tolereren. Inderdaad, je mag dat geweld met bepaalde middelen beantwoorden. Die uiteraard in verhouding staan tot de aanleiding c.q. het tegen jou gerichte geweld. Dat kan in uiterst geval zijn het definitief uitschakelen, lees: 'doodschieten' van de ander.

Als er  echter een tendens zou zijn dat er steeds vaker geweld tegen agenten wordt gepleegd, mag dat best gesignaleerd worden en als probleem worden opgebracht. Of dat gelijk als 'janken' moet worden bestempeld waag ik te betwijfelen. Ik zie er geen probleem in dat juist die groepen die eerder met geweld te maken zullen krijgen gezien de aard van hun werkzaamheden, extra bescherming genieten.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)