We moeten met z'n allen eerst eens nadenken over de situaties waarin we mensen neerzetten, voordat we met een vingertje gaan wijzen dat iets niet mag.
Laten we wel wezen, het gaat hier niet om beveiligers in een openbare ruimte, dus ik begrijp niet waarom "we" daar over moeten nadenken.
Ik sta echt niet met een vinger te wijzen als een portier iemand die lastig is, de zaak uitgooit. Maar dat wil niet zeggen dat "we" die portier daar hebben neergezet. Het is vooral de Horeca ondernemer die na moet denken over zijn veiligheidsbeleid...
Laten we dan ook vooral eens beginnen met mensen goed selecteren, uitrusten (daarmee doel ik dan niet op wapens) en trainen voor de situaties waarin ze terecht komen.
Inderdaad, lijkt me een goed voornemen voor de Beveiligins en Horeca Branch. Dat zijn ook gewoon bedrijfstakken met winstbejag, en in eerste instantie zelf hiervoor verantwoordelijk.
Want vaak is het ook voor uitgaansgelegenheden dat er schermutselingen zijn, en wat is dan een portier en hoe is deze herkenbaar?
Het Hof heeft niet gezegd "een portier mag geweld gebruiken omdat hij portier is.", maar heeft het over de rechten van de "rechthebbende". Dat wil, in dit geval, zeggen de uitbater/eigenaar van de horecagelegenheid. Die rechten zijn bijvoorbeeld: het weigeren van toegang, maar ook het verwijderen van mensen die al binnen zijn. De portier ontleent zijn "bevoegdheden" aan de rechten van deze rechthebbende.
Je zou dus kunnen redeneren dat dit ook op gaat voor "buiten". Als het prive terrein is, dan gelden die rechten van de rechthebbende nog steeds, en dus de "bevoegdheden" van de portier.
Als het openbare weg is, dan is de uitbater/eigenaar geen rechthebbende meer ("het is niet zijn terrein"), en dus heeft de portier niet meer/minder bevoegdheden als ieder ander burger....
Tenminst zo zie ik het gebaseerd op jurisprudentie, maar ik ben geen jurist of expert...