navigatiesysteem

Auteur Topic: navigatiesysteem  (gelezen 5762 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

billy

• Gast
Gepost op: 10 mei 2005, 18:06:52
welk navigatiesysteem gebruikt de ambulance. het lijkt me dat dit een betrouwbaar systeem moet zijn, omdat regios elkaar overlappen. :)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2005, 18:41:00
welk navigatiesysteem gebruikt de ambulance. het lijkt me dat dit een betrouwbaar systeem moet zijn, omdat regios elkaar overlappen. :)
alleen een navigatiesysteem is niet regiogebonden  ;)

Karim

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2005, 19:13:44
En is ook bij niet iedere dienst hetzelfde, rij zelf bij verschillende diensten en zie lang niet overal dezelfde navigatie systemen.

Bart S

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2005, 22:21:54
Inderdaad werkt een navigatiesysteem in principe landelijk. Tegenwoordig zie je veel VDO Dayton systemen (auto) gekoppeld aan CityGis (meldkamer). Alleen het CityGis systeem in de meldkamer is wel regionaal gebonden (alles wat je extra wil moet je ook extra betalen).
Hiermee is het mogelijk om een melding direct naar de auto te sturen waarbij het navigatiesysteem direct de route bepaalt.
Kijk anders eens op www.citygis.nl

Groetjes,

Bart

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2005, 17:42:16
In Haarlem zijn twee ambulances en een HV1 en TAS uitgevoerd met CityGIS. In deze regio wordt dit systeem verder verbeterd. Alle door ons geconstateerde "gebreken" worden direct gemeld en verholpen. Hierdoor wordt het systeem maximaal benut en zo zeer goed te gebruiken voor de hulpverleningsdiensten.

Het systeem is nauwkeuriger, sneller en kan meer toepassingen tegelijk uitvoeren.

Het verouderde systeem VDO Daton zal op de langere termijn vervangen worden, omdat het eigenlijk achterhaald is ten opzichte van het systeem dat CityGIS heet.
Elke hulpverlening start met communicatie.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2005, 18:38:26
In Haarlem zijn twee ambulances en een HV1 en TAS uitgevoerd met CityGIS. In deze regio wordt dit systeem verder verbeterd. Alle door ons geconstateerde "gebreken" worden direct gemeld en verholpen. Hierdoor wordt het systeem maximaal benut en zo zeer goed te gebruiken voor de hulpverleningsdiensten.

Het systeem is nauwkeuriger, sneller en kan meer toepassingen tegelijk uitvoeren.

Het verouderde systeem VDO Daton zal op de langere termijn vervangen worden, omdat het eigenlijk achterhaald is ten opzichte van het systeem dat CityGIS heet.
Is dat navigatiesysteem dan ook aangepast voor hv-diensten?? qua kaarten?? Ik rij weleens door amsterdam met de navigatie aan, maar als ik dan ee stuk trambaan meepak is ie de eerste minuut bezig om me om te laten draaien ipv de weg te wijzen...  Nou weet ik wel de weg hoor...en anders rij ik gewoon achter de motorbegeleiding aan, maar zou toch best onhandig kunnen zijn denk ik..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2005, 10:48:38
JVO,

het systeem op de 12-129, "mijn busje", is vreselijk snel en staat niet alleen op de sateliet, maar ook op de pulsen van mijn snelheidsmeter en kan dus snel zien hoe ver ik ben. Verder kan het systeem ook aangeven op 1 meter nauwkeurig waar je moet zijn op de snelweg. Das af en toe heel makkelijk bij verkeersknooppunten en klaverbladen.

Indien ik van de aangegeven route afwijk, duurt het maximaal 2 seconden, voordat hij zich corrigeert en een nieuwe route aangeeft. De andere "testambu" 12-145 heeft dit nog niet en is hierdoor iets langzamer, ongeveer 1 seconde.

Verder kunnen er mappen overheen gelegd worden met panden of andere objecten. Maar dat kan vanaf de meldkamer gedaan worden.
Elke hulpverlening start met communicatie.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2005, 19:53:17
JVO,

het systeem op de 12-129, "mijn busje", is vreselijk snel en staat niet alleen op de sateliet, maar ook op de pulsen van mijn snelheidsmeter en kan dus snel zien hoe ver ik ben. Verder kan het systeem ook aangeven op 1 meter nauwkeurig waar je moet zijn op de snelweg. Das af en toe heel makkelijk bij verkeersknooppunten en klaverbladen.

Indien ik van de aangegeven route afwijk, duurt het maximaal 2 seconden, voordat hij zich corrigeert en een nieuwe route aangeeft. De andere "testambu" 12-145 heeft dit nog niet en is hierdoor iets langzamer, ongeveer 1 seconde.

Verder kunnen er mappen overheen gelegd worden met panden of andere objecten. Maar dat kan vanaf de meldkamer gedaan worden.

Dan is die van ons toch een stuk eigenwijzer.... Als het zo werkt lijkt het me ideaal.... :)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

vragen

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #8 Gepost op: 3 december 2013, 14:38:42
samenvoeging topics
Ik ken iemand die woont op een adres waarmee het mis gaat met de navigatie apparatuur. Kennelijk staat de straat niet goed in de systemen. Als je haar adres invoert kom je verkeerd uit. Ik vroeg me af hoe ambulance chauffeurs een oproep krijgen van het alarmnummer? Zoeken zij dan met behulp van navigatie systeem?

Verder: Op industrieterrein hier in het dorp zijn de nummers niet logisch genummerd. Heb je opeens huisnummer 2 en dan denk je dat 4 komt, nee dan komt 6. Nummer 4 zit dan aan de andere kant van de weg naast de on-even nummers! Op industrieterreinen hebben vaak bedrijven ook geen nummers op hun panden. Je moet dan zoeken op naam van het bedrijf.

Kortom wat vraagjes, benieuwd hoe dit precies zit!

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 3 december 2013, 17:17:52
Met welke navigatieapparatuur gaat het mis en hoe? Waze/Tomtom/Googlemaps/Openstreetmaps/CityGis/Nav

Wij gebruiken CityNav, met inmiddels de BAG-laag eroverheen indien gewenst, dan heb je van elk adres in nederland de kadastergegevens (omtrek van het gebouw met huisnummer..

Maar als het lastig te vinden is zou ze contact op kunnen nemen met bijvoorbeeld google/waze/tomtom om een huisnummer te laten "forceren" of een stukje extra straat neer te laten zetten? De lokale brandweer/ambulancedienst kan dat ook bij citygis/Citynav laten doen.