Buitenlandse politie collega's die meelopen in Nederland en andersom

Auteur Topic: Buitenlandse politie collega's die meelopen in Nederland en andersom  (gelezen 17751 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #60 Gepost op: 17 januari 2014, 17:26:24
Hechtere samenwerking Nederland en België

http://www.politie.nl/nieuws/2014/januari/17/00-nederlandse-cameras-herkennen-voortaan-belgische-gestolen-voertuigen.html
Laatste update: 17-01-2014 | 16:29

Nederland - De Belgische politie kan voortaan een beroep doen op Nederlandse politie-verbindingsofficieren (liaison officers) in het buitenland, en omgekeerd. Na een proefperiode met een aantal succesvolle resultaten, bereikten commissaris-generaal Catherine De Bolle (B) en korpschef Gerard Bouman (Nl) een akkoord over de werkverdeling.

Deze werkverdeling werd gisteren op het secretariaat-generaal van de Benelux ondertekend. Daarnaast wisselen België en Nederland voortaan elke werkdag lijsten van gestolen voertuigen en nummerplaten uit, voor het gebruik van camera’s met nummerplaatherkenning (ANPR). In 2011 werd er al een samenwerkingsakkoord ondertekend door de bevoegde ministers.  

Verbindingsofficieren
De internationalisering van criminaliteit vergt steeds meer internationale samenwerking. België en Nederland onderzochten al langer hoe ze hun netwerk van verbindingsofficieren efficiënter konden inzetten en beter op elkaar konden afstemmen. Verbindingsofficieren zijn Belgische/Nederlandse politiemensen die in het buitenland zijn gestationeerd. Hun taak is tussenkomen in vaak zeer complexe of urgente dossiers met een internationaal karakter en met een link met het land waar ze gestationeerd zijn.

Verbindingsofficieren zorgen er onder meer voor dat rechtshulpverzoeken, vaak gerelateerd aan georganiseerde criminaliteit, bij de juiste opsporingsinstanties en autoriteiten terechtkomen en fungeren daarmee als intermediair tussen het land van plaatsing en Nederland bij de afhandeling van rechtshulpverzoeken.

Resultaten proefprojecten
De afgelopen jaren hebben Nederland en België enkele succesvolle proefprojecten opgezet. Zo kon de Belgische verbindingsofficier in Albanië voor een doorbraak zorgen in een Nederlands moordonderzoek. De Nederlandse verbindingsofficieren in Zuid-Amerika speelden een belangrijke rol in een aantal Belgische druggerelateerde dossiers.

Uitwisseling lijsten gestolen voertuigen en nummerplaten
De samenwerking wordt nu uitgebreid. Zo kunnen Belgische politiediensten nu ook een beroep doen op een Nederlandse collega in die landen waar de Belgische politie zelf geen verbindingsofficier heeft, en omgekeerd.

Er is ook een akkoord over de uitwisseling van lijsten van gestolen voertuigen en nummerplaten met het oog op het gebruik van camera’s met nummerplaatherkenning. Die lijsten zijn beschikbaar voor alle politiediensten in de twee landen. Voor de bestrijding van criminaliteit zijn gestolen voertuigen een belangrijke factor. Ze worden immers gebruikt voor overvallen, ramkraken en worden ook vaak gespot bij inbraken.

Initiatief in grensgebied
De ondertekening past in een steeds groeiende samenwerking tussen de landen van de Benelux. Zeker in grensstreken is er behoefte aan gezamenlijke initiatieven. De intensievere samenwerking tussen België en Nederland is dus een logische stap in de strijd tegen internationale criminaliteit.

zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=56834.0
Samen sterk in de hulpverlening!


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #61 Gepost op: 18 januari 2014, 08:23:31
Citaat van: .G illes link=msg=1175203 date=1371641360


Nog 'n leuk plaatje dat ik gevonden heb. Koninginnedag, lijkt me.


Als binnenkort de Gentse feesten weer beginnen, zullen er allicht ook weer 'n boel Nederlandse agenten komen helpen. Vaak om overlastend veroorzakende Nederlandse jongeren 'n beetje in toom te houden. De idee erachter is dat als ze Nederlandse uniformen zien, ze zich minder anoniem zouden voelen en zich beter zouden gedragen.
Zo ook in Thorn paar jaar geleden is op Koninginnedag een team uit Gent komen helpen. Ik stond op een locatie met een collega\agent uit Almere. Waren beetje "chefhek" want men mocht  dat weggetje niet in naar parkeerplek. Wel op einde Bea en fam. zien voorbij rijden. (Wou ff zwaaien maar mocht protocolair niet... ;D)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #62 Gepost op: 16 april 2014, 00:57:02
Citaat van: Live link=msg=1195966 date=1377677978
Roemeense agenten naar Amsterdam om zakkenrollers

Veel politieinzet tegen zakkenrollers op Koningsdag

Maandag 14 april 2014 20:07

De politie gaat op Koningsdag extra letten op zakkenrollers. Zo komen Roemeense agenten de Amsterdamse politie bijstaan en er worden meer mensen ingezet.

'Zakkenrollerij is echt een thema dit jaar.' Dat zei hoofdcommisaris Pieter-Jaap Aalbersberg vandaag in Het Verhoor. De politie zet flink in om dit jaar het aantal slachtoffers van zakkenrollers terug te dringen.

Aalbersberg vertelde dat Amsterdam wordt bijgestaan door Roemeense agenten, de politie samenwerkt met de dienst Stadstoezicht en het Doelgroepenteam versterkt wordt.

Vorig jaar waren er achthonderd aangiftes van zakkenrollerij. Dat aantal moet dit jaar fors lager zijn. 'Er wordt op Koningsdag veel ingezet om juist op het gebied van zakkenrollerij het verschil te maken.

De hele aflevering van Het Verhoor zie je hier terug.
Samen sterk in de hulpverlening!


Razem95

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Reactie #63 Gepost op: 22 januari 2015, 21:55:02
Hallo,

Ik was dus vandaag in Rotterdam, (beurs om precies te zijn) en ik zag daar 3 Nederlandse agenten samen met 2 duitse agenten (polizei).
Mijn vraag is, wat mag de duitse politie doen in Nederland?

En aangezien Rotterdam niet dichtbij de grens is, misschien dat iemand weet waarom ze er waren?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #64 Gepost op: 22 januari 2015, 23:42:59
Citaat van: Ilyasftw link=msg=1325011 date=1421960102
En aangezien Rotterdam niet dichtbij de grens is, misschien dat iemand weet waarom ze er waren?

Dat kan zijn gezien de achtergrond van de beurs. Indien het een evenement is waar vooral Duitsers op afkomen of bepaalde Duitse groeperingen (zoals holligans) verwacht worden kunnen er agenten uit het buitenland ingezet worden welke de Nederlandse collega's assisteren.

Indien dat niet het geval is zijn ze er waarschijnlijk in het kader van een uitwisselingstraject waarbij collega's in omliggende landen kijken hoe de politie daar werkt en wat ze daar van kunnen leren.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #65 Gepost op: 22 januari 2015, 23:51:02
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1325029 date=1421966579
Dat kan zijn gezien de achtergrond van de beurs. Indien het een evenement is waar vooral Duitsers op afkomen of bepaalde Duitse groeperingen (zoals holligans) verwacht worden kunnen er agenten uit het buitenland ingezet worden welke de Nederlandse collega's assisteren.

Indien dat niet het geval is zijn ze er waarschijnlijk in het kader van een uitwisselingstraject waarbij collega's in omliggende landen kijken hoe de politie daar werkt en wat ze daar van kunnen leren.

Bij "Boot" in Düsseldorf (Europa's grootste boten en watersport beurs) worden ook Nederlandse agenten ingezet omdat dit vlakbij onze grens ligt en er veel Nederlanders heen gaan.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #66 Gepost op: 23 januari 2015, 09:50:39
Mss als voorlopers voor stranddetachementen en andere evenementen.
Bij instappen begint de inzet.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #67 Gepost op: 23 januari 2015, 10:28:45
Hallo,

Ik was dus vandaag in Rotterdam, (beurs om precies te zijn) en ik zag daar 3 Nederlandse agenten samen met 2 duitse agenten (polizei).
Mijn vraag is, wat mag de duitse politie doen in Nederland?

In dit topic vind je waarschijnlijk het antwoord op je vraag:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=75838.0
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


koenv

  • Eenheid Rotterdam
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #68 Gepost op: 23 januari 2015, 13:02:01
Beurs is een metrostation Rotterdam-Centrum. Duitse collega's waren hier in het kader van; "kijkje in de keuken van de buren". Er is recent ook een collega die kant op geweest. Duitse collega's zijn niet bewapend, en kijken slechts hoe zaken hier worden aangepakt en ingericht.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #69 Gepost op: 24 januari 2015, 13:26:56
Kunnen middels het verdrag van enschede overigens wel gewoon bewapend zijn.