En als de hond overlijdt, wat dan...?
Dan hangt er gas en kan de boer niet zelf naar binnen gaan voor onderhoudswerkzaamheden. Hij moet wel even een nieuwe hond uit asiel halen (zeker in de vakantieperiode is het aanbod verse honden groot).
Ik ben alles behalve een boer, ik ben gewoon een Amsterdammer, die probeert om andere mensen te begrijpen. Veel boeren hebben geen makkelijk leven, ze moeten keihard werken (geen 36 uur per week of onregelmatigheidstoeslag, ongeacht het weer moeten ze wel door buffelen, enz.).
Ik weet zeker dat veel boeren dit ongeval verschrikkelijk vinden maar de schouders ophalen en gewoon weer doorgaan. Alleen de mensen in de steden, op internet, 1Vandaag en alle pseudo-experts maken zich heel druk om dit ongeval dat niet uniek is. Vanuit de leunstoel roepen dat er gasdokters moeten gaan meten voor de boer de stront in gaat, vinden dat er regelgeving moet komen of dat boeren dure high-tech meetapparatuur moeten aanschaffen. Voor de meeste boeren is het geen vetpot en al moeilijk genoeg financieel de kop boven water te houden, ze hebben het geld niet voor dit soort investeringen of ze gebruiken het geld liever voor iets anders. In Nederland zal er geen boer zitten te wachten op nog meer regelgeving.
Het zijn ook niet de boeren die hier drama van maken. Het zijn de stedelingen of internetters die vanuit de hangmat of kantoor iets vinden. Zij maken van dit ongeval een H2S incident terwijl het alleen maar gaat om boeren die in de stront gevallen zijn. Bij Shell en Odfjell moet je gasmetingen doen of automatische gasdetectie hebben, iedereen die een boerderij ongeveer gelijk stelt met Odfjell of Shell moet eens een reality-check doen.
Elke arts of ambulanceverpleegkundige die werkt of gewerkt heeft in landelijke gebieden weet dat in deze sector soms hele zware ongevallen plaatsvinden. Ongevallen met enorme machines, letsels door een beet van vee of een aanval van een stier, bedwelming en onwelwording door mest. Daar horen soms amputaties van ledematen bij en soms is de afloop fataal. Deze keer in Friesland is alleen maar uniek omdat er meerdere doden zijn gevallen op dezelfde locatie en hetzelfde moment.