GRIP 2 Zeer Grote brand (fabrikant aanmaakblokjes Fire-up) Laarakkerweg - Oisterwijk 20-06-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer Grote brand (fabrikant aanmaakblokjes Fire-up) Laarakkerweg - Oisterwijk 20-06-2013  (gelezen 17007 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: zwelgje link=msg=1175915 date=1371759047
NL Alert wordt gepresenteerd als waarschuwings systeem in aanvulling op WAS waarschuwing. Dus als burger trek ik de conclusie dat ik het niet per se nodig heb, en kan vertrouwen op het WAS systeem.

Op deze manier interpreteer ik als burger de aanvulling "verticaal". Daarmee bedoel ik,dat er een soort van module (NL Alert) extra aangeboden wordt, bovenop wat we al hebben (WAS). In die zin zou je inderdaad als burger ook kunnen vertrouwen op het bestaande WAS.

Echter, ik kan de aanvulling ook "horizontaal" interpreteren. NL-Alert is iets extra's, naast het bestaande WAS. Het WAS is namelijk van oudsher bedoeld om te schuilen tegen gifwolken, rook etc. Dan volstaat het sluiten van ramen en deuren.

Echter, bij explosie-gevaar zou je eigenlijk de ramen open moeten zetten en bij een schietincident in een winkelcentrum, zou je hard weg moeten rennen. Dat soort specifieke boodschappen kunnen makkelijker (en sneller) met NL-Alert verzonden worden, dan via de WAS en een rampenzender.

In mijn beleving is NL-Alert vooral als "horizontale" aanvulling bedoeld. Het vergroot de mogelijkheden van de overheid om sneller en doelgerichter te communiceren bij dreigend gevaar.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Fireball link=msg=1175922 date=1371760725
Op deze manier interpreteer ik als burger de aanvulling "verticaal". Daarmee bedoel ik,dat er een soort van module (NL Alert) extra aangeboden wordt, bovenop wat we al hebben (WAS). In die zin zou je inderdaad als burger ook kunnen vertrouwen op het bestaande WAS.

Echter, ik kan de aanvulling ook "horizontaal" interpreteren. NL-Alert is iets extra's, naast het bestaande WAS. Het WAS is namelijk van oudsher bedoeld om te schuilen tegen gifwolken, rook etc. Dan volstaat het sluiten van ramen en deuren.

Echter, bij explosie-gevaar zou je eigenlijk de ramen open moeten zetten en bij een schietincident in een winkelcentrum, zou je hard weg moeten rennen. Dat soort specifieke boodschappen kunnen makkelijker (en sneller) met NL-Alert verzonden worden, dan via de WAS en een rampenzender.

In mijn beleving is NL-Alert vooral als "horizontale" aanvulling bedoeld. Het vergroot de mogelijkheden van de overheid om sneller en doelgerichter te communiceren bij dreigend gevaar.

Jij en ik trekken al een fundamenteel andere conclusie. Dus is de commucicatie naar leken/burgers EN betrokken organisaties niet eenduidig.
Dat is precies waar het om gaat. :) Een "les uit de praktijk" is prima, maar dan moet er wel wat mee gedaan worden....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten




Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zeer grote brand (Grip 2) bij aanmaakblokjesfabriek Fire-Up in Oisterwijk | 20-06-2013
Zeer grote brand (Grip 2) bij aanmaakblokjesfabriek Fire-Up in Oisterwijk | 20-06-2013
 Denissen123    
Gepubliceerd op 20 jun 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zeer grote brand Fire Up Laarakkerweg, Oisterwijk (GRIP 2) (20 juni 2013)
Zeer grote brand Fire Up Laarakkerweg, Oisterwijk (GRIP 2) (20 juni 2013)
 Koen Wouters·    
Gepubliceerd op 20 jun 2013
Citaat
Foto's op http://www.BrandweerFotografenTilburg.nl
© Koen Wouters - BrandweerFotografentilburg.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zeer grote brand Laarakkerweg Oisterwijk
Zeer grote brand Laarakkerweg Oisterwijk
 Reality Photo Videoproductions·    
Gepubliceerd op 20 jun 2013
Citaat
Bij aanmaakblokjesfabriek Fire-Up aan de Laarakkerweg in Oisterwijk is donderdagochtend vroeg een grote brand uitgebroken. De brandweer is met groot materieel uitgerukt en probeert te voorkomen dat het vuur overslaat naar andere panden. In het pand is waarschijnlijk een explosie geweest, waardoor het vuur ontstond.

Het treinverkeer tussen Tilburg en Eindhoven is stilgelegd. Dat is gedaan op last van de politie en brandweer, zodat de brandweer genoeg watertoevoer heeft.

Door de rookontwikkeling adviseert de brandweer omwonenden om ramen en deuren gesloten te houden en de ventilatie uit te zetten. „Er is een forse rookontwikkeling die de kant van een woonwijk opgaat", stelde de woordvoerster.
Samen sterk in de hulpverlening!


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: zwelgje link=msg=1175924 date=1371761281
Jij en ik trekken al een fundamenteel andere conclusie. Dus is de commucicatie naar leken/burgers EN betrokken organisaties niet eenduidig.
Dat is precies waar het om gaat. :) Een "les uit de praktijk" is prima, maar dan moet er wel wat mee gedaan worden....
Of het verticaal of horizontaal is doet niks af aan dat nl-alert nu nog een veels te laag bereik heeft om als enige middel in te zetten.

citaat nl-alert site
NL-Alert wordt ingezet bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties, zoals een grote brand waarbij giftige rook vrijkomt, explosiegevaar of een overstroming.

Overstroming vind ik een nl-alert situatie maar giftige rook is toch een WAS en nl-alert met eventueel luidspreker inzet.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: JJ75 link=msg=1176020 date=1371799212
Of het verticaal of horizontaal is doet niks af aan dat nl-alert nu nog een veels te laag bereik heeft om als enige middel in te zetten.

citaat nl-alert site
NL-Alert wordt ingezet bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties, zoals een grote brand waarbij giftige rook vrijkomt, explosiegevaar of een overstroming.

Overstroming vind ik een nl-alert situatie maar giftige rook is toch een WAS en nl-alert met eventueel luidspreker inzet.

Het klopt dat NL-Alert nu nog een laag bereik heeft, maar door het juist te gebruiken en er dus meer bekendheid aan te geven, zal het bereik ook groter worden. Daarnaast is in dit topic is al aangegeven dat elk middel een laag bereik heeft.

WAS heeft alleen (grofweg gezegd) een stedelijke buitenhuis-dekking en daardoor bereiken we ook niet het merendeel van de bevolking. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat de WAS juist een averechts effect heeft. De mensen die we wel bereiken reageren niet, of komen juist kijken. Tot slot gelden er voor de WAS richtlijnen, zoals de waarschuwingsgrenswaarde. Dat betekent meten door de WVD en dan ben je al snel een uurtje verder. In de tussentijd een NL-alert uitzenden is dan een snelle en makkelijke optie.  

Wat betreft de geluidswagens: daarvan heb je er relatief veel nodig om een gebied te informeren en de politie is er logischerwijs niet happig op juist in het effectgebied rond te rijden. Daarnaast is de verstaanbaarheid van de boodschap vaak slecht (weerkaatsing van het geluid, de auto rijdt te snel door de straat etc.)  

Kortom: het meeste ideale is naar mijn mening een mix van de diverse mogelijkheden.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Snap je dat ik ik het gevoel hiervan krijg dat de overheid mij informeren bij een calamiteit helemaal niet belangrijk vind terwijl ik nou net een burger ben die wel naar binnen gaat als de sirene gaat. Het volk dat naar buiten gaat bij de sirene vind nl-alert ook niet belangrijk en is daar geen lid van.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: JJ75 link=msg=1176047 date=1371808880
Snap je dat ik ik het gevoel hiervan krijg dat de overheid mij informeren bij een calamiteit helemaal niet belangrijk vind terwijl ik nou net een burger ben die wel naar binnen gaat als de sirene gaat. Het volk dat naar buiten gaat bij de sirene vind nl-alert ook niet belangrijk en is daar geen lid van.

Het voornaamste verschil is dat je bij NL-alert niet aan hoeft te melden. Bij het afgaan van het WAS is er alleen een sirene en geen verdere informatie. Dit wordt bij een NL-alert bericht wel gegeven. Daarbij komt dat dit incident in de vroege ochtend afspeelt waardoor veel mensen al binnen waren (in bed). Het is dan de vraag of het meerwaarde heeft om iedereen te wekken door middel van een sirene, waarna mensen zelf op zoek moeten naar verdere informatie. Ik ben van mening dat het informeren via twitter, NL-alert en regionale media in dit geval de beste methode is.