Middelbrand (Leekerweide-Barnsteen) Barnsteen - Hoogwoud 11-06-2013

Auteur Topic: Middelbrand (Leekerweide-Barnsteen) Barnsteen - Hoogwoud 11-06-2013  (gelezen 4142 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #21 Gepost op: 13 juni 2013, 14:51:58
Citaat van: Thor link=msg=1172983 date=1371103879
Aan de hand van de mooie foto's krijg ik de indruk dat met dit voertuig niet van open water kan worden afgelegd.
Ik zie nl nergens zuigbuizen of wordt in die gevallen gewerkt met een dompelpomp ?
In een landelijk gebied kun je verwachten dat de brandkranen niet al te dik gezaaid zijn.

Klopt, de SIV kan alleen worden gevoed door een TS (etc) of brandkranen. Niet vanaf open water..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 13 juni 2013, 16:14:06
Citaat van: Thor link=msg=1172983 date=1371103879
Aan de hand van de mooie foto's krijg ik de indruk dat met dit voertuig niet van open water kan worden afgelegd.
Ik zie nl nergens zuigbuizen of wordt in die gevallen gewerkt met een dompelpomp ?
In een landelijk gebied kun je verwachten dat de brandkranen niet al te dik gezaaid zijn.
Tjaaa, open water gebruiken is ook niet de bedoeling hè. Daar heb je het personeel niet voor, het zou me verbazen als die voertuig een opzetstuk heeft. ::)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 13 juni 2013, 16:58:39
Citaat van: Peter71 link=msg=1173101 date=1371132846
Tjaaa, open water gebruiken is ook niet de bedoeling hè. Daar heb je het personeel niet voor, het zou me verbazen als die voertuig een opzetstuk heeft. ::)

Wel wat slangen als ik het zo bekijk op de foto's. Wat voor pompcapaciteit heeft deze SIV.

De vroegere babyspuiten Amsterdam (2man) konden wel van open water afleggen(LD) en hadden een redelijke capaciteit. (ca 1600 l/min bij 10 bar).


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #24 Gepost op: 13 juni 2013, 17:19:17
Citaat van: Peter71 link=msg=1173101 date=1371132846
Tjaaa, open water gebruiken is ook niet de bedoeling hè. Daar heb je het personeel niet voor (...)

Daarvoor is de SIV ook niet bedoelt. Deze is er om als eerste TP te gaan en vervolgens alvast te verkennen en eventueel een eerste (binnen)aanval te doen. De TS gaat er bij bijna elke melding achteraan om vervolgens te kunnen assisteren. Dit is meerdere malen voor gekomen. Meestal is de TS niet hard nodig geweest. Zoals bij deze melding is er opgeschaald vanwege de ontruiming van het object. Dit object valt onder de risico objecten binnen de gemeente Opmeer. Het ligt redelijk dichtbij de kazerne. Toch was de ontruiming al in volle gang en bij aankomst al bijna helemaal. De SIV heeft tot op heden nog geen problemen gehad met te kort water. Dit oa omdat ze gebruik maken van one seven.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #25 Gepost op: 13 juni 2013, 17:27:07
Citaat van: NHN112Kevin link=msg=1173127 date=1371136757
Daarvoor is de SIV ook niet bedoelt. Deze is er om als eerste TP te gaan en vervolgens alvast te verkennen en eventueel een eerste (binnen)aanval te doen. De TS gaat er bij bijna elke melding achteraan om vervolgens te kunnen assisteren. Dit is meerdere malen voor gekomen. Meestal is de TS niet hard nodig geweest. Zoals bij deze melding is er opgeschaald vanwege de ontruiming van het object. Dit object valt onder de risico objecten binnen de gemeente Opmeer. Het ligt redelijk dichtbij de kazerne. Toch was de ontruiming al in volle gang en bij aankomst al bijna helemaal. De SIV heeft tot op heden nog geen problemen gehad met te kort water. Dit oa omdat ze gebruik maken van one seven.

Is deze SIV de Opm 621. Daarvan zag ik op de site van Opmeer een foto met nmm zuigbuizen op dak of heb ik het verkeerd ?


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #26 Gepost op: 13 juni 2013, 17:45:47
Deze foto's kunnen een mooi vertekend beeld geven van het incident;

Alleen een foto van een SIV/TS4 (geef het beestje een naam) is ter plaatse terwijl op foto 2 een grote hoeveelheid personeel ter plaatse is... Alsof dat gaat passen in die kleine Iveco  ;)


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #27 Gepost op: 13 juni 2013, 19:11:10
Citaat van: Thor link=msg=1173131 date=1371137227
Is deze SIV de Opm 621. Daarvan zag ik op de site van Opmeer een foto met nmm zuigbuizen op dak of heb ik het verkeerd ?

Het is inderdaad de OPM621 (10-5561). Verder zou ik je niet kunnen helpen daarmee..

Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1173142 date=1371138347
Deze foto's kunnen een mooi vertekend beeld geven van het incident;

Alleen een foto van een SIV/TS4 (geef het beestje een naam) is ter plaatse terwijl op foto 2 een grote hoeveelheid personeel ter plaatse is... Alsof dat gaat passen in die kleine Iveco  ;)

De volgende brandweervoertuigen waren ter plaatse:
10-5561 SIV  Opmeer -> 4 man personeel (1e voertuig)
10-5501 WvD Opmeer -> 4 man personeel (2e voertuig)
10-5233 TS    Obdam -> 6 man personeel (3e voertuig)
10-5201 PM    Obdam -> 6 man personeel (4e voertuig)
10-6594 OvDB West-Friesland

Is ongeveer 20 man aan brandweerpersoneel, die zullen zeker niet in de SIV passen. Het kan inderdaad een heel ander beeld geven. Mocht er echt brand zijn geweest konden de mannen van de SIV vast beginnen aan de strijdplan en WvD aan het assisteren bij het ontruimen, brandkranen zoeken etc.. Dat was gelukkig niet nodig.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 13 juni 2013, 19:14:00
Opvallend dat je steeds meer bemanningen van een SIV een binnenaanval ziet gaan uitvoeren. Ik plaatste vanmiddag al een filmpje daarover.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=3944.msg1173117
Volgens mij begint het hele SIV- verhaal zijn doel voorbij te streven, en is het echt wachten geworden op slachtoffers.........


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #29 Gepost op: 13 juni 2013, 19:35:02
Citaat van: Peter71 link=msg=1173168 date=1371143640
Opvallend dat je steeds meer bemanningen van een SIV een binnenaanval ziet gaan uitvoeren. Ik plaatste vanmiddag al een filmpje daarover.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=3944.msg1173117
Volgens mij begint het hele SIV- verhaal zijn doel voorbij te streven, en is het echt wachten geworden op slachtoffers.........

Er zijn "binnenaanvallen" voor het redden van slachtoffers en binnenaanvallen om de brand zo beperkt mogelijk te houden.

De "binnenaanvallen" voor het redden worden uitgevoerd direct nadat de autospuit ter plaatse is door de redders van de autospuit,(in bijv. Amsterdam 2 man.) zij bekommeren zich alleen om het in veiligheid brengen van slachtoffers waar de overige manschappen zorgen voor de rest van de inzet zoals bluswatervoorziening, LD etc. en het eigenlijke blussen van de brand.

De andere binnenaanvallen vormen meer de eerste aanzet tot de aanpak van de brand om de brand zo beperkt mogelijk te houden.

Bij de beoordeling moet je nmm duidelijk onderscheid maken tussen deze twee typen binnenaanvallen mbt het doel van de binnenaanval, het te nemen risico,het gevaar voor de brandweerlieden etc.