GRIP 1 Middel hulpverlening (3 mannen overleden in mestsilo) Buterheideveld - Makkinga 19-06-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Middel hulpverlening (3 mannen overleden in mestsilo) Buterheideveld - Makkinga 19-06-2013  (gelezen 53232 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Dan kom je tot de conclusie dat het vooral even een hype is. Zodra dit soort ongevallen het nieuws halen vinden mensen even twee dagen iets, gezien de doelgroep van dit forum vinden een aantal mensen nog veel meer omdat ze actief zijn op terrein van veiligheid. De rest van Nederland heeft er geen seconde van wakker gelegen of gaat op internet even een condoleanceregister tekenen. Op zich hebben we al geluk dat er nog geen stille tocht georganiseerd is voor boeren die door het geweld van stront zinloos gestorven zijn.

De meeste mensen leggen ook liever de nadruk op bijvoorbeeld de dode boeren in Friesland omdat ze vinden dat er iets aan gedaan moet worden. Er zijn echt belangrijkere dingen waardoor iedereen veel meer levens in Nederland kan redden in de toekomst. Alleen kom je dan opeens bij eigen verantwoording of de verantwoording nemen voor je eigen kinderen. Het RIVM heeft afgelopen week een omvangrijk onderzoek gepubliceerd waar veel goed nieuws in te vinden is maar ook zorgelijke punten in te vinden zijn zoals jongeren waarvan we al wisten dat veel kampen met overgewicht op vrije dagen minder bewegen dan bejaarden.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=49311.msg1174294#msg1174294

De media heeft er geen aandacht aan geschonken maar wie wil het daar nu over hebben? Stel je voor dat je moet oordelen over je eigen handelen of over de opvoeding van je eigen kinderen. Het is veel makkelijker en veiliger om te vertellen hoe boeren de strontput moeten poetsen in Friesland.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: 024 link=msg=1175826 date=1371747354
Dan kom je tot de conclusie dat het vooral even een hype is. Zodra dit soort ongevallen het nieuws halen vinden mensen even twee dagen iets, gezien de doelgroep van dit forum vinden een aantal mensen nog veel meer omdat ze actief zijn op terrein van veiligheid. De rest van Nederland heeft er geen seconde van wakker gelegen of gaat op internet even een condoleanceregister tekenen. Op zich hebben we al geluk dat er nog geen stille tocht georganiseerd is voor boeren die door het geweld van stront zinloos gestorven zijn.

De meeste mensen leggen ook liever de nadruk op bijvoorbeeld de dode boeren in Friesland omdat ze vinden dat er iets aan gedaan moet worden. Er zijn echt belangrijkere dingen waardoor iedereen veel meer levens in Nederland kan redden in de toekomst. Alleen kom je dan opeens bij eigen verantwoording of de verantwoording nemen voor je eigen kinderen. Het RIVM heeft afgelopen week een omvangrijk onderzoek gepubliceerd waar veel goed nieuws in te vinden is maar ook zorgelijke punten in te vinden zijn zoals jongeren waarvan we al wisten dat veel kampen met overgewicht op vrije dagen minder bewegen dan bejaarden.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=49311.msg1174294#msg1174294

De media heeft er geen aandacht aan geschonken maar wie wil het daar nu over hebben? Stel je voor dat je moet oordelen over je eigen handelen of over de opvoeding van je eigen kinderen. Het is veel makkelijker en veiliger om te vertellen hoe boeren de strontput moeten poetsen in Friesland.
Het onderzoek van het RIVM leg ik naast me neer aangezien dit offtopic is. Dus ga ik daar niet verder op in.
Het is juist zorgelijk dat dit soort zaken nog een hype KUNNEN zijn. H2S is een sluipmoordenaar komt veelvuldig voor op boerderijen, maar zeker ook in andere bedrijfstakken. En er is nog steeds te weinig bekend over hoe te handelen in dit soort situaties. En ik denk dat we ons dan rijk mogen rekenen met mensen zoals Tijgernest die een belangrijke lans breken voor zowel brandweer maar OOK de branche zelf. Ik weet dat zij veel contact heeft met LTO. En ik durf er vanuit te gaan dat zij na aanleiding van dit ongeval weer veel contact heeft met LTO

andries

• Forum gebruiker
Citaat van: Diamondback link=msg=1175630 date=1371726343
024,

Bedankt voor de bevestiging: boeren zijn dus gewoon dom volk. Meteen zwaarder belasten want door dat onveilige werkgedrag zijn ze een verzwarende factor in de kosten voor gezondheidszorg.

Een boer mag je dus niet inperken met te veel regeltjes. Andere grote bedrijven zijn veel gevaarlijker, want als het daar misgaat zijn de gevolgen veel groter.

Een boer.... da's toch zo'n producent van halffabrikaten voor de levensmiddelen-industrie?

Wat zou daar nou toch voor grote groepen mensen mis mee kunnen gaan...?

Als jij boeren dom volk vind, kom eens een paar dagen op een boerderij rond lopen, mag je ook ff met de grote machines werken, en ff met bestrijdings middelens werken, ik denk dat dan echt alle vruchten dood gaan.

Zonder boeren hebben we geen eten. Vlak dat ff niet uit

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Ik vind iedereen dom die onveilig werkt - boer, agent, chirurg, bouwvakker of wie dan ook.

Het is namelijk helemaal niet nodig. We hebben voldoende middelen om veilig te werken (en nu komt de crux)

ALS MEN DAT WIL!

Maar ik heb de tendens begrepen: een boer is wat vrijer dan een gewone ondernemer of werknemer.
Dat geldt dus ook met de manier waarop hij of zij verkiest zijn leven te verspelen en daarmee de maatschappij te belasten.

Het is mij helemaal duidelijk. Ik heb het goede beroep gekozen voor mezelf.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Citaat van: andries link=msg=1175834 date=1371749242

Als jij boeren dom volk vind, kom eens een paar dagen op een boerderij rond lopen, mag je ook ff met de grote machines werken, en ff met bestrijdings middelens werken, ik denk dat dan echt alle vruchten dood gaan.

Zonder boeren hebben we geen eten. Vlak dat ff niet uit
Lees de reacties van 024 eens goed.

Citaat van: 024 link=msg=1175745 date=1371735842
Ik bewonder boeren omdat ze misschien wel de Nederlanders zijn die de meeste vrijheid hebben. Ze maken veel gewoon zelf wel uit en hebben geen boodschap aan wat "we hebben afgesproken". Het is jammer dat "we" ons storen aan de eigenwijze boer en er amper vat op hebben. Ook al is er een mestverbod elke boer rijdt de stront toch wel uit als er veel mist hangt en de milieucontroleurs niet kunnen vliegen. Ik vind dat prachtig als mensen wat schijt hebben letterlijk en figuurlijk aan al dat betuttel en geleuter van "we".

Citaat van: 024 link=msg=1175626 date=1371726070
Die jongens die bij boeren werken als knecht of onderhoud doen zijn ook geen Amsterdammers en Rotterdammers hoor. Dat zijn meestal jongens die uit de dorpen uit de omgeving komen en helemaal niets hebben met de rest van de wereld. Ze houden van het werk en leven op de boerderij. Ze willen gewoon hard werken, er is iets van liefde en passie voor de boerderij. Ik denk dat de meeste van die jongens gewoon werken op hoogte zonder al die beveiligingen omdat ze het beschouwen als onzinnig, lastig of voor mietjes ;).

De kans is niet zo groot dat die jongens al die veiligheids-dingen gebruiken omdat de boer zegt dat het moet. Het is hun aard en cultuur. De rest van Nederland moet er maar aan wennen dat ooit heel Nederland zo dacht en bestond uit mensen die keihard werkten.

Boeren doen dat in 2013 nog steeds en het personeel van de boer is geen lid van vakbonden en gaat niet janken over veiligheidsbrillen tijdens slijpen, een ontbrekende beschermkap op de kettingzaag. Dat zijn gewoon nog jongens die de kettingzaag aanslingeren en even iets wegzagen.

Als jij daar een dagje meeloopt en je oordoppen in doet en veiligheidsbril op zet voor je iets doorslijpt merk je wel dat ze je uitlachen.
Citaat van: 024 link=msg=1175632 date=1371726707
Je moet mij geen woorden in de mond leggen. Ik heb nergens gezegd dat boeren dom zijn. Ik zeg dat niemand zich er mee moet bemoeien of boeren dit soort inzichten door de strot moet drukken.

Ik ken boeren die de diagnose longkanker kregen en geen chemokuur wilden omdat ze er geen tijd voor hadden. Ze gingen terug naar de boerderij om voor het vee te zorgen en te regelen dat er een opvolger komt voor de dieren en het bedrijf.

Ik ken ook boeren die weten dat ze een ernstig probleem hebben met het hart maar niet rustiger aan willen doen.

Wie ben ik om er iets van te vinden. Ik vind het prima dat zij anders denken en zich niet altijd conformeren aan het gedachtegoed van de rest van Nederland.

Ik vind het zelfs wel mooi. Een oude boer die liever dood neer valt door zijn ziekte, tussen zijn vee en op de plek waar hij zijn hele leven geweest is. Misschien een mooiere dood dan in een academisch ziekenhuis, kotsend en kwijlend in een ziekenhuisbed.
En nog veel meer uit dit topic...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1175839 date=1371749784
Ik vind iedereen dom die onveilig werkt - boer, agent, chirurg, bouwvakker of wie dan ook.

Het is namelijk helemaal niet nodig. We hebben voldoende middelen om veilig te werken (en nu komt de crux)

ALS MEN DAT WIL!

Maar ik heb de tendens begrepen: een boer is wat vrijer dan een gewone ondernemer of werknemer.
Dat geldt dus ook met de manier waarop hij of zij verkiest zijn leven te verspelen en daarmee de maatschappij te belasten.

Het is mij helemaal duidelijk. Ik heb het goede beroep gekozen voor mezelf.
Ik denk dat je je verhaal toch moet nuanceren. De meeste boeren zullen zo veilig mogelijk willen werken, ook zij eten liever hun maaltijden gewoon thuis op.  ::)
Alleen agrarier zijn is een vak apart. Ik ken voorbeelden dat ze bijna 24 uur moeten doorwerken omdat het bedrijf daarom vraagt op bepaalde momenten. Zeker in de veehouderij.Het vak agrarier beperkt zich niet tot de daguren van 8:00uur en 17:00uur, dat gaat haast klokje rond.

Koekoek

• Forum gebruiker
Ik heb net bovenstaande discussie gelezen.

Helaas is niet bij elke Nederlander bekend hoe de agrarische sector in elkaar steekt.
Dit zijn hard-werkende mensen die 24 uur per dag, 7 dagen per week met hun bedrijf bezig zijn.
Dit alles tegen een uurloon waar de meeste nederlanders hun bed niet voor uitkomen.
Met elkaar zorgen zij er voor dat we in Nederland dagelijks ons voedsel hebben tegen een helaas TE lage prijs.
De meeste boeren weten heel goed met welke risico's ze lopen tijdens hun werk. Ze doen er ook alles aan om deze risico's zo klein mogelijk te maken.
Ze gebruiken meer dan veel andere mensen hun gezonde boerenverstand.
Helaas gebeuren er toch nog ONgelukken, dit is in elke sector zo of kijk maar dagelijks in het verkeer.

Maar, in Nederland is er een grote groep mensen (vooral achter het bureau en in de media) die denken dat we alle risico's uit kunnen bannen door regeltjes te bedenken.
Of deze regels werkbaar zijn en/of werken, daar wordt meestal niet over nagedacht.
Vervolgens ontstaan er door deze regeltjes weer nieuwe risicovolle situaties. Nou ja, dan bedenken we toch weer een nieuwe regel erbij.

(BV. de regel van het afdekken van mestsilo's zorgt voor gevaarlijke situaties, gasophoping)

Blijkbaar zijn er mensen zijn die vinden dat je bij een ongeval moet betalen voor de hulpverlening en/of een hogere premie zou moeten betalen.
Dan mag zo langzamerhand iedereen in Nederland wel een hogere premie gaan betalen.
Of je moet de gehele dag in je luie stoel achter de geraniums gaan zitten.
Maar steek geen kaarsje aan, want dan neem je bewust het risico dat het huis vlam vat en dan moet je zelf betalen.

Denk niet dat je risico's kunt uitbannen door alles te reguleren.
Laten we met elkaar beseffen dat het leven vol risico's is en dat het dus helaas eens mis kan aan.
Hoe verdrietig dit ook is voor de direct betrokkenen.

guest12562

• Gast
Citaat van: Berger link=msg=1175813 date=1371745070
Het trieste is dat het meerdere keren per jaar in het nieuws lijkt te komen, dit soort ongevallen, en dat mensen blijkbaar nog steeds geloven in hun eigen onkwetsbaarheid.
Dit soort gevallen zijn niet te voorkomen door opgelegde regels die bedacht worden achter een bureau, hooguit kan je de mensen waar het om gaat voorlichten over de gevaren, en daarna is het toch eigen verantwoording.

En met name dat laatste is de reden dat de brandweer kan bezuinigen, want we leggen de verantwoording neer bij de burgers en bedrijven. De brandweer komt pas om de hoek als het is fout gegaan.
Dat het fout gaat is ook vaak de reden van het bezuinigen van de bedrijven, maar dat is dan het genomen risico.

Walker

• Senior gebruiker
De arbo-wet geldt ook op het eigen terrein van de boer. Echter de diversiteit aan werkzaamheden op een boerderij is groot, en overtredingen kunnen alleen geconstateerd worden als men ook daadwerkelijk op dat moment bij/in de silo werkzaam is. Die kans op controle is nagenoeg nihil als je geen 24/7 cameracontrole wilt.

Het enige wat helpt is 1) goede voorlichting (zoals Tijgernest doet) en 2) Aandacht, aandacht en nog eens aandacht in de vakbladen. Want die worden wel gelezen, en bereiken dus de doelgroep. Misschien dat een redactioneel-artikel vanuit de brandweer over dit (of een ander) ongeval de ogen doet openen. Want al kent iedereen de risico's, de gedachte "mij gebeurt dit niet, want ik let zelf wel op" is nog te dominant aanwezig.
Mister Livingstone, I presume?

Tijgernest

• Senior gebruiker
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter