Politie vrijwilliger en beveiliger zijn

Auteur Topic: Politie vrijwilliger en beveiliger zijn  (gelezen 3688 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Gepost op: 15 juni 2013, 22:39:58
Goede dag,

Er zal hier zeker wat over te vinden zijn op dit forum maar ik heb het 1 2 3 niet kunnen vinden.

Het volgende, ik ben een ex politiemedewerker met 7 jaar ervaring in onze hoofdstad Amsterdam.
Ik ben vanwege privé redenen verhuist naar een grensstreek hier in NL.  998765
Ik werk nu als coördinator beveiliger bij een bedrijf welke werkzaamheden heeft door heel die provincie, niet daar buiten.

Aangezien ik het werk als ex diender toch wel een beetje mis ben ik gaan kijken of ik misschien niet als VP aan de slag kan gaan.
Ik zou dit heel graag willen maar ik weet dat men beveiliging en VP als belangenverstrengeling zien.

De belangenverstrengeling kan ik op zich wel begrijpen, ook al ben je (volgens mij) als VP alleen AOA ten tijde dat je in functie bent. Ook weet ik dat er door de jaren heen uitzonderingen zijn gemaakt maar dan praten we over 15 jaar geleden.

Ik weet dat ik zwak sta om een functie te kunnen krijgen als VP en daaromheen werkzaam zijn als beveiliger, maar misschien heeft iemand een tip, mogelijk dat er uitzonderingen zijn? Werkzaam zijn als VP buiten de provincie waar ik werkzaam ben als beveiliger vind ik geen probleem.

Iemand hier ervaring mee?


Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2013, 22:43:50
Helaas, de Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus staat dit niet toe:

Artikel 5 lid 2:
Een ambtenaar als bedoeld in de artikelen 141 onderscheidenlijk 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering verricht geen werkzaamheden voor een beveiligingsorganisatie of recherchebureau en houdt, hetzij alleen, hetzij met andere personen, geen beveiligingsorganisatie of recherchebureau in stand.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Iv0

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Monsieur Cannibale
Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2013, 23:41:13
Een vrijwillige diender (niet te verwarren met de Voluntair constructie)is gewoon 141sv ambtenaar, dus 24 uur per dag.
Sterker nog het besluit vrijwillige politie spreekt zelfs dat een VP zich niet kan beroepen op "niet in dienst zijn" .

Snap dat je het werk mist, maar beveiliging en politie gaan niet matchen helaas :(
et Voila


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2013, 23:56:26
Citaat van: DiNozzo link=msg=1173882 date=1371329030
Helaas, de Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus staat dit niet toe:

Artikel 5 lid 2:
Een ambtenaar als bedoeld in de artikelen 141 onderscheidenlijk 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering verricht geen werkzaamheden voor een beveiligingsorganisatie of recherchebureau en houdt, hetzij alleen, hetzij met andere personen, geen beveiligingsorganisatie of recherchebureau in stand.

En als je nog even doorleest:

Artikel 5, lid 4:
Van het verbod, bedoeld in het tweede lid, kan Onze Minister in overeenstemming met Onze Minister die het aangaat in bijzondere omstandigheden ontheffing verlenen. Aan een ontheffing kunnen beperkingen en voorschriften worden verbonden.

De Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus bied in theorie dus nog wel een escape, maar ik denk dat de combinatie VP en beveiliging inderdaad niet gaat lukken. Volgens mij wordt van deze ontheffing wel eens gebruik gemaakt bij BOA's die in een andere regio beveiligingswerkzaamheden uitvoeren.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2013, 00:39:38
Zou je dan misschien als "burger in blauw" je steentje kunnen bijdragen?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2013, 00:59:03
Citaat van: scorpio link=msg=1173900 date=1371333386
En als je nog even doorleest:

Artikel 5, lid 4:
Van het verbod, bedoeld in het tweede lid, kan Onze Minister in overeenstemming met Onze Minister die het aangaat in bijzondere omstandigheden ontheffing verlenen. Aan een ontheffing kunnen beperkingen en voorschriften worden verbonden.

De Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus bied in theorie dus nog wel een escape, maar ik denk dat de combinatie VP en beveiliging inderdaad niet gaat lukken. Volgens mij wordt van deze ontheffing wel eens gebruik gemaakt bij BOA's die in een andere regio beveiligingswerkzaamheden uitvoeren.

Als ik dit zo lees dan zou er dus een kans zijn dat het kan (andere regio), hij gaf aan dat dat geen probleem is, proberen kan dus iig geen kwaad lijkt mij :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2013, 01:04:04
Wat mag een VP eigenlijk? Mag ik dan een automobilist bekeuren omdat ie over een verdrijvingsvlak rijd bijv ? Terwijl ik dit zie vanuit mijn prive auto dus.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2013, 01:30:38
Citaat van: DaMook link=msg=1173915 date=1371337143
Als ik dit zo lees dan zou er dus een kans zijn dat het kan (andere regio), hij gaf aan dat dat geen probleem is, proberen kan dus iig geen kwaad lijkt mij :) .
Proberen kan maar ik ken geen gevallen dat het toegelaten is.

Citaat van: DaMook link=msg=1173917 date=1371337444
Wat mag een VP eigenlijk? Mag ik dan een automobilist bekeuren omdat ie over een verdrijvingsvlak rijd bijv ? Terwijl ik dit zie vanuit mijn prive auto dus.
Ja, je bent 24/7 beëdigd opsporingsambtenaar en mag dus bekeuren. Daar zit hem ook meteen de knel in tussen beveiliger en opsporingsambtenaar. Vorder jij als beveiliger of als opsporingsambtenaar iemand ergens weg, een burger die aanhoudt moet de verdachte onverwijld overdragen aan een opsporingsambtenaar maar die ben jij zelf ook enz.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein