NL Alert wordt gepresenteerd als waarschuwings systeem in aanvulling op WAS waarschuwing. Dus als burger trek ik de conclusie dat ik het niet per se nodig heb, en kan vertrouwen op het WAS systeem.
Op deze manier interpreteer ik als burger de aanvulling "verticaal". Daarmee bedoel ik,dat er een soort van module (NL Alert) extra aangeboden wordt, bovenop wat we al hebben (WAS). In die zin zou je inderdaad als burger ook kunnen vertrouwen op het bestaande WAS.
Echter, ik kan de aanvulling ook "horizontaal" interpreteren. NL-Alert is iets extra's, naast het bestaande WAS. Het WAS is namelijk van oudsher bedoeld om te schuilen tegen gifwolken, rook etc. Dan volstaat het sluiten van ramen en deuren.
Echter, bij explosie-gevaar zou je eigenlijk de ramen open moeten zetten en bij een schietincident in een winkelcentrum, zou je hard weg moeten rennen. Dat soort specifieke boodschappen kunnen makkelijker (en sneller) met NL-Alert verzonden worden, dan via de WAS en een rampenzender.
In mijn beleving is NL-Alert vooral als "horizontale" aanvulling bedoeld. Het vergroot de mogelijkheden van de overheid om sneller en doelgerichter te communiceren bij dreigend gevaar.