En wat zie jij dan voor ogen? De Portier uitrusten met geweldsmiddelen zodat hij de "strijd" aan kan met de crimineel met vuurwapen? Daar hebben we nou de politie voor. Dat men niet content is met de aanrijtijd en reactievermogen is een ander verhaal. Hier gaat het om of een portier horeca geweld mag gebruiken. Ja, hetzelfde geweld dat ieder ander burger mag gebruiken in een soortgelijke situatie.
Ik zie een beveiliger als een particuliere veiligheidsprofessional, dat is iets anders dan een gastheer/vrouw. Dan denk ik eerder aan de dames (mét beveiligings V-tje) die ik op de universiteit tegenkom, voorzien van ipad, om de weg te wijzen aan bezoekers.
Als je naar de landen om ons heen gaat kijken zie je, voornamelijk in de horeca, beveiligers rondlopen met bijvoorbeeld een wapenstok en transportboeien. Het zou een
mogelijkheid zijn om binnen NL te kijken naar het breder uitrusten van deze mensen, gekoppeld aan betere opleidingen en training en dus uiteindelijk meer professionaliteit. Daarbij hoort ook (professioneel en proportioneel) doorpakken wanneer nodig en dat doorpakken is (helaas) maar al te vaak nodig.
Op juridisch gebied is dit altijd al een gevoelig onderwerp geweest. In theorie zou men kunnen verwijzen naar art 53 WvSV of art 41 WvSR, dit dekt echter in de praktijk lang niet altijd de lading. Ik heb zelf nog geen ingenomen standpunt over het toekennen van meer "bevoegdheden" aan de particuliere sector. Ik weet wel dat er soms een tiental gewonden vallen onder beveiligers tijdens een uitgaansnacht...
Waar ik in de huidige situatie vooral kansen zie is de publiek-private samenwerking en de opleiding en training van de particuliere beveiligers. Over het eerste heb ik vorig jaar een kort onderzoek gedaan, waaruit voor mij duidelijk werd dat hier nog grote stappen gezet kunnen worden in diverse gemeenten.