ICP / hyperventilatie

Auteur Topic: ICP / hyperventilatie  (gelezen 8888 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Gepost op: 9 mei 2005, 23:14:56
Kan veelvuldig hyperventileren of anderzins foutief ademhalen uiteindelijk zorgen voor een verhoogde intracraniale druk? ???
Zo ja, in welke symtomen kan dit zich uiten?




Paul SEH

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2005, 14:14:30
Voor zover ik weet niet. Wel is hyperventilatie het laatste redmiddel om de verhoogde ICP te verlagen.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2005, 17:40:54
Voor zover ik weet niet. Wel is hyperventilatie het laatste redmiddel om de verhoogde ICP te verlagen.

Omdat de vaten vernauwen?
Vraag me af of dat het gewenste effect oplevert. Lijkt me een gering uitstel. ???
Maar inderdaad, als die geringe tijd net de tijd is die je nodig hebt om te ontlasten... :-\


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2005, 20:14:38
Hmm, hyperventileren --> meer zuurstof in het bloed --> minder bloedvolume dat rondgepompt hoeft te worden --> lagere hartslag --> Lagere bloeddruk...

Het is maar een ideetje...
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2005, 22:08:03
Hmm, hyperventileren --> meer zuurstof in het bloed --> minder bloedvolume dat rondgepompt hoeft te worden --> lagere hartslag --> Lagere bloeddruk...

Hyperventileren leidt niet tot een significant hogere hoeveelheid zuurstof in het bloed.
Wel wordt de hoeveelheid CO2 flink verlaagd wat weer leidt tot een verminderde cerebrale doorbloeding.

Geforceerde hyperventilatie is daarom inderdaad een (veel bediscusieerde) techniek om de ICP te verlagen.
In bijvoorbeeld de TNCC wordt deze techniek genoemd samen met ondermeer diuretica als behandeling van een verhoogde ICP

In Europa wordt de techniek weinig toegepast omdat de nadelen van de verminderde cerebrale perfusie (ischemie, hypoxie) de geringe voordelen overtreffen
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2005, 22:21:41
Vooropgesteld dat de verhoogde ICP je enige probleem is... ::) ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2005, 22:42:37
Vooropgesteld dat de verhoogde ICP je enige probleem is... ::) ;)

?? Wat bedoel je precies ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2005, 23:11:03

?? Wat bedoel je precies ?

Dat je in combinatie met zuurstof- en infuustherapie (shockbehandeling) volgens mij niet de geweldigste resultaten boekt met deze methode.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2005, 20:52:19
Ja infuustherapie kan de situatie verergeren, maar lang niet alle slachtoffers met een verhoogde ICP zijn shockslachtoffer en agressief vullen zal in die gevallen dan ook niet nodig zijn.

Overigens zullen hypovolemische slachtoffers over het algemeen een verlaagde bloeddruk hebben wat juist weer helpt.
Als je die mensen gaat vullen in de tijd tot dat de bloeding gestopt wordt zul je er sowieso al voor waken om ze niet te overvullen omdat de (inwendige) bloeding daar over het algmeen niet minder van wordt, zeker niet als je met zout vult.

Dus ik denk niet dat die 2 therapien elkaar echt bijten.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #9 Gepost op: 12 mei 2005, 23:31:58
hyperventilatie is inderdaad een manier om de ICP te verlagen, zoals al eerder terecht werd opgemerkt berust dit op vasoconstrictie.
CPP (cerebral perfusion presure) = MAP (mean artrial pressure) - ICP
De CPP moet boven de 70-80 mmHg blijven om een adequate perfusie in de hersenvaten te handhaven.

De nadelen van de vasoconstrictie bereikt door hyperventilatie is de verminderde bloeddoorstroming van de hersenen en daarmee dus ook de verminderde zuurstoftoevoer, kortom te veel vasoconstrictie zorgt voor ischemie in de hersenen.

Aangeraden wordt om pre-hospitaal een normocapnie te handhaven, echter worden daar getallen bij genoemd, die meer wijzen op een lichte hypocapnie (namelijk 30-35 mmHg)  Prehospitaal wordt alleen aangeraden om bij (dreigende) inklemming, ter overbrugging van behandeling men "kortdurend" mag hyperventileren met een streef EtCO2 van 26-30 mmHg (3,5-4 Kpa) EtCO2 waarden lager dan 3,5 Kpa hebben een minimaal (extra) effect op de ICP

Langdurige hyperventilatie mag in principe alleen gebeuren onder continue ICP monitoring.

Wat betreft jouw vraag jorrin.
ik denk niet dat het mogelijk is om door langdurig abnormaal ademen met een laag pCO2 een verhoogde ICP kan opleveren, logisch geredeneerd zal de vasoconstrictie zorgen voor hypoxie in het brein, en indien die hypoxie aanwezig blijft zal iemand het bewustzijn verliezen en normaal gaan ademen.  
Ik vraag mij wel af of het mogelijk is dat de hersenen door de hypoxie, oedemateus zouden kunnen worden wat dan natuurlijk wel een verhoogde ICP zou kunnen veroorzaken????
De symptomen, die indien het mogelijk is, zouden moeten ontstaan zullen gelijkend zijn aan een neurotrauma alleen zal het verloop waarschijnlijk geleidend zijn en zal het lichaam lang compenseren (hypertensie, pupilverschil)

lees ook eens op
http://www.trauma.org/neuro/index.html
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan