Zeer grote brand (heide) Oldebroekseheide - Oldebroek 13-06-2013

Auteur Topic: Zeer grote brand (heide) Oldebroekseheide - Oldebroek 13-06-2013  (gelezen 5369 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2013, 00:36:20
Citaat van: Walker link=msg=1173298 date=1371192325
Dat zal nog wel meevallen. Het terrein is enige duizenden hectares groot en daarbij zal de vegetatie zal zich in deze periode nog goed herstellen.  Daarnaast wordt de vegetatie ook soms bewust afgebrand, om ophoping van dood materiaal te voorkomen.

Verdienen deze branden als ik het zo lees eigenlijk wel het predicaat Zeer Grote Brand ?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2013, 00:59:08
Citaat van: Thor link=msg=1173571 date=1371249380
Verdienen deze branden als ik het zo lees eigenlijk wel het predicaat Zeer Grote Brand ?

Er word nooit opgeschaald naar Zeer grote brand. De OvD vraagt om de vrije ploegen te alarmeren. GMS Koppelt daar zelf het woord Zeer grote brand aan. Immers is 4x TS Zeer Grote brand. Echter is die hele opschaling niet van toepassing. De enige plek waar dat staat is in de melding.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #22 Gepost op: 15 juni 2013, 08:35:02
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1173573 date=1371250748
Er word nooit opgeschaald naar Zeer grote brand. De OvD vraagt om de vrije ploegen te alarmeren. GMS Koppelt daar zelf het woord Zeer grote brand aan. Immers is 4x TS Zeer Grote brand. Echter is die hele opschaling niet van toepassing. De enige plek waar dat staat is in de melding.

Hier heb ik toch echt een ander beeld bij. GMS koppelt nooit een kwalificatie aan voertuigen of ploegen. De centralist selecteert de kwalificatie en daaraan koppelt GMS juist de voertuigen en ploegen. Aan de kwalificatie Zeer grote brand worden hier 4 TS-BT gekoppeld. In dit geval zijn het de 4 eigen TS-en + OVD van ASK zelf, omdat de bedrijfsbrandweer zelf het eerste peloton kan ophoesten. Ongeacht wie de voertuigen levert; is het nog steeds een inzet met 4 TS-en + OVD, dus verdient het de status Zeer grote brand. Dat blijkt ook uit het feit, dat naast deze voertuigen ook regionale functionarissen gealarmeerd of geinformeerd worden, om zich voor te bereiden op een eventuele verdere opschaling. Zou het geen zeer grote brand geweest zijn, maar bijvoorbeeld kleine of middelbrand, dan was deze alarmering ook niet nodig geweest.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #23 Gepost op: 15 juni 2013, 11:20:27
Citaat van: Thor link=msg=1173292 date=1371190400
Wanneer zou het daar allemaal platgebrand zijn ?
Ze doen er ongeveer 13 jaar over om middels gecontroleerd afbranden het hele terrein plat te krijgen. Dat zou dus betekenen dan als je zo'n terrein in helemaal afgebrand wil zien, dat je dan echt een behoorlijke hoeveelheid branden nodig hebt van gigantische proporties wil je het hele terrein van het ASK afgebrand hebben.

Meer informatie over de werkwijze van de bedrijfsbrandweer van het ASK is te vinden op: http://www.stefanverkerk.nl/weblog/738/preventief_afbranden_van_de_heide_op_het_ask/
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #24 Gepost op: 15 juni 2013, 11:43:00
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1173648 date=1371288027
Ze doen er ongeveer 13 jaar over om middels gecontroleerd afbranden het hele terrein plat te krijgen. Dat zou dus betekenen dan als je zo'n terrein in helemaal afgebrand wil zien, dat je dan echt een behoorlijke hoeveelheid branden nodig hebt van gigantische proporties wil je het hele terrein van het ASK afgebrand hebben.

Meer informatie over de werkwijze van de bedrijfsbrandweer van het ASK is te vinden op: http://www.stefanverkerk.nl/weblog/738/preventief_afbranden_van_de_heide_op_het_ask/

Een interessant artikel.


info530

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #25 Gepost op: 15 juni 2013, 12:32:24
Met mooie foto's  O0


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #26 Gepost op: 15 juni 2013, 12:37:36
Veel info ???
Dat vind ik niet, hooguit uitleg wie er ter info mee is gealarmeerd, als je dat een hoop info vindt ???

Je hòèft het topic niet te lezen he...
Bijdragen op persoonlijke titel.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #27 Gepost op: 15 juni 2013, 18:01:28
Citaat van: Highfield link=msg=1173698 date=1371292656
Je hòèft het topic niet te lezen he...

Ik doe een constatering waarbij ik constateer dat er word gezegd dat er een hoop info info te vinden is.
Als ik dan alle nieuwe info in 1 zin kan samenvatten vind ik dat niet een hoop info, maar ja schijnbaar vindt jij en met jou andere mensen als info in 1 zin kan worden samengevat een hoop info.
Want dit is weer een topic waarbij diverse posters hetzelfde zeggen, alleen anders geformuleerd.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #28 Gepost op: 15 juni 2013, 18:02:35
Citaat van: Thor link=msg=1173571 date=1371249380
Verdienen deze branden als ik het zo lees eigenlijk wel het predicaat Zeer Grote Brand ?

Kort gezegd nee
Het is geen zeer grote brand in de zin die de civiele brandweer kent, indien er na 10 minuten nog geen nader bericht is worden de vrije ploegen gealarmeerd zodat de verstoring van de bedrijfsvoering geminimaliseerd wordt, want de brandweer op de schietkampen is er om verstoringen van de bedrijfsvoering door brand te minimaliseren.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #29 Gepost op: 15 juni 2013, 18:52:40
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1173802 date=1371312155
Kort gezegd nee
Het is geen zeer grote brand in de zin die de civiele brandweer kent, indien er na 10 minuten nog geen nader bericht is worden de vrije ploegen gealarmeerd zodat de verstoring van de bedrijfsvoering geminimaliseerd wordt, want de brandweer op de schietkampen is er om verstoringen van de bedrijfsvoering door brand te minimaliseren.

Klopt, alleen vond hier de opschaling binnen 6 minuten plaats. Blijkbaar was er dus wel een nader bericht.