Luchtvaart ongeval (melding crash luchtballon, loos) Middelweg - Moordrecht 14-06-2013

Auteur Topic: Luchtvaart ongeval (melding crash luchtballon, loos) Middelweg - Moordrecht 14-06-2013  (gelezen 3523 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: RAdeR link=msg=1173554 date=1371246198
Gert-Jan Kats @gertjankats
Burgemeester Zuidplas (Moerkapelle, Zevenhuizen, Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel)
Inmiddels zijn alle zoektochten beëindigd. Niets aangetroffen. Ook geen vermissing bij luchtvaartdiensten. #Moordrecht #Zuidplas
11:42pm · 14 Jun 13

Met wie/welke autoriteiten wordt door een luchtballon contact onderhouden tijdens de vlucht.
Heeft een luchtballon geen epirb oid aan boord.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
GSM lijkt me wel het minste...... om in ieder geval contact te houden met het volgvoertuig.


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Citaat van: Thor link=msg=1173557 date=1371246984
Met wie/welke autoriteiten wordt door een luchtballon contact onderhouden tijdens de vlucht.
Heeft een luchtballon geen epirb oid aan boord.

In theorie geen. Hooguit met een verkeersleider van een vleigveld wanneer hun gebied betreden wordt.

Citaat van: Heftrucker link=msg=1173561 date=1371247337
GSM lijkt me wel het minste...... om in ieder geval contact te houden met het volgvoertuig.

Dat gaat gewoon via de radio. Zo houden ze ook contact met ander luchtverkeer. Bij landing is er dan mogelijk via GSM contact op met hun crew.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Zoekactie Moordrecht loos alarm


Bij Moordrecht zijn de hulpdiensten gisteravond massaal uitgerukt na een melding van een 'luchtvaartcrash'.


Badbertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Citaat van: Thor link=msg=1173557 date=1371246984
Met wie/welke autoriteiten wordt door een luchtballon contact onderhouden tijdens de vlucht.
Heeft een luchtballon geen epirb oid aan boord.

Een VHF radio op de luchtvaartband is verplicht, dit om eventueel met de luchtverkeersleiding te praten (afhankelijk van de luchtruimklasse, hiervan is ook afhankelijk of men een transponder bij zich moet hebben). Via de radio kan men ook contact houden met de volgauto en in geval van nood een noodoproep doen op de internationale noodfrequentie 121,5mhz.

Verder dient na de landing het vliegplan te worden afgesloten, wordt dit niet gedaan en kan er geen contact worden gemaakt wordt automatisch een SAR opgestart.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Badbertje link=msg=1173629 date=1371283129
Een VHF radio op de luchtvaartband is verplicht, dit om eventueel met de luchtverkeersleiding te praten (afhankelijk van de luchtruimklasse, hiervan is ook afhankelijk of men een transponder bij zich moet hebben). Via de radio kan men ook contact houden met de volgauto en in geval van nood een noodoproep doen op de internationale noodfrequentie 121,5mhz.

Verder dient na de landing het vliegplan te worden afgesloten, wordt dit niet gedaan en kan er geen contact worden gemaakt wordt automatisch een SAR opgestart.

Als ik het goedbegrijp geldt dat dus niet voor alle luchtballonen maar afhankelijk van de luchtruimklasse, wat houdt dat in ?

Er kan dus afhankelijk van de luchtruimklasse of "vrijwillige uitrusting"*) radio contact zijn in geval van problemen. Het lijkt mij dat bij een luchtballon de situatie niet dermate snel verslechtert dat geen noodoproep kan worden gedaan,tenzij brand of zeer plotseling opkomend slecht weer.

*)Mag je ook als vrijwillige uitrusting een VHF aan boord hebben en contact maken aangenomen de piloot over de nodige papieren beschikt.

Een transponder lijkt mij in ieder geval geen overbodige luxe gelet op de inspannigen hulpdiensten als iemand meldt/meent dat er problemen zijn met een luchtballon.


ambuboy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
De ballonvaart in Nederland beschikt over een eigen luchtvaartband op de radio 122.250. Wanneer een ballon een vaart zal gaan maken in of nabij een CTR moet er een transponder mee en zal er radio contact gemaakt moetrn worden met de verkeerstoren van desbetreffend vliegveld.  Verder wordt een ballonvaart altijd aangemeld bij Dutch Mill deze instantie kan dan ook vertellen of er bijvoorbeeld militaire oefeningen of andere bijzondere vliegbewegingen zijn die dag. Na de ballonvaart moet de vaart worden afgemeld om te voorkomen dat er een SAR opgestart wordt wanneer een ballonvaart niet afgemeld wordt.

Verder moet een gebrevetteerde ballonpiloot een verplicht examen radiocommunicatie hebben afgelegd.

Een ballonvaart wordt ten allentijde op zicht uitgevoerd en is onderhevig aan diverse strenge regelgeving.  Zo zijn de VFR regelgeving van toepassing en moet een ballonvaarder een strenge opleiding genieten alvorens hij zelfstandig met een ballon de lucht in mag.

Dan de landing. Dit is in feite altijd een noodlanding zij het gecontroleerd.  Een ballon wordt niet door een motor aangedreven en vaart op de wind naar een bepaalde plaats. Een ballonvaarder zal binnen een uur een landingsplaats gaaam uitzoeken wat bij voorkeur een weiland is.
Soms is een ballonvaarder genoodzaakt een snelle daling in te zetten om in en weiland uit te komen. Dit kan voor mensen op de grond het effect van bijvoorbeeld neerstorten geven. Terwijl het in feite een gecontroleerde landingsmanouvre is.
AMBUBOY


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Tot hoe laat mag een ballonvaarder in de lucht blijven?
Het tijdstip van alarmering (c.q. de binnenkomst van de 112melding) vind ik zo laat op de avond.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Officiëel tot exact zonsondergang. Maar de meeste ballonvaarders bouwen een marge in.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Badbertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1173652 date=1371288429
Officiëel tot exact zonsondergang. Maar de meeste ballonvaarders bouwen een marge in.

Niet helemaal correct, Sunset + 15 minuten (end of daylight)