Overleden tienermeisjes woningbrand Hermelijnkwartier Cuijk zijn Ilse en Sanne
CUIJK - De twee tienermeisjes die woensdagnacht na een woningbrand in Cuijk om het leven kwamen, zijn Ilse en Sanne. Dat hebben diverse bronnen aan Omroep Brabant bevestigd. Ilse volgde het vmbo aan het Merlet College in Mill. De schoolleiding laat weten dat de diploma-uitreiking vanwege haar dood donderdagavond niet doorgaat.
De meisjes kwamen met hun moeder om tijdens een woningbrand aan het Hermelijnkwartier. De doodsoorzaak is niet bekend. Daar doet de politie onderzoek naar. De identiteit van de moeder is eveneens onbekend.
De vader van de twee meisjes is erg ontdaan door hun dood. Hij schrijft op Facebook: "Waarom, waarom? Deze lieve meisjes zijn uit mijn leven gehaald vannacht. Dag lieve meiden."
Grote verslagenheid
Burgemeester Wim Hillenaar van Cuijk bevestigt dat de twee kinderen zijn omgekomen. "Formeel zou ik moeten zeggen dat ik de identificatie moeten afwachten, maar wij hebben alle reden om aan te nemen dat het om de moeder en dochters gaat."
Er heerst grote verslagenheid in het dorp aan de Maas, legt de burgervader uit. "Dit is een afschuwelijke drama waar je wel eens over leest. Je voelt verslagenheid als je hier rondloopt. Dit zijn jonge kinderen, daar heeft iedereen een gevoel bij. Dit is afschuwelijk."
Tranen in de ogen
Eén van de tienermeisjes zat op het Merlet College in Mill, heeft de schoolleiding bevestigd. Het gaat om Ilse, die het vmbo deed. Zij was net geslaagd. "Wij moeten nog een formele bevestiging van de politie krijgen, maar hebben genoeg signalen gekregen dat het om haar gaat", zo vertelt rector Paul Metzemaekers.
"Wij zijn vreselijk geschrokken van dit nieuws", zegt de rector aangedaan. "Mijn gedachten en gevoelens gaan eerst uit naar de slachtoffers en hun directe omgeving. Maar ook naar de mensen in de school, die ontzettend zijn aangedaan. Ik heb de mentor zojuist gesproken en het eerste wat je ziet is tranen in de ogen. Die gevoelens moeten ook in de loop van de dag bij ons op school om goed besproken te worden."
Diploma-uitreiking gaat niet door
De diploma-uitreiking in Mill gaat vanwege het overlijden van Ilse niet door, zo bevestigt Metzemaekers. "Wat deze kwestie bijzonder maakt is dat áls het inderdaad de leerling is waar het om zou gaan, zij vanavond haar diploma zou hebben ontvangen. Daarom hebben wij gezegd dat wij de uitreiking vanavond niet door laten gaan."
De uitreiking bij het college in Mill vindt mogelijk volgende week en anders na de zomervakantie plaats. De uitreikingen die donderdagavond bij de andere vestigingen van het Merlet College zijn, zullen volgens Metzemaekers ingetogen zijn. De schoolleiding denkt nog na over een herdenking in de aula.
Carnavalsvereniging De Nölers
Ilse zat ook bij de dansgarde van carnavalsvereniging De Nölers in Cuijk. Een lid van de vereniging heeft dat tegenover Omroep Brabant bevestigd. Het bestuur van de vereniging overlegt nog over wat het doet vanwege het verlies.
Bron: Omroep Brabant