GRIP 1 Middel hulpverlening (3 mannen overleden in mestsilo) Buterheideveld - Makkinga 19-06-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Middel hulpverlening (3 mannen overleden in mestsilo) Buterheideveld - Makkinga 19-06-2013  (gelezen 53237 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Speedy

• Forum gebruiker
Citaat van: Walker link=msg=1175263 date=1371652655
Zo'n silo is aardig stevig, want hij is ontworpen om de vloeistof tot een hoogte van 4 meter te keren. Dus met een tractor begin je van buitenaf niet veel. Maar zelfs bij een directe melding na de onwelwording is de brandweer met een aanrijtijd van ca 10 minuten waarschijnlijk al te laat. Alleen zijn er nu zeker nog 5 minuten extra verloren gegaan.

Beetje voorbarig om die conclusie te trekken, je kan ook eerst bellen en tot aankomst van brandweer toch alle dingen proberen die in je macht liggen om zelf nog reddingsacties op touw te zetten?

Citaat van: T4tinus link=msg=1175255 date=1371651402
Het is helaas moeilijk te voorspellen hoeveel en welke gassen er uit een gistende sedimentlaag naar boven komen

Ook voor ervaren boeren:
Ontgassen door uitgebreid roeren is vaak niet mogelijk - vaak is een probleem met de roerinstallatie reden om een inspectie uit te voeren.
Omdat de mest tegenwoordig in het groeiseizoen moet worden uitgereden, gebeurt dat vaker bij hogere temperaturen en lagere windsnelheden.
Dat heeft consequenties voor de risico's die ingeschat moeten worden door de boer.

Een gasdokter zal geen garanties afgeven vanwege de stront. Dat geld kan de boer dus beter op zak houden.

Wat denken jullie eigenlijk dat een boer op een liter melk verdiend?
Sigarendoos:
Certificaatje gasdokter (excl voorrijkosten e.d.)  is 1000 liter melk...
Rekening van een bezoekje van een TAS met manschappen is 10.000 liter melk...

Bedrijf krijgt hier geen rekening voor hoor ;)

nexxon

• Forum gebruiker
Citaat van: Walker link=msg=1175263 date=1371652655
Zo'n silo is aardig stevig, want hij is ontworpen om de vloeistof tot een hoogte van 4 meter te keren. Dus met een tractor begin je van buitenaf niet veel. Maar zelfs bij een directe melding na de onwelwording is de brandweer met een aanrijtijd van ca 10 minuten waarschijnlijk al te laat. Alleen zijn er nu zeker nog 5 minuten extra verloren gegaan.

De brandweer van Oosterwolde was zeer snel ter plaatse in dit geval zeker binnen 10 minuten, men was nog op de kazerne toen er gealarmeerd werd. Net terug van een OMS.

rinus007

• Senior gebruiker
Reactie op Walker hoe kom je erbij dat hier 5 minuten verloren zijn gegaan, oosterwolde is zeer snel uitgerukt daar zijn nog op kazerne waren door oms melding. Opkomstijd is hierdoor aardig verkor :ot zou ik denken plus aanrijtijd is redelijk te bepalen. Geeft mijn een vreemd gevoel zoals jij daarop regageert cq conclusies trekt cq een mening naar buiten brengt

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Als een gasmeter te duur is kun je toch ook gewoon een kanarie in een kooitje meenemen? Valt ie van zijn stokje moet je wegwezen of er niet in gaan. Lijkt me een oude bewezen techniek?

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: JJ75 link=msg=1175515 date=1371711115
Als een gasmeter te duur is kun je toch ook gewoon een kanarie in een kooitje meenemen? Valt ie van zijn stokje moet je wegwezen of er niet in gaan. Lijkt me een oude bewezen techniek?

Goed plan, alleen lopen kooitjes niet vanzelf de silo in. Ik zou de hond er voor gebruiken.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
En als de hond overlijdt, wat dan...?

Waarom gaan we terug naar de vorige vroege eeuw om iets op te lossen wat door de moderne techniek al is opgelost?
Omdat we een paar knaken willen uitsparen?

Ik heb hier een heel naar gevoel bij, iets met excrament en stikken voor degene die dit probleem op deze manier denken op te lossen (wel toepasselijk trouwens en derhalve heel erg on-topic).

En door...

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Diamondback link=msg=1175568 date=1371720581

Waarom gaan we terug naar de vorige vroege eeuw om iets op te lossen wat door de moderne techniek al is opgelost?

Ik heb hier een heel naar gevoel bij, iets met excrament en stikken voor degene die dit probleem op deze manier denken op te lossen (wel toepasselijk trouwens en derhalve heel erg on-topic).

En door...

De agrariërs werken op een aantal punten wel nauw samen(speciaal materieel bij de oogst etc.), waarom mbt a.o. gasdetectie dan niet. Verder vraag ik mij af of het reinigen van tanks in de huidige tijd met de huidige technieken niet volledig mechanisch of mechanisch/chemisch kan.
Er zijn op de wereld tienduizenden tanks die regelmatige worden gereinigd en vervolgens worden geinspecteerd
zonder ernstige calamiteiten,de veilige technieken zijn er dus wel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse

En door...

Helemaal terecht opgemerkt, maar wil jij als consument meer betalen voor je vlees en melk?

De agrarische sector is een hele rare markt waar de marges voor boeren zeer klein zijn. Om een voorbeeld te geven. Rode diesel is/wordt afgeschaft. Hierdoor hogere kosten voor de boer. Hierdoor hogere kostprijs. Maar dit mag niet doorberekend worden in de eindprijs.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker

Dan hangt er gas en kan de boer niet zelf naar binnen gaan voor onderhoudswerkzaamheden. Hij moet wel even een nieuwe hond uit asiel halen (zeker in de vakantieperiode is het aanbod verse honden groot).

Ik ben alles behalve een boer, ik ben gewoon een Amsterdammer, die probeert om andere mensen te begrijpen. Veel boeren hebben geen makkelijk leven, ze moeten keihard werken (geen 36 uur per week of onregelmatigheidstoeslag, ongeacht het weer moeten ze wel door buffelen, enz.).

Ik weet zeker dat veel boeren dit ongeval verschrikkelijk vinden maar de schouders ophalen en gewoon weer doorgaan. Alleen de mensen in de steden, op internet, 1Vandaag en alle pseudo-experts maken zich heel druk om dit ongeval dat niet uniek is. Vanuit de leunstoel roepen dat er gasdokters moeten gaan meten voor de boer de stront in gaat, vinden dat er regelgeving moet komen of dat boeren dure high-tech meetapparatuur moeten aanschaffen. Voor de meeste boeren is het geen vetpot en al moeilijk genoeg financieel de kop boven water te houden, ze hebben het geld niet voor dit soort investeringen of ze gebruiken het geld liever voor iets anders. In Nederland zal er geen boer zitten te wachten op nog meer regelgeving.

Het zijn ook niet de boeren die hier drama van maken. Het zijn de stedelingen of internetters die vanuit de hangmat of kantoor iets vinden. Zij maken van dit ongeval een H2S incident terwijl het alleen maar gaat om boeren die in de stront gevallen zijn. Bij Shell en Odfjell moet je gasmetingen doen  of automatische gasdetectie hebben, iedereen die een boerderij ongeveer gelijk stelt met Odfjell of Shell moet eens een reality-check doen.

Elke arts of ambulanceverpleegkundige die werkt of gewerkt heeft in landelijke gebieden weet dat in deze sector soms hele zware ongevallen plaatsvinden. Ongevallen met enorme machines, letsels door een beet van vee of een aanval van een stier, bedwelming en onwelwording door mest. Daar horen soms amputaties van ledematen bij en soms is de afloop fataal. Deze keer in Friesland is alleen maar uniek omdat er meerdere doden zijn gevallen op dezelfde locatie en hetzelfde moment.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dus wat je feitelijk zegt is: dit hele gedoe boeit mij niet, want het gaat alleen maar om boeren die het ook niet erg vinden en laat ik als grote jongen uit de stad die boeren dan maar een goedkoop maar wreed alternatief aanbieden in de vorm van een hond. Want boeren zijn per definitie arm. Er zijn alleen maar een paar boeren in de stront gevallen. Vervolgens sleur je Odjfell en Shell erbij en roep je om een reality-check.
Met andere woorden: dit is risico van het vak, die boeren zijn vervangbaar, doorlopen niets aan de hand.
De problemen van de grote stad zijn vele malen groter en belangrijker.

Heb ik dit zo goed begrepen?