Een VHF radio op de luchtvaartband is verplicht, dit om eventueel met de luchtverkeersleiding te praten (afhankelijk van de luchtruimklasse, hiervan is ook afhankelijk of men een transponder bij zich moet hebben). Via de radio kan men ook contact houden met de volgauto en in geval van nood een noodoproep doen op de internationale noodfrequentie 121,5mhz.
Verder dient na de landing het vliegplan te worden afgesloten, wordt dit niet gedaan en kan er geen contact worden gemaakt wordt automatisch een SAR opgestart.
Als ik het goedbegrijp geldt dat dus niet voor alle luchtballonen maar afhankelijk van de luchtruimklasse, wat houdt dat in ?
Er kan dus afhankelijk van de luchtruimklasse of "vrijwillige uitrusting"*) radio contact zijn in geval van problemen. Het lijkt mij dat bij een luchtballon de situatie niet dermate snel verslechtert dat geen noodoproep kan worden gedaan,tenzij brand of zeer plotseling opkomend slecht weer.
*)Mag je ook als vrijwillige uitrusting een VHF aan boord hebben en contact maken aangenomen de piloot over de nodige papieren beschikt.
Een transponder lijkt mij in ieder geval geen overbodige luxe gelet op de inspannigen hulpdiensten als iemand meldt/meent dat er problemen zijn met een luchtballon.