Middelbrand (Leekerweide-Barnsteen) Barnsteen - Hoogwoud 11-06-2013

Auteur Topic: Middelbrand (Leekerweide-Barnsteen) Barnsteen - Hoogwoud 11-06-2013  (gelezen 4055 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 13 juni 2013, 19:42:19
Citaat van: Thor link=msg=1173175 date=1371144902
Er zijn "binnenaanvallen" voor het redden van slachtoffers en binnenaanvallen om de brand zo beperkt mogelijk te houden.

De "binnenaanvallen" voor het redden worden uitgevoerd direct nadat de autospuit ter plaatse is door de redders van de autospuit,(in bijv. Amsterdam 2 man.) zij bekommeren zich alleen om het in veiligheid brengen van slachtoffers waar de overige manschappen zorgen voor de rest van de inzet zoals bluswatervoorziening, LD etc. en het eigenlijke blussen van de brand.

De andere binnenaanvallen vormen meer de eerste aanzet tot de aanpak van de brand om de brand zo beperkt mogelijk te houden.
Ik ken het principe van de binnenaanval. Het voorbeeld wat je hier schetst is een inzet (binnenaanval) met een volwaardige TS. Het blijkt dat er nu dus ook door SIV-bemanningen (2 of hooguit4 personen) een binnenaanval wordt uitgevoerd. Zonder dat daar back-up voor beschikbaar is op dat moment. Een ontwikkeling die we al zagen aankomen. Een ontwikkeling die wat mij betreft ongewenst is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #31 Gepost op: 13 juni 2013, 19:55:49
Citaat van: Peter71 link=msg=1173179 date=1371145339
Ik ken het principe van de binnenaanval. Het voorbeeld wat je hier schetst is een inzet (binnenaanval) met een volwaardige TS. Het blijkt dat er nu dus ook door SIV-bemanningen (2 of hooguit4 personen) een binnenaanval wordt uitgevoerd. Zonder dat daar back-up voor beschikbaar is op dat moment. Een ontwikkeling die we al zagen aankomen. Een ontwikkeling die wat mij betreft ongewenst is.

Bij de introductie van de SIV te Rotterdam waren dit de argumenten om te komen tot de SIV.

Nu is het zo dat Rotterdam in het grijze verleden ook dit soort inzetten kende met de alom bekende VW Triomph LD,PM en HD.

HD :

De Triomph-HD bood plaats aan 5 brandwachten. Drie man konden plaatsnemen op de voorbank, de twee overige manschappen konden plaats nemen op eenpersoonsstoeltjes in de laadruimte aan weerszijde van de watertank. Men zat hierbij met de rug in de rijrichting. Bij de brand aangekomen konden 2 man direct met blussen beginnen. Met een nevelpistool kon men 6 á 7 minuten spuiten. In de tussentijd kon de tank aangesloten worden door een meegevoerd opzetstuk te plaatsen en een vulslang te koppelen tussen dit opzetstuk en de vulopening van de watertank. Een vlotterinrichting in de tank zorgde ervoor dat de tank altijd gevuld bleef. Via een peilglas was de inhoud van de tank goed af te lezen.(vanaf 1953) o.a. tien HD voor Rotterdam.

http://www.brandweerbus.com/kronenburg.htm

De geschiedenis herhaalt zich een beetje zo lijkt het.......