GRIP 1 Middel hulpverlening (3 mannen overleden in mestsilo) Buterheideveld - Makkinga 19-06-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Middel hulpverlening (3 mannen overleden in mestsilo) Buterheideveld - Makkinga 19-06-2013  (gelezen 52501 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
De boeren hebben geen makkelijk leven idd. Keihard werken en dan soms nog niks overhouden.  Ik vind wel dat eigenaren van de agrarische bedrijven een verantwoordelijkheid hebben naar hun werknemers. Een H2S meter kost niet zo heel veel geld gelukkig. Ik kan ook begrijpen dat die boeren helemaal gek worden van alle regeltjes etc. Milieu, gemeente, rijk, etc noem maar op. Er komt volgens mij steeds meer regelgeving als ik dat zo hoor.
Ik denk wel dat voorlichting en bewustwording over de gevaren van H2S al heel veel verschil kunnen maken! En ik hoop dat dit incident alles weer een beetje op scherp zet. Elk ongeval is er een teveel! Zeker met H2S omdat dit gevaar nog erg onderschat wordt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Diamondback link=msg=1175587 date=1371722713
Dus wat je feitelijk zegt is: dit hele gedoe boeit mij niet, want het gaat alleen maar om boeren die het ook niet erg vinden en laat ik als grote jongen uit de stad die boeren dan maar een goedkoop maar wreed alternatief aanbieden in de vorm van een hond. Want boeren zijn per definitie arm. Er zijn alleen maar een paar boeren in de stront gevallen. Vervolgens sleur je Odjfell en Shell erbij en roep je om een reality-check.
Met andere woorden: dit is risico van het vak, die boeren zijn vervangbaar, doorlopen niets aan de hand.
De problemen van de grote stad zijn vele malen groter en belangrijker.

Heb ik dit zo goed begrepen?

Nee, dat heb je totaal niet begrepen want ik ben geen jongen uit de stad.

Ik zeg inderdaad dat je het aan de boeren zelf moet overlaten of ze dit soort ongevallen beschouwen als iets wat er gewoon bij hoort of dat ze wel een duur apparaat willen aanschaffen om het misschien te kunnen voorkomen. Boeren hebben al die wijze raad en tips van internetters en gasdokters helemaal niet nodig.

Ik bied ze geen wreed alternatief aan, boeren zijn slim genoeg om het zelf te kunnen bedenken. Mooie van boerderijen is dat niemand weet wat ze doen of hoe ze het doen. Als een boer er een kip, geit of hond in de silo stopt om te kijken of het veilig is dat beschouw ik het niet als wreed maar zie het als een slimme boer.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Citaat van: 024 link=msg=1175596 date=1371723460
Nee, dat heb je totaal niet begrepen want ik ben geen jongen uit de stad.

Ik zeg inderdaad dat je het aan de boeren zelf moet overlaten of ze dit soort ongevallen beschouwen als iets wat er gewoon bij hoort of dat ze wel een duur apparaat willen aanschaffen om het misschien te kunnen voorkomen. Boeren hebben al die wijze raad en tips van internetters en gasdokters helemaal niet nodig.

Ik bied ze geen wreed alternatief aan, boeren zijn slim genoeg om het zelf te kunnen bedenken. Mooie van boerderijen is dat niemand weet wat ze doen of hoe ze het doen. Als een boer er een kip, geit of hond in de silo stopt om te kijken of het veilig is dat beschouw ik het niet als wreed maar zie het als een slimme boer.

Maar die boeren staan wel als een bezetene op mestsilo's te rammen met palletvorken aan tractoren als het misgaat, hangen wel aan de telefoon bij een 112-centrale en het hele circus staat wel op het erf.

024,

Je meet nu wel met twee maten. Je roept om een reality-check als je het over Odjfell en Shell hebt, maar boeren zouden wat jouw betreft maar mogen aanrommelen. Op een boerenerf zie je het toch niet. Net zoals je het niet ziet op de grote terminals van Odjfell en Shell.

Fail.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Diamondback link=msg=1175601 date=1371723953
024,

Je meet nu wel met twee maten. Je roept om een reality-check als je het over Odjfell en Shell hebt, maar boeren zouden wat jouw betreft maar mogen aanrommelen. Op een boerenerf zie je het toch niet. Net zoals je het niet ziet op de grote terminals van Odjfell en Shell.

Fail.

Helemaal fail is het niet. Als er bij de boer wat mis gaat, is het botte pech voor familie, vrienden en dorp. Als er iets misgaat bij Odjfell en Shell dan is de groep getroffenen vele malen groter en is de economische impact ook groter. Kwestie van rekenen en risicoprofielen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Voor zo ver nu bekend, was het niet de bedoeling de silo in te gaan.
Iedere boer weet dat dampen/gassen uit mest alles behalve gezond zijn voor mens en dier.

Wat ik terplekke heb begrepen, is dat er aan de bovenkant schoonmaakwerkzaamheden werden uitgevoerd. Daarbij is één van de mensen in de silo gevallen. Vervolgens hebben de anderen een poging gedaan het eerste slachtoffer te redden en daarbij is het dus helemaal fout gelopen.

Let wel, dit is niet de officiële lezing van het gebeuren maar werd door de buurman die vrij snel ook terplekke was, verteld.
Het was dus (in deze lezing) niet de bedoeling de silo in te gaan en derhalve is er zo wie zo geen reden geweest een meting te doen.

Maar goed alles is achteraf gesproken en achteraf spreken is altijd gemakkelijk.

Natuurlijk moet er uit dergelijke gevallen lering worden getrokken. Dat is iets wat bij ieder incident moet gebeuren. Voorlopig zijn er minstens 3 families in diepe rouw gedompeld en zweeft een vierde familie tussen vrees en hoop....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Diamondback link=msg=1175601 date=1371723953
Maar die boeren staan wel als een bezetene op mestsilo's te rammen met palletvorken aan tractoren als het misgaat, hangen wel aan de telefoon bij een 112-centrale en het hele circus staat wel op het erf.


Wat is je probleem? Mag een boer als een bezetene zijn eigen mestsilo in elkaar rijden met zijn eigen tractor met zijn eigen palletvorken om zijn eigen zoon eruit proberen te halen?

Waarom mag een boer geen 112 bellen zodat het hele circus van brandweer, MMT en politie komt opdraven vanwege een ongeval?

Als een klerk uit de grote stad hetzelfde circus mag laten opdraven als hij met alcohol op, zonder autogordel om, tegen een boom gereden is mag een boer ook 112 bellen.

Boeren zijn zelfstandige ondernemers en vormen geen enkel gevaar voor een heel dorp of de omgeving, laat ze zelf bepalen welk risico ze nemen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: 024 link=msg=1175615 date=1371725128
Boeren zijn zelfstandige ondernemers en vormen geen enkel gevaar voor een heel dorp of de omgeving, laat ze zelf bepalen welk risico ze nemen.
Voor wat betreft de boeren ben ik het met je eens, maar een hoop boeren hebben tegenwoordig ook wel wat personeel rondlopen. Dat personeel valt gewoon onder bepaalde arbeidsvoorwaarden en ik kan me voorstellen dat daarin iets geschreven wordt over werken op hoogte, werken met beveiligingen in en om silo's etc.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Dokterswacht link=msg=1175610 date=1371724843
Voor zo ver nu bekend, was het niet de bedoeling de silo in te gaan.
Iedere boer weet dat dampen/gassen uit mest alles behalve gezond zijn voor mens en dier.

Wat ik terplekke heb begrepen, is dat er aan de bovenkant schoonmaakwerkzaamheden werden uitgevoerd. Daarbij is één van de mensen in de silo gevallen. Vervolgens hebben de anderen een poging gedaan het eerste slachtoffer te redden en daarbij is het dus helemaal fout gelopen.

Let wel, dit is niet de officiële lezing van het gebeuren maar werd door de buurman die vrij snel ook terplekke was, verteld.
Het was dus (in deze lezing) niet de bedoeling de silo in te gaan en derhalve is er zo wie zo geen reden geweest een meting te doen.

Maar goed alles is achteraf gesproken en achteraf spreken is altijd gemakkelijk.

Natuurlijk moet er uit dergelijke gevallen lering worden getrokken. Dat is iets wat bij ieder incident moet gebeuren. Voorlopig zijn er minstens 3 families in diepe rouw gedompeld en zweeft een vierde familie tussen vrees en hoop....

Welke lering moeten boeren er uit trekken?

Dat dit ongeval nu een media hype is en alle (pseudo) experts op TV en in kranten hun paradepaardje even van stal mogen halen. Het is prachtig dat iemand over stront en de gevaren mag ouwehoeren bij nieuwsuur en 1vandaag, hun moeder zal vast trots op ze zijn.

Ik zie het vooral als een vorm van moderne lijkenpikkerij, jezelf even profileren als heel belangrijk omdat er toevallig een keer meerdere doden zijn gevallen door een stronttank op dezelfde plek.

Als er gisteren een boer in Middelburg in de stront was gevallen, een tweede boer in Purmerend en een derde boer in Heerlen dan had geen krant of tv-programma er aandacht aan geschonken ondanks dat het ook drie doden waren door stront.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Red link=msg=1175618 date=1371725378
Voor wat betreft de boeren ben ik het met je eens, maar een hoop boeren hebben tegenwoordig ook wel wat personeel rondlopen. Dat personeel valt gewoon onder bepaalde arbeidsvoorwaarden en ik kan me voorstellen dat daarin iets geschreven wordt over werken op hoogte, werken met beveiligingen in en om silo's etc.

En het gros van het personeel is directe familie en dan geldt dit weer in mindere mate. Personeel in loondienst of loonwerkers vallen inderdaad onder de ARBO-wet en dan is de boer verplicht een RIE te hebben etc. Maar voor het grootste deel van de boeren is eenpitter (familiebedrijven).

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Red link=msg=1175618 date=1371725378
Voor wat betreft de boeren ben ik het met je eens, maar een hoop boeren hebben tegenwoordig ook wel wat personeel rondlopen. Dat personeel valt gewoon onder bepaalde arbeidsvoorwaarden en ik kan me voorstellen dat daarin iets geschreven wordt over werken op hoogte, werken met beveiligingen in en om silo's etc.

Die jongens die bij boeren werken als knecht of onderhoud doen zijn ook geen Amsterdammers en Rotterdammers hoor. Dat zijn meestal jongens die uit de dorpen uit de omgeving komen en helemaal niets hebben met de rest van de wereld. Ze houden van het werk en leven op de boerderij. Ze willen gewoon hard werken, er is iets van liefde en passie voor de boerderij. Ik denk dat de meeste van die jongens gewoon werken op hoogte zonder al die beveiligingen omdat ze het beschouwen als onzinnig, lastig of voor mietjes ;).

De kans is niet zo groot dat die jongens al die veiligheids-dingen gebruiken omdat de boer zegt dat het moet. Het is hun aard en cultuur. De rest van Nederland moet er maar aan wennen dat ooit heel Nederland zo dacht en bestond uit mensen die keihard werkten.

Boeren doen dat in 2013 nog steeds en het personeel van de boer is geen lid van vakbonden en gaat niet janken over veiligheidsbrillen tijdens slijpen, een ontbrekende beschermkap op de kettingzaag. Dat zijn gewoon nog jongens die de kettingzaag aanslingeren en even iets wegzagen.

Als jij daar een dagje meeloopt en je oordoppen in doet en veiligheidsbril op zet voor je iets doorslijpt merk je wel dat ze je uitlachen.