Herkenbaar...... en verstandig ?
Verstandig is altijd een moeilijk iets. Ik heb babies van de boerderij aan hun hart moeten opereren, tijdens de kinderjaren heb ik ze nog een aantal keren moeten opereren. Op puberleeftijd worden deze hartpatientjes gewoon boerenjongens die hetzelfde willen als hun vader en vrienden uit het dorp.
Ik zorg alleen dat ze begrijpen dat hun hart en soms de longen niet hetzelfde zijn zoals bij hun vriendjes. Ik zorg dat ze begrijpen dat ze weten wat het risico is en dat ze heel goed weten dat als ze in de problemen komen de kans niet groot is dat iemand ze nog kan helpen. De ouders weten dat ook.
Voor mij is daarmee de kous af en zij moeten bepalen hoe ze het verder gaan doen.
Ik beschouw me zelf wel als oud en wijs. Ik heb dit soort boerenjongens gezien die te jong zijn overleden maar ze hebben een aantal jaren gedaan wat ze graag wilden. Ik weet van deze kinderen zeker dat ze gelukkig waren en dankbaar voor hun leven.
Ik heb ook de kinderen meegemaakt die ontzettend beschermd zijn voor ongeveer alles wat de ouders maar dachten dat nodig was. Deze kinderen hadden amper vrienden, waren altijd bijna in het bijzijn van ouders of een oppasser, moesten zich houden aan ideale dieet, altijd op tijd naar bed, uit de buurt blijven van alles en iedereen wat misschien schadelijk is voor de gezondheid. Bij iedere zucht of kreun naar de dokter toe, enz. Ook deze patientjes zijn overleden op puberleeftijd.
Diep in hart krijg ik soms wel een glimlach en een kleine traan als ik denk over die boeren jongens en heb het soms wel te doen met die overbeschermde kinderen die nooit echt hebben mogen leven van de bezorgde ouders.
Wat ik niet doe en nog niet wil is voor een ander bepalen wat verstandig is.