Middel hulpverlening (aanrijding in file eerder ongeval) A15 145,3 L - Opheusden 17-06-2013

Auteur Topic: Middel hulpverlening (aanrijding in file eerder ongeval) A15 145,3 L - Opheusden 17-06-2013  (gelezen 6583 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1174411 date=1371476804
Wat is de bron van deze informatie Thor?

Op 112 MELDINGEN.NL etc. vond ik deze uitleg.

Hulpverleningsvoertuig

Een hulpverleningsvoertuig is een brandweervoertuig dat specifiek ingericht is voor technische hulpverlening. Het is in feite een rijdend gereedschapmagazijn.

De brandweer gebruikt twee gestandaardiseerde typen hulpverleningsvoertuigen: HV-1 en de HV-2 Voor beide voertuigen heeft de Directie Rampenbeheersing en Brandweer (ministerie van BZK) een standaardbestek vastgesteld. In de praktijk kan de bepakking van het hulpverleningsvoertuig iets afwijken van deze standaardlijst. Dit is afhankelijk van plaatselijke omstandigheden en actuele ontwikkelingen.

De hulpverleningsvoertuigen worden primair ingezet bij technische hulpverlening waarbij de standaardbepakking van de tankautospuit ontoereikend is (qua aantal of capaciteit). Voorbeelden hiervan zijn ongevallen met vrachtwagens waarbij personen bekneld zitten, (dreigende) instorting van gebouwen, grote ongevallen.

De hulpverleningsvoertuigen rukken dan ook altijd samen met een tankautospuit uit naar een incident. Bij grotere ongevallen maakt een hulpverleningsvoertuig onderdeel uit van een brandweerpeleton.

Twee uitrustingsniveaus
 De hulpverleningsvoertuigen HV-1 en HV-2 beschikken over materiaal dat bij verschillende soorten hulpverlening gebruikt kan worden. De basis van de bepakking van een HV-1 en HV-2 is gelijk. De verschillen tussen de HV-1 en de HV-2 worden bepaald door het extra uitrustingsniveau van het voertuig.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Thor link=msg=1174412 date=1371477036
Op 112 MELDINGEN.NL etc. vond ik deze uitleg.

Ok. Hij klopt namelijk niet. een HV zonder kraan kan gewoon HV1 zijn. Als je in de officiele regels gaat lezen kom je er achter dat de Kraan niet op de minimale bepakkingslijst staat van een HV.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1174415 date=1371477156
Ok. Hij klopt namelijk niet. een HV zonder kraan kan gewoon HV1 zijn. Als je in de officiele regels gaat lezen kom je er achter dat de Kraan niet op de minimale bepakkingslijst staat van een HV.

Ik neem het direct van je aan !


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Thor link=msg=1174417 date=1371477309
Ik neem het direct van je aan !

En voor degene die het niet direct aannemen.

http://www.lfr.nl/projecten-producten/brandweer/Paginas/Branchevoorschrift-Standaardbepakking-TS-en-HV.aspx
Daar staan de voorschriften voor bepakkingen van HV's.

Een klein citaat:

Citaat
Het basisniveau van de bepakking van een hulpverleningsvoertuig type 1 en een hulpverleningsvoertuig type 2 is gelijk.
Een hulpverleningsvoertuig type 1 heeft dezelfde bepakking als een hulpverleningsvoertuig type 2, aangevuld met extra bepakking voor het
optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen. Deze extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen is nog niet bepaald *).
Het verschil tussen een hulpverleningsvoertuig type 1 en hulpverleningsvoertuig type 2 wordt tevens bepaald door de extra voorzieningen van een hulpverleningsvoertuig type 1.
Er is uitsluitend sprake van een hulpverleningsvoertuig type 1 als deze voorzien is van in ieder geval de combinatie: 4-wielaandrijving, een 50 kN lier, een 20 kVA generator;
Een hulpverleningsvoertuig type 1 kan eventueel van een autolaadkraan zijn voorzien
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Klopt, een HV2 kan een kraan hebben en een HV1 kan ook zonder kraan rijden. In deze discussie ging het om de vraag waarom Renkum opgeroepen werd en ik vermoed dat het om de kraan ging.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: GLZ link=msg=1174426 date=1371478655
Klopt, een HV2 kan een kraan hebben en een HV1 kan ook zonder kraan rijden. In deze discussie ging het om de vraag waarom Renkum opgeroepen werd en ik vermoed dat het om de kraan ging.

Maar die heeft Heteren ook. En die zijn veel dichterbij. Dus dat argument gaat niet op.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Betuwe

  • MVK, HVK en bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Geniet van elke dag.
Misschien stond de HV van Heteren buitendienst?

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1174450 date=1371481041
Maar die heeft Heteren ook. En die zijn veel dichterbij. Dus dat argument gaat niet op.


Jansen75

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • respect voor alle die opkomen voor andere

Brandweer kazerne Heteren Polderstraat 1                     14 KM
Brandweer kazerne Veenendaal Industrielaan 18             18 KM moet mogelijk doorrijden na afslag Zetten dan 29,4 KM
Brandweer kazerne Doorwerth van der Molenallee 18      19,4 KM
Brandweer kazerne Bemmel Karstraat 18                       22,7 KM

als uitgangpunt genomen Afslag Opheusden/Dodewaard


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Blijf het elke keer weer verbazingwekkend vinden dat men zich druk maakt over de plek waar een voertuig vandaan komt.
Zeker in het geval van een HV, met een opkomsttijd van een kwartier. ::)