Kwaliteit en patiëntveiligheid

Auteur Topic: Kwaliteit en patiëntveiligheid  (gelezen 7007 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Gepost op: 12 juni 2013, 08:15:15
Citaat
Minister Schippers investeert verder in patiëntveiligheid

Nieuwsbericht | 11-06-2013

Patiëntgerichte, kwalitatief goede en veilige zorg is van groot belang voor zowel de patiënt als de zorgverlener. Het verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van de zorg vereist continue aandacht en hier is de afgelopen jaren ook fors in geïnvesteerd. Samen met de veldpartijen houdt minister Schippers de patiëntveiligheid hoog op de agenda. Vandaag heeft zij een brief naar de Tweede Kamer gestuurd waarin uiteengezet wordt hoe zij in samenwerking met zorgaanbieders de patiëntveiligheid de komende jaren verder wil verbeteren.

Verplichte publicatie sterftecijfers ziekenhuizen
Eén van de maatregelen is de verplichting voor ziekenhuizen om hun sterftecijfers te publiceren. Om dit te realiseren zal minister Schippers de NZa vragen  beleidsregels te maken voor  publicatie van deze cijfers. Een ruime meerderheid van de ziekenhuizen publiceert sinds enige jaren haar sterftecijfers. Het is volgens de minister nu tijd dat alle ziekenhuizen dit gaan doen. ‘De kwaliteit van de geleverde zorg moet transparant zijn voor de patiënt. Het is niet meer acceptabel dat ziekenhuizen niet open zijn over hun cijfers,’ aldus Schippers.

Veiligheid Management Systeem
Minister Schippers laat in haar brief verder weten dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg handhavend zal optreden tegen ziekenhuizen die eind 2013 nog geen geaccrediteerd Veiligheid Management Systeem (VMS) hebben. Het VMS is het systeem waarmee ziekenhuizen continue risico’s signaleren, verbeteringen doorvoeren en beleid vastleggen, evalueren en aanpassen. Het ministerie van VWS heeft de afgelopen jaren het  programma gefinancierd om een VMS in alle ziekenhuizen te realiseren. Op dit moment hebben 81 van de 93 ziekenhuizen in Nederland een geaccrediteerd VMS.

Als er onverhoopt toch iets mis gaat in de zorg, dan moet de patiënt recht worden gedaan. Minister Schippers richt daarom een Zorgloket in, dat mensen met een klacht helpt hun weg te vinden in de zorg. Daarnaast gaat de IGZ vaker – onaangekondigd – op inspectiebezoek en er komt een geschilleninstantie die bindende uitspraken kan doen bij conflicten tussen patiënten en zorgverleners.  
bron: Ministerie VWS

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2013, 08:21:49
Citaat van: RAdeR link=msg=1172695 date=1371017715
... verplichting voor ziekenhuizen om hun sterftecijfers te publiceren ... De kwaliteit van de geleverde zorg moet transparant zijn voor de patiënt ...

"Niet alle gegevens zijn informatie"

Ik vraag me af of een (absolute) sterftecijfer een goede kwaliteitsparameter is. Mortaliteit in een ziekenhuis kent vele factoren. Een absoluut sterftecijfer zegt daarom niet zo veel. Weet iemand hoe het causale verband tussen mortaliteit en geleverde zorg gelegd wordt?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2013, 09:53:37
Citaat van: RAdeR link=msg=1172696 date=1371018109
"Niet alle gegevens zijn informatie"

Ik vraag me af of een (absolute) sterftecijfer een goede kwaliteitsparameter is. Mortaliteit in een ziekenhuis kent vele factoren. Een absoluut sterftecijfer zegt daarom niet zo veel. Weet iemand hoe het causale verband tussen mortaliteit en geleverde zorg gelegd wordt?

Nee, het zegt helemaal niets. Het is een toneelstukje van politici en bestuurders die inspelen op de drang van burgers die de mond vol hebben over transparantie. De burgers krijgen een nietszeggende brij aan cijfers over zich heen.

Voor artsen werkt het vooral verlammend. In Nederland begint het lastig te worden om nog een goede arts voor je patient te willen zijn. Ik ben chirurg geworden omdat ik er heilig in geloof dat ik zieke harten kan repareren. Ik kan mijn werk niet zo goed doen als ik nu nog zou werken in Nederland. Voor mij is namelijk van belang dat ik de medische informatie krijg over een ziek kind (foto's en andere gegevens van kinderartsen en cardiologen) en het kind zie. Ik weet dan of ik iets kan doen. Wat ik niet kan is een garantie geven of het kind de operatie zal overleven. Wat ik wel kan is de ouders zeggen dat zonder de operatie hun kindje spoedig zal sterven.

In praktijk is mijn mededeling aan de ouders geen schok, omdat ze al wisten dat hun kindje ernstig ziek is. Dat is ze al duidelijk gemaakt door bevlogen kinderartsen, kindercardiologen en de betrokken verpleegkundigen. Duizenden kinderen leven nu nog steeds, de eerste Nederlandse patientjes van mij zijn in 2013 zelf moeder geworden. Ik ben daar enorm gelukkig mee maar het is niet zo dat ik dat verwachtte toen ik 20 jaar geleden besloot om te gaan opereren.

Wat ik vooral bedoel is dat mij altijd heb laten leiden door mijn medische expertise, het bewust zijn van mijn eigen chirurgische mogelijkheden en beperkingen. In 2013 moet je ook rekening gaan houden met je eigen rapportcijfer en het rapportcijfer van je ziekenhuis. Je moet beseffen dat als het kindje dood gaat op je operatietafel of sterft in het ziekenhuis na de operatie het een lelijke kras geeft op zal leveren op de reputatie van het ziekenhuis en uiteraard zorgt dat je op papier een marginale hartchirurg lijkt.

Voor goede cijfers is het handig om niet te opereren maar te zorgen dat het kindje met de ouders naar huis gaat. Als het kindje daar dood gaat drukt het niet door in de rapportcijfers. Een chirurg die vooral simpele ingrepen doet aan het hart krijgt een hoog rapportcijfer, zijn collega die heroperaties doet (als een andere hartchirurg al geopereeerd heeft en resultaat niet afdoende bleek) of veel hoog-complexe hartoperaties (meer risico) doet kan een mager zesje halen.

Ik weet zelf wel als dit soort geleuter nog verder doorgaat en de rapportcijfers allemaal openbaar moeten worden ik mij laat opereren door een chirurg met een mager zesje.

Op zich is er niets mis met transparantie als burgers begrijpen hoe de dokter of ziekenhuis aan een goed cijfer komen.

helm

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2013, 10:24:13
Ik denk dat mijn collegae reanimatiecoördinatoren snel ontslagen zullen worden, want telkens als zij in de buurt zijn is de kans enorm groot dat er een patiënt dood gaat.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2013, 10:37:33
Citaat van: René van der Helm link=msg=1172722 date=1371025453
Ik denk dat mijn collegae reanimatiecoördinatoren snel ontslagen zullen worden, want telkens als zij in de buurt zijn is de kans enorm groot dat er een patiënt dood gaat.

... en als de patient nog niet dood gaat bij je collega's? De calculerende interventie-cardioloog of calculerende hartchirurg die moeten inschatten of ze de 50 jarige, rokende vetzak met meertakslijden, die net een reanimatie heeft overleefd, nog op tafel willen hebben?

Beste is om ze dood te laten gaan in de ambulance.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2013, 17:07:54
Citaat van: 024 link=msg=1172726 date=1371026253
... en als de patient nog niet dood gaat bij je collega's? De calculerende interventie-cardioloog of calculerende hartchirurg die moeten inschatten of ze de 50 jarige, rokende vetzak met meertakslijden, die net een reanimatie heeft overleefd, nog op tafel willen hebben?

Beste is om ze dood te laten gaan in de ambulance.

Ah dat zullen de MMA en en management van de RAV-en niet echt op prijs stellen denk ik zo.... Niemand in de zorg wil toch de hoogste mortaliteitcijfers behalen?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2013, 08:58:26
Miquel Ekkelenkamp had ooit al de oplossing: Wanneer je patient gaat overlijden, boek je je patient over naar een hospice, dat op zijn beurt het bed weer inhuurt van het ziekenhuis. Op papier overlijden in een hospice, in de praktijk hoef je niet te verhuizen...
Lijkt me een gouden business, zo'n hospice.  8)
Arts  www.alphalog.nl

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2013, 13:11:27
Ik zag in de sterftecijfers van ons ziekenhuis dat je je vooral niet moet laten opnemen op de afdeling interne geneeskunde, want daar gaan veel meer mensen dood dan op de KNO-afdeling. Dus laat mijn buikpijn maar behandelen door de KNO-arts; dat is veel veiliger! Toch? :P
P.S. Dat hospicebed vind ik een briljante oplossing.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2013, 14:34:00
Citaat van: Kanarie link=msg=1173059 date=1371121887
Ik zag in de sterftecijfers van ons ziekenhuis dat je je vooral niet moet laten opnemen op de afdeling interne geneeskunde, want daar gaan veel meer mensen dood dan op de KNO-afdeling. Dus laat mijn buikpijn maar behandelen door de KNO-arts; dat is veel veiliger! Toch? :P

Creatief medisch boekhouden ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

oma

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2013, 15:05:48
Citaat van: Kanarie link=msg=1173059 date=1371121887

Heerlijk gevoel is het om open deuren in te trappen, he  ;)