(tijdelijke) wet ambulancezorg en toezegging ambulancevervoer

Auteur Topic: (tijdelijke) wet ambulancezorg en toezegging ambulancevervoer  (gelezen 9028 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2015, 20:14:09
Citaat van: RemRoof link=msg=1369326 date=1440784300
Mee eens. Ik denk alleen dat, zoals ik de brief van de minister lees de keus al gemaakt is. Scenario 2 en 3 zitten daar niet tussen. Het is duidelijk dat managers bij AZN en Zorgverzekeraars Nederland andere belangen hebben dan de zorgprofessionals :-X Dit baseer ik niet alleen op de keuze van CM en Oma, maar ook het gegeven dat ik ook in het werkveld veelvuldig scenario 2 en 3 hoor.

RemRoof

Daarom is het ook goed dat de mensen de gehele brief aandachtig doorlezen. De minister heeft twee opties in feite al afgeschreven omdat ze het besproken heeft met de zorgverzekeraars en AZN.

Ik begrijp prima dat zorgverzekeraars en AZN geen voorkeur hebben voor scenario 2 of 3 omdat ze invloed verliezen of op zoek moeten gaan naar een nieuwe baan.

Mij gaat het om de beste kwaliteit van zorg, niet om belangen van een MMA of zorgverzekeraar, dan moet je serieus kijken naar optie 2 en 3 (eventueel elementen uit beide).

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2015, 20:21:39
Citaat van: Oma link=msg=1369334 date=1440785649
...

Mij gaat het om de beste kwaliteit van zorg, niet om belangen van een MMA of zorgverzekeraar, dan moet je serieus kijken naar optie 2 en 3 (eventueel elementen uit beide).

Hopelijk is men in de tweede kamer zo slim. Daar heb ik echter een hard hoofd in.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2015, 22:24:43
Citaat van: Oma link=msg=1369334 date=1440785649
Daarom is het ook goed dat de mensen de gehele brief aandachtig doorlezen. De minister heeft twee opties in feite al afgeschreven omdat ze het besproken heeft met de zorgverzekeraars en AZN.

Ik begrijp prima dat zorgverzekeraars en AZN geen voorkeur hebben voor scenario 2 of 3 omdat ze invloed verliezen of op zoek moeten gaan naar een nieuwe baan.

De positie en belangen van de burger moeten prevaleren boen di evan de zorgverzekeraar, die teveel macht dreigt te krijgen in het prehospitale en intrahospitale acute zorg proces. Zorgverzekeraars moeten de betaslingen van de gelevrde zorg leveren, daar zijn ze ooit voor uitgevonden. Eisen aan kwaliteit van zorg en regie moeten vanuit de neutrale kant=overheid komen.

Ambulancezorg is een publieke taak, net als brandweerhulp en politie.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

oma

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 4 november 2015, 10:41:22
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1369371 date=1440793483
De positie en belangen van de burger moeten prevaleren boen di evan de zorgverzekeraar, die teveel macht dreigt te krijgen in het prehospitale en intrahospitale acute zorg proces. Zorgverzekeraars moeten de betaslingen van de gelevrde zorg leveren, daar zijn ze ooit voor uitgevonden. Eisen aan kwaliteit van zorg en regie moeten vanuit de neutrale kant=overheid komen.

Ambulancezorg is een publieke taak, net als brandweerhulp en politie.

Zojuist heeft SP vragen gesteld tijdens begrotingsbehandeling aan minister Schippers. Het merendeel van ambulancemedewerkers die mee hebben gedaan aan de door SP gehouden enquete wil graag een publiek ambulancesysteem.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 5 november 2015, 00:27:28
Citaat van: Oma link=msg=1381848 date=1446630082
Zojuist heeft SP vragen gesteld tijdens begrotingsbehandeling aan minister Schippers. Het merendeel van ambulancemedewerkers die mee hebben gedaan aan de door SP gehouden enquete wil graag een publiek ambulancesysteem.
 Dat verbaast mij niets  ;)  immers ervaringen in het verleden....  ;) :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #15 Gepost op: 5 november 2015, 10:38:18
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1382066 date=1446679648
 Dat verbaast mij niets  ;)  immers ervaringen in het verleden....  ;) :-X

Of het iets uitmaakt... De minister heeft de twee opties om de ambulancedienst publiek te maken weggezet.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 5 november 2015, 11:42:12
Citaat van: RemRoof link=msg=1382124 date=1446716298
Of het iets uitmaakt... De minister heeft de twee opties om de ambulancedienst publiek te maken weggezet.

RemRoof

Ik ben het daar niet helemaal mee eens, de minister heeft het in haar brief geschreven aan de 2e kamer. Er is geen regel dat het parlement haar advies of haar mening moet volgen.

In Nederland is het normaal om over kippenvoer een hoorzitting te organiseren, kamerleden kunnen ook een hoorzitting aanvragen voor ze het debat over ambulancezorg gaan voeren. Ze kunnen dan de MMA's en zorgverzekeraars uitnodigen om vragen te stellen maar ook onafhankelijke deskundigen uit binnen- en buitenland, traumaregio's, ambulanceverpleegkundigen, chirurgen, SEH artsen, huisartsen, patientenverenigingen enz, enz.

Op bovenstaande wijze zorgen mensen zonder opleiding (voltooide cursus bestuurskunde/politicologie) voor noodzakelijke dossierkennis. Als ze het niet doen reduceren ze zich weer tot dom klapvee omdat ze aanbevelingen of eigen onderzoeken van ministerie volgen.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 5 november 2015, 23:14:59
Citaat van: Oma link=msg=1382128 date=1446720132
Ik ben het daar niet helemaal mee eens, de minister heeft het in haar brief geschreven aan de 2e kamer. Er is geen regel dat het parlement haar advies of haar mening moet volgen.

In Nederland is het normaal om over kippenvoer een hoorzitting te organiseren, kamerleden kunnen ook een hoorzitting aanvragen voor ze het debat over ambulancezorg gaan voeren. Ze kunnen dan de MMA's en zorgverzekeraars uitnodigen om vragen te stellen maar ook onafhankelijke deskundigen uit binnen- en buitenland, traumaregio's, ambulanceverpleegkundigen, chirurgen, SEH artsen, huisartsen, patientenverenigingen enz, enz.

Op bovenstaande wijze zorgen mensen zonder opleiding (voltooide cursus bestuurskunde/politicologie) voor noodzakelijke dossierkennis. Als ze het niet doen reduceren ze zich weer tot dom klapvee omdat ze aanbevelingen of eigen onderzoeken van ministerie volgen.

Een kritisch kamerlid zal zich gaan informeren en zich dan zeker afvragen hoe de huidige organisatie van de ambulancezorg is ontstaan en wat er aan zou moeten verbeteren zonder klakkeloos de voorstellen va minister of AZN en zorgverzekeraars Nederland over te nemen.
Patientenzorg & patientenbelang dient voorop te staan.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 12 november 2015, 10:49:45
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1382311 date=1446761699

Een kritisch kamerlid zal zich gaan informeren en zich dan zeker afvragen hoe de huidige organisatie van de ambulancezorg is ontstaan en wat er aan zou moeten verbeteren zonder klakkeloos de voorstellen va minister of AZN en zorgverzekeraars Nederland over te nemen.
Patientenzorg & patientenbelang dient voorop te staan.

De motie:

Citaat
Voorgesteld 5 november 2015

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat er een nieuwe Wet ambulancezorg in voorbereiding is; constaterende dat de publieke variant, waarbij de ambulancezorg onder één landelijke publieke organisatie valt of onder de verantwoordelijkheid van gemeenten, niet wordt onderzocht; overwegende dat onder het ambulancepersoneel veel draagvlak lijkt te bestaan voor deze publieke variant; verzoekt de regering, in de voorbereiding van de nieuwe Wet ambulancezorg ook deze publieke variant te onderzoeken en de Kamer hierover  te informeren, en gaat over tot de orde van de dag

De uitslag (stemming 2e kamer): http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2015Z20750&did=2015D42179

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
18 februari vergadert de vaste kamercommissie VWS. Een groot deel van de agenda gaat over prehospitale zorg en zijn ook de onderwerpen die hier op het forum behandeld worden.

Voortouwcommissie: vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bewindsperso(o)n(en): minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
Activiteit: Algemeen overleg
Datum: donderdag 18 februari 2016
Tijd: 15.00 - 18.00 uur
Openbaar/besloten: openbaar

Onderwerp: Ambulancezorg/SEH/Acute zorg/Traumazorg

Agendapunt: Reactie op toezeggingen, gedaan tijdens het algemeen overleg inzake ambulancevervoer op 9 april 2014 over de grensoverschrijdende problematiek
Zaak: Brief regering - minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers – 26 maart 2015
Reactie op toezeggingen, gedaan tijdens het algemeen overleg inzake ambulancevervoer op 9 april 2014 over de grensoverschrijdende problematiek - 29247-202

Agendapunt: Aanwijzing beschikbaarheidbijdrage ambulancehelikopter Friese Waddeneilanden
Zaak: Brief regering - minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers – 4 mei 2015
Aanwijzing beschikbaarheidbijdrage ambulancehelikopter Friese Waddeneilanden - 34000-XVI-109

Agendapunt: Functionaliteit en bereikbaarheid SEH's in Nederland
Zaak: Brief regering - minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers – 3 juni 2015
Functionaliteit en bereikbaarheid SEH's in Nederland - 29247-211

Agendapunt: Reactie op verzoek commissie inzake het onderzoek van IQ Healthcare over onnodige ambulanceritten
Zaak: Brief regering - minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers – 12 februari 2015
Reactie op verzoek commissie inzake het onderzoek van IQ Healthcare over onnodige ambulanceritten - 29247-197

Agendapunt: Stand van zaken rond de ontwikkeling van structurele ordeningswetgeving in de ambulancezorg
Zaak: Brief regering - minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers – 17 juni 2015
Stand van zaken rond de ontwikkeling van structurele ordeningswetgeving in de ambulancezorg - 29247-212

Agendapunt: Stand van zaken van de moties en toezeggingen
Zaak: Brief regering - minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers – 17 december 2015
Stand van zaken van de moties en toezeggingen - 34300-XVI-150

Voorafgaand aan de vergadering biedt de RAV Hollands Midden het visiestuk 'Ambulancedienst te koop?' aan.

Voortouwcommissie: vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport
I.a.a Dhr. J. Lossie
Activiteit: Petitie
Datum: donderdag 18 februari 2016
Tijd: 14.30 - 14.45 uur
Openbaar/besloten: openbaar

Onderwerp: Aanbieding visiestuk 'Ambulancedienst te koop?' door medewerkers van de Regionale Ambulance Voorziening Hollands Midden (RAVHM)
Agendapunt: Verzoek namens medewerkers RAVHM tot aanbieding visiestuk 'Ambulancedienst te koop?' voorafgaand aan algemeen overleg d.d. 18 februari 2016
Zaak: Brief derden - Regionale Ambulancevoorziening Hollands Midden (RAVHM) te Leiden – 4 februari 2016

Verzoek namens medewerkers van de RAVHM om visiestuk 'Ambulancedienst te koop?' voorafgaand aan algemeen overleg d.d. 18 februari 2016 aan te bieden - 2016Z02552