Niet alles wat je bij je werkzaamheden 'over je heen krijgt' kan je afspoelen met een straal water en wat zeep. Bloed gaat er wat makkelijker af dan zware verwondingen tot ziekenhuisopnames aan toe. Uiteindelijk is het zo dat een agent z'n eigen schoenen thuis moet kunnen brengen.
Politiemensen horen niet te janken over geweld wat ze wordt aangedaan door tuig. Iedereen in ons land heeft dat recht, de politie heeft dat recht niet. Zij hebben een geweldsmonopolie met alle bevoegdheden die daarbij horen, als zij niet opgewassen zijn tegen geweld dan is helemaal niemand dat.
Wat mij betreft schiet de politie het tuig dood of ze offeren zichzelf maar op door zich in elkaar laten te slaan zodat het tuig van burgers afblijft. Als ze zich niet in elkaar willen laten slaan moeten ze het maar oplossen.
Met iets oplossen bedoel ik niet een jankbrief schrijven aan de minister.
Ik heb nog nooit in mijn leven iets slechts gedaan terwijl ik iedere dag besef dat we in Nederland politie hebben. Voor ik in de auto stap controleer ik of alle lampen werken, of er genoeg profiel op de banden zit, of de lichtdoorlaatbaarheid van de ramen juist is. Voor ik wegrij controleer ik of ik de gordel goed om heb en de cruise-control goed staat ingesteld waardoor ik hoop te ontkomen aan de volgende achterlijke bekeuring.
Waarom is het in ons land zo dat ik moet ervaren dat de politie dagelijks op mijn huid zit en het tuig ongestraft haar gang kan gaan omdat ze niets te vrezen hebben van de politie.